Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei,

Mannen min og jeg har akkurat sendt søknad til Barnevernet om adopson, etter 4 mislykkede prøverørsforsøk. Jeg har mange spørsmål og tanker rundt adopsjon som jeg kunne tenke meg å utveksle med andre som er på samme nivå som oss eller ligger litt foran i prosessen.

Hvilken organisasjon vi skal velge; Verdens Barn eller Adopsjonsforum.

Hvor lenge må vi vente?

Blir det veldig rart med et barn som "er noen andres" og som ser annerledes ut?

Hvordan blir det å få et barn som er 1 år eller eldre?

Vil barnet like oss?

Ja, dette var mye på en gang. Om noen kan peke meg til en tråd med dagbøker e.l hvor jeg kan lese om andres erfaringer ville det vært kjempefint.

hilsen Maria, håpefull fremtidig mor til en jente fra Kina

Skrevet

Hei og velkommen her. Det finnes 3 adopsjonsforeninger i Norge. Den du ikke nevnte heter Inoradopt. Tror alle foreningene gjør en flott jobb. Vi har brukt AF og er strålende fornøyde. Alle foreningene har ikke samme land som de samarbeider med. F.eks er det kun AF som har Colombia (som vi har adoptert fra og venter en til fra). Dere burde kontakte alle 3 foreningene å få informasjonspakken.

Vi har 1 egenfødt og en adoptert gutt. Vi er akkurat like glade i begge guttene våre. Om barnet er 6 mnd eller 4 år vil det likevel være et barn med behov for foreldre. Det kan godt være at 4 åringen tilpasser seg bedre enn 1 åringen - avhengig av dets tidligere erfaringer!

Jeg har selv hatt glede av dagboken som du finner her: www.adopsjon.com.

Lykke til

Skrevet

Hei, og velkommen hit :o)

Nå skal det i jaffal mye til for at det IKKE blir barn *ler*

Siden dere har valgt Kina som giverland, kan dere velge mellom alle de tre norske adopsjonsforeningen; Verdens Barn, Adopsjonsforum og InorAdopt.

Hva man velger blir vel litt smak og behag. Dersom dere er ønsker å delta på aktiviteter med barnet i framtiden, kan det være lurt å velge den av foreningene som har et aktivt lokallag i nærheten av hjemstedet deres.

Ellers tro jeg det finnes både fornøyde og misfornøyde "kunder" både hos AF og VB. IA-søkerne er færre så jeg har ingen føling med hva de mener om egen forening.

Vi sluttfører ganske snart vår andre adopsjon fra Kina. Reiser til Midtens Rike om 5 dager for å hente hjem lillesøster:o) Vi har brukt VB begge gangene - og er godt fornøyd med dem.

VB får veldig skryt av søkerne for måten de arrangerer hentereisene på i Kina. Man reiser som guppe dit - flere familier som får barn fra samme provins og gjerne også fra samme barnehjem. VB har ansatt to kinesiske guider - de har vært i VB i mange år nå. Den mannlige guiden møter gruppa på flyplassen i Beijing - og sørger for at man kommer seg på rett fly til rett tid ut til provinsen. I provinsen møter den kvinnelige guiden gruppen - og hun bistår gruppen med alt både i forbindelse med selve adopsjonen (papirarbeidet) og alt man ellers måtte lurer på. Tilbake igjen i Beijing er det den mannlige guiden som overtar gruppen..... og som legger opp et sightseeings-program for dagene der. Han sørger også for at de norske passene utstedes ved ambassanden.

I og med at disse to guidene har jobbet for VB i årevis, så er de godt kjent med adopsjonssystemet og det er ikke den ting de ikke får ordnet opp i:o)

De siste årene har AF vært noen kroner billigere å adoptere gjennom enn VB. AF fordeler kostnadene på samtlige adopsjoner innenfor ett kalenderår på samtlige søkere - alle betaler lik sum uansett hvilket land man adopterer fra. Man betaler 3 forskudd og sluttregning gjøres når kalenderåret er omme. Da kan man enten få tilleggsregning eller penger tilbake.

VB har en fast pris - også lik pris for adopsjon uansett land - men det avregnes ikke innenfor hvert kalenderår. Det betyr at VB dekker det som evt. blir for lite og VB beholder det man evt. betaler for mye ..... avhengig av dollarkurs o.l. Pr. tiden ligger prisen på kr. 72.500,- for selve adopsjonen (unntatt reisekostnader eller eskortekostnader).

Første gang fikk vi ei jente, som var 9,5 mnd. da vi hentet henne. Da vi fikk overlevert henne var hun veldig annerledes enn på bildene vi hadde fått. Lurte faktisk på om det var riktig barn. Hun var både tynn og understimulert. På tross av dette var følelsen om at hun var VÅR der nesten umiddelbart. Hva som er omsorgsfølelse og hva som er morsfølelse kan man jo diskutere - men jeg visste at det var mamma jeg var da jeg følte at jeg kunne ofret mitt eget liv for henne om situasjonen skulle oppstå .... og det var bare et par dager etter vi fikk henne :o)

Hun ser annerledes ut enn meg/oss .... men blir stadig mer lik oss i fakter og oppførsel. Hun føles på ingen måte "fremmed" - og hun er definitivt VÅR og ingen andres. Jeg er ufattelig stolt over jenta vår - og det er fortsatt slikat jeg nesten ikke kan tro at jeg er så heldig at jeg er hennes mamma!!

Lillesøster som vi nå skal hente er 13 mnd. gammel - og kan i følge rapporten gå selv. Det blir en ny erfaring for oss. Det har kanskje tatt litt lenger tid å "forelske seg" i bildet av henne. Ikke fordi hun ikke er søt, for det er hun *ler* .... men kanskje fordi hjernen har innstilt seg på hvordan storesøster ser ut .....

Nå er vi imidlertid veldig klare for den store reisen - og før å møte henne - og for å bli kejnt med henne - og for å se hvem hun er og hva som bor i henne.

Hun føles like mye som VÅR som da vi fikk storesøster - og jeg er 100% sikker på at morsfølelsen vil bli like sterk overfor henne. Spørsmålet blir på en måte ikke om morsfølelsen kommer - heller når den kommer.

Åj, dette ble langt - håper du henger med helt hit *ler igjen*

Hvis du vil maile kan jeg treffes på [email protected]

Ellers finner du et adopsjonsforum og adopsjonsdagbøker på www.fub.no

For eget vedkommende kan jeg bare si at den dagen jeg visste at mine barn skulle bli adoptert, gikk jeg fra å være UFB til "å vente barn". Visste bare ikke hvor lang tid det kom til å ta før barnet var her.

Pr. tiden går det fort i Kina - og for vårt vedkommende har det ikke tatt mer enn 1 år og 4,5 mnd. fra vi startet opp med BV i kommunen til vi er hjemme igjen med lillesøster.

Gled dere! Dette er stort!

klem fra stolt tobarnsmamma

Skrevet

Hei og velkommen her. Det finnes 3 adopsjonsforeninger i Norge. Den du ikke nevnte heter Inoradopt. Tror alle foreningene gjør en flott jobb. Vi har brukt AF og er strålende fornøyde. Alle foreningene har ikke samme land som de samarbeider med. F.eks er det kun AF som har Colombia (som vi har adoptert fra og venter en til fra). Dere burde kontakte alle 3 foreningene å få informasjonspakken.

Vi har 1 egenfødt og en adoptert gutt. Vi er akkurat like glade i begge guttene våre. Om barnet er 6 mnd eller 4 år vil det likevel være et barn med behov for foreldre. Det kan godt være at 4 åringen tilpasser seg bedre enn 1 åringen - avhengig av dets tidligere erfaringer!

Jeg har selv hatt glede av dagboken som du finner her: www.adopsjon.com.

Lykke til

På "adopsjonsnett.com" finner du en samling hjemmesider av folk som har adoptert. Der kan du sikkert finne mye informasjon. Lykke til!! Adopsjon er en fantastisk måte å få barn på, jeg ville ikke byttet for noen pris!

Skrevet

På "adopsjonsnett.com" finner du en samling hjemmesider av folk som har adoptert. Der kan du sikkert finne mye informasjon. Lykke til!! Adopsjon er en fantastisk måte å få barn på, jeg ville ikke byttet for noen pris!

Til ahg, Noraførr, cool og Thaimamma;

Tusentakk for alle tips og fortellinger. Det var både inspirerende og lærerikt å lese.

Skrevet

Hei maria38!!

Hadde så lyst å skrive noen ord til deg. Vi er 36 og 37 år. Fra øsfold.

Vi har også vært gjennom det samme som dere.Tøffe greier.

I juli bestemte vi oss for å adoptere. Sendte inn søknad til barnevernet og ca tre mnd etterpå var den ferdig.

Men det første jeg gjorde var å lese om de ulike foreningene inne på nettet. Så ringte jeg de forskjellige og fikk tilsendt informasjon fra hver enkelt forening.Spurte om masse.

Vi bestemte oss raskt for Adopsjonsforum.

De er store og jeg vet om andre som er og har vært fornøyd med de.

Vi skal adoptere fra kina. I dag ligger papirene i Bufa for godkjenning. Frustrerende, for vi har ventet i 4 mnd og det virker som de har laaang behandlingstid der nå.

Vi er jo litt foran dere , men bare koselig å utveksle noen tanker.

Hvis du vil kan du sende meg mail:

[email protected]

Jeg har også mange tanker rundt dette med adopsjon.Selvom vår avgjørelse er tatt og vi er tilfreds med det.

Vennlig hilsen bjonde

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...