Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Det har vært mye om og men med vår sønn som nå blir 3 år snart. Han har vært mye syk, hatt mye øreproblematikk og hatt tilbakesatt språkutvikling.

Han har det siste året hatt god oppfølging.

Nå har de tatt en språktest, og etter den finner de at han ikke skal ha oppfølging gjennom dagen, men kanskje noen minutter hver dag.

Hva kan han? Han kan prate - hermer mye, lange setninger - opptil 6 ord i riktig rekkefølge. Han spør spørsmål som "hva heter du?" - men husker ikke svaret 1 sekund etterpå, men spør pånytt - virker mest som "rutine når man møter noen".

Han kan ikke legge ting på/under/bak - på oppfordring. Kan heller ikke leter etter "ballen som er UNDER teppet" - uten av vi peker og forklarer.

Han kan ikke følge instruksjon som består av flere ledd: "nå skal vi pusse tenner, og så skal vi sove" - da husker han kun "sove"

Han kan en god del navn på leker og ting i rommet, men ikke på forskjellige rom (stua, kjøkkenet, badet).

Han blir sint og slår og sparker, kaster leker - mange ganger for dag. Leker helst for seg selv.

Er disse tingene "innenfor normal"? Eller bør jeg reagere.

Språktesten de tok het "Reynell" De har dessuten tatt en TRAS i barnehagen som angivelig ligger innenfor normalområdet, men det jeg ser av den testen er at "normalområdet" er utrolig vidt, slik at det skal svært lite til - og de i barnehagen har ikke tatt den som en test men fra det de "ser i hverdagen" - og der lever sønnen vår helt fint! Han trives veldig, veldig godt med slik rutine som det er i barnehagen og klarer seg flott da.

Hmm - noen som kjenner seg igjen, eller er dette faktisk helt innenfor normalen?

Skrevet

Hei

dette minner meg om min sønn,han er i dag 5 år og har et oppmerksomhet problem.For en måned siden fikk han diagnosen adhd uten hyperaktivitet. Han er samarbeidsvillig og en kjærlig gutt.

Han trenger struktur og enkle tydelige beskjeder flere ganger.Passer på å ha øyenkontakt,snakk ansikt til ansikt med kort avstand. Få ham til å bekrefte det du har sagt

En ting er åsnakke verbalt,en sak er språkforståelsen. Men dette fanger jo Rennel språktest bra opp.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...