Gå til innhold

Valg av videregående.

Anbefalte innlegg

Er det noen som har noen videregående skoler i Oslo å anbefale?

Synes det er vanskelig og kan ikke råde her, men skal til rådgiver ungd.skolen etterat vi har besøkt et par - tre videregående. Er så snakk om miljøet, snobbeskoler, skal helst ha merkeklær (vestkantskolene), prestasjoner etc. Ikke lett å velge.

Er jo viktig for en som selv vil framover å begynne et sted der elevene tar skolen alvorlig. Min ungdom ligger på ca.53-55 p.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171310-valg-av-videreg%C3%A5ende/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Men har ikke eleven noen ønsker om fordypningsemner / studieretninger? Jeg regner med at du snakker om allmennfag, men det er store variasjoner i hva som tilbys av studieretningsfag. Den beste oversikten over disse, finnes på http://www.pedlex.no Der ligger det også linker til skolenes nettsteder.

Fra høsten er det jo heller ikke kun karakterbasert opptak. Det gis også regionspoeng slik at fler skal søke seg til de nærmeste skolene og komme inn der. Vet ikke helt hvordan det vil slå ut for prestisjeskolene i sentrum, det blir i hvert fall neppe lettere å komme inn der hvis man ikke tilfeldigvis bor i nærheten.

De 9. klassingene jeg kjenner, har ikke fått noe spesielt godt inntrykk av miljøet på disse superskolene. Men jeg aner ikke hvor mye som er fakta og hvor mye som er fordommer.

Men har ikke eleven noen ønsker om fordypningsemner / studieretninger? Jeg regner med at du snakker om allmennfag, men det er store variasjoner i hva som tilbys av studieretningsfag. Den beste oversikten over disse, finnes på http://www.pedlex.no Der ligger det også linker til skolenes nettsteder.

Fra høsten er det jo heller ikke kun karakterbasert opptak. Det gis også regionspoeng slik at fler skal søke seg til de nærmeste skolene og komme inn der. Vet ikke helt hvordan det vil slå ut for prestisjeskolene i sentrum, det blir i hvert fall neppe lettere å komme inn der hvis man ikke tilfeldigvis bor i nærheten.

De 9. klassingene jeg kjenner, har ikke fått noe spesielt godt inntrykk av miljøet på disse superskolene. Men jeg aner ikke hvor mye som er fakta og hvor mye som er fordommer.

Takk for innholdsrikt svar med godt linketips.

Vi var på Foss vgs. igår kveld og virket veldig bra. Lå ifjor på 3. plass etter Katta og Oslo Handelsgym. Lambertseter på nr. 4. Sistnevnte ligger ihvertfall i vår sone. De fleste skolene ellers heromgkring har hatt veldig lav sum i opptakspoeng. Alt kan jo slå anneledes ut til høsten med de nye reglene.

Aner jo ikke pr. idag om det er noen sjanse på f.eks. Foss, men skal være bra miljø der og virket veldig hyggelige alle de ansatte vi så og/eller snakket med. Rektor inkludert.

Får ta en tur til Lambertseter til uka, da har dem omvisning der.

En ting til, jo, er snakk om allmenn.

Undersøker også studieretning for å håpe å kunne gå på samme skole i alle tre årene, men man vet jo aldri det i dagens situasjon.

Gjest philippa

Takk for innholdsrikt svar med godt linketips.

Vi var på Foss vgs. igår kveld og virket veldig bra. Lå ifjor på 3. plass etter Katta og Oslo Handelsgym. Lambertseter på nr. 4. Sistnevnte ligger ihvertfall i vår sone. De fleste skolene ellers heromgkring har hatt veldig lav sum i opptakspoeng. Alt kan jo slå anneledes ut til høsten med de nye reglene.

Aner jo ikke pr. idag om det er noen sjanse på f.eks. Foss, men skal være bra miljø der og virket veldig hyggelige alle de ansatte vi så og/eller snakket med. Rektor inkludert.

Får ta en tur til Lambertseter til uka, da har dem omvisning der.

Hei!

Kanskje litt sent å svare deg nå, men ville bare si at jeg gikk på Foss og trivdes veldig bra der. Gikk på allmen. Ikke alt var perfekt selvfölgelig, men det er det nok ingen skoler som er :)

Mvh

Annonse

Hei!

Kanskje litt sent å svare deg nå, men ville bare si at jeg gikk på Foss og trivdes veldig bra der. Gikk på allmen. Ikke alt var perfekt selvfölgelig, men det er det nok ingen skoler som er :)

Mvh

Er det lenge siden du gikk der?

Dame55, nytt nick nå: Hønemoren

Gjest KariKruskakli.

Jeg synes Foss var en bra skole for et år siden i hvert fall.

Kan du foretelle litt om Foss.

Datteren min vurderer Fagerborg eller Foss, når hun er ferdig med ungdomskolen.

Hun er mest ivrig på Fagerborg, men tror hun blir litt påvirket av medelever.

Er det ikke slik at man får enetimer på sitt hovedinstrument på Foss?

Det vet jeg ingenting om fordi dattera mi gikk på allmenn.

Men det er et veldig fint miljø på skolen. He he Sosialistisk ungdom er veldig aktive der :o)

Gjest philippa

Er det lenge siden du gikk der?

Dame55, nytt nick nå: Hønemoren

Jeg gikk ut for 4 år siden, så mye kan jo ha forandret seg. Men ser på hjemmesiden at mange av lärerne er de samme ihvertfall.

Ellers synes jeg det var et blandet miljö der, at de fleste fikk venner uansett hvilken "gruppe" de tilhörte. Musikklinjen gjorde utrolig mye for miljöet også, konserter, revyer osv. Vil tro at det også gjelder i dag.

Det viktigste er ihvertfall å velge det som föles rett, men jeg husker det var et veldig vanskelig valg! Håper det löser seg og lykke til videre!

Jeg har hørt mye bra om musikklinja på Foss, hvis det er den hun er interessert i. Svært mange av de som har satt sitt preg på norsk musikkliv, er eller har vært timelærere på Foss.

Og ja, jeg tror de er gode på instrumentaldelen. Mange musikere er praksislærere der. Ring og snakk med f.eks. Ola Sæther, han er pianolærer, uformell og hyggelig og har vært der i maaange år.

Fagerborg forbinder jeg med ballett. Vet ikke hvordan de er på musikk.

Gjest KariKruskakli.

Jeg har hørt mye bra om musikklinja på Foss, hvis det er den hun er interessert i. Svært mange av de som har satt sitt preg på norsk musikkliv, er eller har vært timelærere på Foss.

Og ja, jeg tror de er gode på instrumentaldelen. Mange musikere er praksislærere der. Ring og snakk med f.eks. Ola Sæther, han er pianolærer, uformell og hyggelig og har vært der i maaange år.

Fagerborg forbinder jeg med ballett. Vet ikke hvordan de er på musikk.

Det var det jeg hadde mistanke om at det var mest dans på fagerborg.

Hun har spilt piano i mange år og er veldig ivrig på det.

Dans er noe hun nettopp har begynt med. Så jeg skjønner ikke helt hvorfor hun på død og liv skal gå der.

Det må være påvirkning i fra venninner.

Men hun går bare i 8-ende enda, så hun har lang tid å tenke på.

Takk for opplysningen. Skal undersøke dette nærmere, men roer det ned foreløbig.

Annonse

Vi har vært på omvisning i januar på Foss og ble imponert. Virket veldig bra der synes vi og virker som miljøet er bra.

Nå er det allmenn min datter skal søke, men kommer til å sette Foss som førstevalg, blir spennende dette....!

Gjest Karikruskakli.

Vi har vært på omvisning i januar på Foss og ble imponert. Virket veldig bra der synes vi og virker som miljøet er bra.

Nå er det allmenn min datter skal søke, men kommer til å sette Foss som førstevalg, blir spennende dette....!

Har forsøkt å forklare henne forskjellen i dag,men jeg kommer ikke til orde en gang.

Skravla går i ett. På Fagerborg er det mye kulere, der har man det morsomt og Foss er en nøleskole og bla bla bla.

Hun kjenner bare en som går der, så hun vet egentlig ikke hva hun snakker om.

Men ikke noe vits i å diskutere det med henne. Det er så lenge til og hun kan jo skifte menig mange ganger innen den tid.

Har forsøkt å forklare henne forskjellen i dag,men jeg kommer ikke til orde en gang.

Skravla går i ett. På Fagerborg er det mye kulere, der har man det morsomt og Foss er en nøleskole og bla bla bla.

Men ikke noe vits i å diskutere det med henne. Det er så lenge til og hun kan jo skifte menig mange ganger innen den tid.

Det er noen år til igjen så ikke stress for mye med dette allerde nå.

Men, jeg synes du i bunn og grunn bør la henne velge. Tenk om hun overhodet ikke skulle trives på Foss da, da vil hun alltid kunne si at det er "din skyld," fordi du sa hun måtte gå der. Og det er ikke særlig enkelt å ha det på samvittigheten.

Gjest KariKruskakli.

Det er noen år til igjen så ikke stress for mye med dette allerde nå.

Men, jeg synes du i bunn og grunn bør la henne velge. Tenk om hun overhodet ikke skulle trives på Foss da, da vil hun alltid kunne si at det er "din skyld," fordi du sa hun måtte gå der. Og det er ikke særlig enkelt å ha det på samvittigheten.

Nei, jeg stresser ikke med det i det hele tatt.

Vi har bare så vidt snakket om det en gang tidligere. Nå når jeg så dette spørsmålet her inne, fikk jeg lyst til å spørre.

Derfor ville jeg orientere henne om det som her ble sagt.

Jeg vil overhode ikke bestemme dette, men jeg synes det er riktig å informere henne. Hun må jo vite hva hun begynner på, og ta valg ut i fra det. Synes ikke det er riktig at hun skal ta valg ut ifra hva som er "poppis" i venneflokken.

Dessuten hadde jeg ikke greid å bestemme over henne om jeg skulle ha forsøkt aldri så mye. Hun er nemlig en meget bestemt ung dame.

Vi har bare så vidt snakket om det en gang tidligere. Nå når jeg så dette spørsmålet her inne, fikk jeg lyst til å spørre.

Jeg vil overhode ikke bestemme dette, men jeg synes det er riktig å informere henne. Hun må jo vite hva hun begynner på, og ta valg ut i fra det. Synes ikke det er riktig at hun skal ta valg ut ifra hva som er "poppis" i venneflokken.

Dessuten hadde jeg ikke greid å bestemme over henne om jeg skulle ha forsøkt aldri så mye. Hun er nemlig en meget bestemt ung dame.

Jeg er helt enig, det er viktig å informere henne. :)

Javel, så hun skal ikke søke iår altså, nei, da har hun jo tid på seg.

Vi kjenner et par stykker som går på Fagerborg og de synes det er veldig mange "fine" der og har litt problemer med å bli godtatt når det gjelder klær, er visst mye merkeklær der. Forøvrig har dem vært heldig med akkurat sin klasse så går visst greit. På Foss er det vel mere elever fra både øst og vest og ikke noe klespress.

Nei, ikke lett dette her.

Hva er en "nøleskole", har det noe med nerder ("nørder") å gjøre?

Det er åpne skoler på videregående når søknadsfristen nærmer seg, slik at 10. klassinger kan komme på besøk. Da får man se selv hvordan skolene er.

Og du har rett i at slike bølger kan snu mange ganger i løpet av etpar år.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...