Gjest imor til 12 åring Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Hei! Jeg er mor til 12 år gammel datter. Hun er litt fyldig, og det gjør at hun ikke dusjer etter gym på skolen. Selvfølgelig har jeg tatt opp dette både hjemme og på skolen, men det skjer ingenting. Pakker gym bag og kommer hjem med urørt håndkle. Jeg har tatt henne for meg, og siste gang sa jeg at vi får gå til helsesøster og få hjelp. Hun er en av de populære jentene i klassa, og har selvtillit ellers, men dette her,- nei det vil hun ikke. Jeg er feit og alle glaner sier hun. Jeg ser jo at hun spiser som før, like mye godt på helgen, osv. Så inni seg føler hun nok ikke for å gjøre noe, men i gymen er det ikke aktuelt. Jeg lager mat som er riktig, men hun går til besteforeldre og spiser der også. Har tatt opp det med dem, men de sier det bare er mat hun får der også, og nekte henne vil se selvsagt ikke. Jeg tør jo ikke nevne slanking, men prøver gjøre ting rett, som kylling, light brus osv. Hva gjør man da? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170779-dusjing-p%C3%A5-skolen/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Dersom det er mulig kunne hun vel få dusje i lærergarderoben alene. eventuelt hun kunne få gå og dusje litt før de andre i klassen slik at hun slipper å dusje sammen med dem. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170779-dusjing-p%C3%A5-skolen/#findComment-1121830 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest levelenge Skrevet 16. januar 2005 Del Skrevet 16. januar 2005 Kjære mor til 12-åring. En av mine ungdommer (jente nå 15) er også litt overvektig. Jeg har vært bekymret for dette de siste 5 år.. ungdomstid, fokusering på moteklær og utseendet, mobbing, selvfølelse, gutter etc.etc. Når jeg leste ditt innlegg var min første reaksjon: Jeg har aldri tenkt over dette med dusjing på skolen (!) ungene har ordnet gymbagen selv, og haugen av klær/håndklær etc. som alltid vokser foran vaskemaskinen har jeg ikke tenkt så nøye over. Kanskje min datter ikke HAR dusjet så mye på skolen, uten at jeg har oppdaget det. Det jeg har fulgt opp er noen fritak for gym det siste året p.g.a. mens-smerter. Men ang. vekten har jeg hele tiden prøvd å fokusere på det sunne kostholdet, hva stort sukkerinntak og gal type fett med tiden kan gi oss av plager/sykdommer. Denne datteren er også ok populær, har mange venninner, overnatter hos dem og de hos oss. P.t. 4 jenter på rommet siden i går. Klesmoten nå er jo ganske "ubarmhjertig" for de som er litt overvektige; med lave trange bukser og korte topper.. magen skal jo synes. Men jeg har inntrykk av at ungdommene aksepterer dette i ganske stor grad, min datter's mage "tyter" ut mellom buksa og genseren, men det virker som om dette er helt ok, både for henne og omgivelsene. Jeg har som deg også vært veldig forsiktig med ordvalget, fordi spiseforstyrrelser er blitt et alvorlig problem. Min datter, nå 15,5 år, er blitt noe slankere, hun er på farten, alt ok på skolen og har mange venner.. dette er viktig for meg, langt viktigere enn alle de kiloene hun har for mye. Jeg er ingen spesialist, men tør å råde deg til ikke å fokusere på denne dusjingen, overse det en tid. Fokuser heller på frukt og grønnsaker, hvor mye mer opplagt en blir, man lærer lettere på skolen, huden og håret blir penere (de fleste jenter blir jo opptatt av det etterhvert) og at mye sukker og gal type fett gir den motsatte effekten. Håper ikke jeg virker "belærende", dette er bare min erfaring gjennom noen år. Har 4 ungdommer, dette problemet gjelder kun denne ene. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170779-dusjing-p%C3%A5-skolen/#findComment-1121857 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest bare et lite tips.. Skrevet 19. januar 2005 Del Skrevet 19. januar 2005 Hei.. Jeg har ikke barn selv, men kan prate av egen erfaring. Jeg er 23 år nå. Da jeg begynte på u.skolen, (og siste året på barneskolen) dusja jentene aldri. Heller ikke på vgs. Dette fordi vi alle var så flaue over kroppene våre. Ingen var spesielt overvektige, men puberteten satte sitt preg. Hadde mora mi tvunget meg til å dusje, gjort dette til et tema, hadde jeg dødd av flauhet! Men nå kan ikkje jeg snakke for almennheten 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170779-dusjing-p%C3%A5-skolen/#findComment-1125208 Del på andre sider Flere delingsvalg…
PieLill Skrevet 3. februar 2005 Del Skrevet 3. februar 2005 Hva er så farlig med at hun ikke dusjer etter gymmen? Hun dusjer vel og tar på rene klær før hun går på skolen. Har hun ikke allminnelig god hygien. Å ikke dusje etter gymmen er ikke uhygenisk. Det bare lukter litt svette en stund. Å dusje 2-3 ganger daglig med såpe kan derimot være skadelig og svekke imunforsvaret. Ødelgger den naturlige bakteriekulturen i huden. Spørr hudlegen! Å presse en sjenert tenåring til å kle seg naken foran andre kan være veldig skadlig på kort og lang sikt. Kan nærmest gi en overgrepseffekt. Kan også gi dem problemer i framtiden med å sette grenser. Vil bidra til å øke sjenanse og skam. Selv om hun skylder på overvekt, kan mye av sjenansen også simpelt hen komme av at hun er tenåring. Etter mitt syn bør du be henne om unnskyldning fordi du har presset henne og ikke respektert hennes grenser. Si at du er glad for at hun setter sine egne grenser for sin egen kropp og det må hun fortsette med. Det er hennes rett og plikt. Tenåringer finner mye bedre ut av kroppen sin og blir venner med den om de slipper og tvangseksponeres. I forhold til vekt kunne du kanskje spørre rett ut om hun ønsker din hjelp eller heller vil være i fred. Hvis hun allerede vet alt om hva som er sunt og usunt, blir kanskje flere påminnelser oppfattet som mas og vekker trass. Hun er dessuten så gammel at hun skjønner sammenhengen mellom matsnakk og ditt syn på hennes vekt. Du risikerer at når du gir leksjoner om sunt og usunt, magert og fetende er alt hun hører: "Du er for feit. Slank deg!" mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/170779-dusjing-p%C3%A5-skolen/#findComment-1140577 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.