Gå til innhold

Hvor lenge er man barn?

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har vel ikke så mye peiling egentlig, men er det ikke slik at når barnet er 12 år har det påvirkningskraft, dvs. at barnets egne ønsker kan legges til grunn?

Det som bør telle mest, er vel det som er best for barnet, alle hensyn tatt i betraktning (skole, venner, miljø osv.), ikke bare at mor _vil_ at barnet skal bo hos seg.

Det er stor forskjell på 14-åringer, så å si ja eller nei til om en 14-åring er stor nok til å bestemme selv, er veldig vanskelig.

Kizza1365380506

Tror det er individuelt. Det kommer vel litt an på hvor han har kommet i utviklingen da. Noen 14 åringer er veldig "voksne" av seg mens andre er veldig barnslige. Men at han bor hos stemoren er vel litt uvanlig. Spørsmålet er om han har alle vennene sine der. Mange hensyn å ta.

Mvh

• 2 uker senere...

Har vel ikke så mye peiling egentlig, men er det ikke slik at når barnet er 12 år har det påvirkningskraft, dvs. at barnets egne ønsker kan legges til grunn?

Det som bør telle mest, er vel det som er best for barnet, alle hensyn tatt i betraktning (skole, venner, miljø osv.), ikke bare at mor _vil_ at barnet skal bo hos seg.

Det er stor forskjell på 14-åringer, så å si ja eller nei til om en 14-åring er stor nok til å bestemme selv, er veldig vanskelig.

Det er nå kraftig nedjustert slik at barnets ønsker skal tas i betraktning fra fyllte 7 år, ikke 12 år som tidligere.

Annonse

Måtte foreldrene dine sørge for at du gikk og la deg helt frem til da?;o)

Hehe.. Nei men da la jeg meg fordi jeg var trøtt (hadde da fått barn) før jeg fikk barn dvs. da jeg var 23 år så la jeg meg ikke fordi jeg ville, men fordi jeg "måtte". Skulle jo på jobbe og kunne ikke sitte oppe hele natta..

Hehe.. Nei men da la jeg meg fordi jeg var trøtt (hadde da fått barn) før jeg fikk barn dvs. da jeg var 23 år så la jeg meg ikke fordi jeg ville, men fordi jeg "måtte". Skulle jo på jobbe og kunne ikke sitte oppe hele natta..

Sorry.

Du er kjempevoksen når du legger deg fordi du må, uten at noe eller noen tvinger deg utenom din visshet om ditt arbeidsansvar i morgen.

;-)

Annonse

Jeg vil tro at du rent juridisk kan forlange at han skal bo hos deg (eller faren hos ham da).

Spørsmålet er vel mer HVORFOR han bor hos sin stemor... Bodde han hos henne og faren før bruddet, sånn at det er der han har venner osv - og synes stemor det er ok at han fortsetter å bo der? Har du og stemor en ok tone og et ok samarbeid?

14 år er en vanskelig alder, og jeg er bare usikker på om du skader forholdet mellom deg og 14-åringen ved å tvinge noe gjennom her - selvom jeg selvfølgelig forstår ønsket ditt veldig godt. Du må vel veie alle sider ved saken mot hverandre og se hva som er viktigst for deg.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...