Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!Jeg har en sønn på 11 uker, og nå har jeg nesten ikke melk til han!Spørsmålet er hvordan jeg kan få mer melk...?Har prøvd med regimer som å legge han til brystet hver andre time, har pumpet, har drukket ammete, og prøvd nesesprayen syntocinon (e.l.) uten at det har hjulpet.Da han ble født tok det fem dager før jeg fikk melk, men da fikk jeg til gjengjeld kjempemye! Gutten sugde masse og har gjort det hele tiden, men likevel tok det så lang tid. Jeg både ammet og i tilleg pumpet etter hvert måltid i fire-fem uker, men da jeg sluttet å pumpe og bare ammet så sank produksjonen drastisk. Bare i løpet av en uke ble den mer enn halvert, og selv om han spiste som bare det så fikk jeg ikke nok til han til slutt.Nå bare pumper jeg og gir han på flaske blandet med morsmelk, og jeg har ikke mer enn 10-20 prosent av det han trenger.Jeg syns dette er fryktelig leit, for jeg har jobbet så utrolig hardt med ammingen hele tiden, har strevd så mye med amming og pumping fra første dag, så det er ikke latskap det står på hvertfall!Jeg hadde forhøyede prolaktinverdier før, og måtte bruke Norprolac i forbindelse med assistert mefruktning for å bli gravid. Kan forhøyet prolaktinverdi i utgangspunktet være med på å gjøre at jeg ikke har mer melk? At min verdi til vanlig er så høy at for å få melk så må den bli så skyhøy at kroppen min ikke greier det?Unnskyld langt spørsmål, men jeg bare nekter å gi opp enda...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/170788-hvordan-%C3%B8ke-melkeproduksjonen/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eneste jeg kan tenke meg er å legge han oftere til brystet, sånn at du f.eks annenhver time får sagt fra til brystet at det skal sette igang produksjon. Men så mye som du har prøvd er det kanskje på tide å tenke at det faktisk ikke er noe nederlag å gi opp, du blir ikke noe dårligere mamma om du kutter helt og gir han bare MME.

Hei, jeg bare lurer på hvilket grunnlag du har for å mene at han ikke får nok? Det kan være greit å vite for å gi noe fornuftig svar :-)

Jeg vet at han får for lite fordi jeg nå bare pumper hver gang han spiser, og da ser jeg jo hvor mye jeg får ut i forhold til hvor mye han faktisk spiser fra flaska.

Jeg vet at han får for lite fordi jeg nå bare pumper hver gang han spiser, og da ser jeg jo hvor mye jeg får ut i forhold til hvor mye han faktisk spiser fra flaska.

Det jeg tenker på er at du må være obs på at barnet så godt som alltid får ut mye mer enn hva pumpen klarer.

Og at melkeproduksjonen naturlig skal innstilles barnet ditt, slik at det _helst_ ikke skal være noe til overs når ungen er ferdig. Dette for å forhindre spreng, betennelser osv - fra naturens side.

Dersom vektoppgangen til barnet begynner å bli dårlig ville jeg vært mer bekymret, og da ville jeg satt i gang tiltak som f.eks erstatning. En annen pekepinn på for lite melk er dersom han har mindre enn 4-6 våte bleier om dagen over en viss tid.

En ting du må være obs på er at du ved å gi erstatning har gitt puppene dine beskjed om å produsere mindre, så det kan hende det tar noen (øke)dager før produksjonen er oppe på normalt nivå dersom du trapper ned på erstatningen.

Det jeg prøver å få frem her er at det du pumper ut ikke gir deg et bra bilde på hvor mye melk du har, og at det er normalt at produksjonen går ned (justerer seg etter etterspørselen) når pumpingen forsvinner.

Dersom du fremdeles føler deg usikker, eller barnet begynner å få manglende vektøkning/lite våte bleier finnes det løsninger for å opprettholde melkeproduksjonen mens du gir erstatning, som f.eks

http://www.medela.com/NewFiles/specialtyfdg.html#SNS

Det kan også fungere at du først gir barnet det han vil ha, så pumper og gir resten - og eventuelt fylle på med erstatning, men det kan være en vanskelig balansegang. For mye erstatning og interessen for puppene reduseres, samtidig som man jo må øke mengden etterhvert som de blir større. Pumpen stimulerer ikke melkeproduksjonen like bra som barnet, og gir dermed ofte vansker med å opprettholde produksjonen siden den ikke tømmer brystet fullstendig.

Annonse

For min del var resultatet av pumping mye mer beskjedent enn ved amming. Må jeg anta, for når han spiste fra flaske ville han ha mye mer enn jeg trodde, hver gang. Antakelig kom det mindre når jeg pumpet enn når han diet, så jeg måtte samle opp. Selv synes jeg pumpingen gikk utmerket, men det kom altså ikke nok.

Er ikke småen fornøyd når du bare ammer?

• 2 uker senere...
Gjest legg dere ned i noen dager

Legger han på seg nok? Det er eneste målet man har på om man har nok melk, det er umulig å måle hvor mye han drikker fra brystet i forhold til hvor mye du får pumpet ut. jeg trodde jeg hadde lite melk, fordi jeg plutselig fikk pumpet ut lite, men det viste seg (da vi veide ham etter amming på helsestasjonen) at han fikk ut mer enn fire ganger så mye av meg som jeg klarte med pumpen.

Jeg hadde en periode med lite produksjon ved ca tre måneders alder, da la vi oss i sengen sammen i et par dager, og bare ammet, hver eneste time så lenge han var våken. Jeg bare spiste og drakk og leste når han sov. Ga ikke noe tillegg. Tredje dagen var brystene kjempefulle, veldig ofte.

• 3 uker senere...

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...