Gå til innhold

Hvilken øy i Hellas er din favorittøy?

Anbefalte innlegg

Alt vi kan om Lesvos lærte vi på disse sidene!

Men favoritter:

Nydeligste strand: Tarti

Nydeligste by: Ayassos

Nydeligste by nær havet: Molivos, men Plomari har mest sjarm

Hyggeligste greker: Oceanis bilutleier, hoteleier, og båtutflukt-arrangør i Plomari

Best shopping: Mytilini (uten tvil!)

Beste varme kilde: Vet ikke - prøvde bare den i Eftalou - artig, men husbondens ryggplager ble ikke bedre :)

Beste pizza ( vi hadde med oss en treåring): Bepple Beach Hotel (dvs restauranten)

Beste mat: Hm - ikke sikker, mye godt og billig

Hyggelig minne: Kjøpe ferske, håndplukkede, kjempegode fersken på torvet i Plomari, av en lokal greker på sliten moped

Hyggeligste minne: Umulig å velge ett !

Flotteste biltur: "Kjerreveien" over fjellet fra Ayassos tilbake til Plomari. Fantastisk utsikt, fantastisk tur !

Beste keramikk: Helt klart Ayassos !

Beste tips: Lei bil - så mye som mulig ! Øya er STOR !

God tur ;)

Tusen takk! Noterer og prøver å memorere :-)

Vi skal være der to uker, ha leiebil i 1 uke. Og så evt. leie scooter, sykkel eller ta buss på kortere strekninger andre dager. Høres vel greit ut?

Jeg har jo kjørt buss t/r Mytilini til Skala Eressos en gang (var på øya i snaue 48 timer!), så jeg har fått litt feeling med avstander og øyas varierte natur. Men selvsagt er det ingenting mot å faktisk reise rundt og se hele øya, være der i 2 uker.

Igjen, takk for tips!

Fortsetter under...

Jeg har vært der! Vi bodde i Petra, men hadde bil hele tiden, og jeg tror det var den stranda du beskriver vi også falt for! Rullesteinstrand med taverna på "starten" av stranda, med bord i flere "etasjer" i skråningen der, liksom?

Utrolig deilig å få være ganske alene på stranda hvis man bare gadd å gå litt lenger enn de andre :)

Lesvos er forresten en kjempefin øy!

Hei Ulrikke..

Så ikke svaret ditt før nå jeg.. Men det stemmer som du skriver - akkurat den tavernaen "i flere etasjer".. Det er bare helt supert der.. Skal du dit igjen?

Klem!

Hei Angelica!

Joda, jeg har vært på Lesvos før, i hele 2 dager... hihi :-)

En liten avstikker med båt over fra Chios den gangen. Men det kvalifiserer vel ikke akkurat - jeg har vært noen timer i Mytilini by, og tatt lokalbussen til Skala Eressos og så tilbake igjen neste dag. Skal bli spennende og fint å få oppleve mer.

Vi skal bo i Molivos, og skal være der i 2 uker i juni, og skal ha leiebil en ukes tid så vi får sett litt av øya. Er jo svært variert natur slik jeg har forstått det, med ørkenaktig og forsteinet skog i vest, og mer frodig i øst, samt flere ganske høye fjell.

Hva het den stranda dere dro til når dere leide scooter da? Vi har ikke tenkt å ligge på stranda hver dag i 2 uker, men litt strandliv blir det nok ja :-)

Og kjekt å vite at det ikke er mer enn 10 min. å gå til Eftalou, det er jo ikke så lang fin strand i Molivos.

Forresten - selv om det staves med b på gresk, så heter det Lesvos. Bokstaven b (beta) i det greske alfabetet uttales ikke lenger b, men v. :-) Så når de leser opp sitt alfabet nå, så sier de alfa, vita (ikke beta) osv. Men i gammel-gresk var en b en b, for å si det sånn. Nå må de skrive MΠ (m pi) for bokstav-lyden B :-) Og siden de bruker "vår" P som R, så ser jo ordet bar ganske rart ut fx. : MΠAP

Men tilbake til Lesvos, joda jeg gleder meg som en unge, og tråler nettet for bilder og info... :-)

Hei!

Så ikke svaret ditt før nå Gemini! Vi var på Lesvos (!) bare en uke, og da var det strandliv for oss..Skikkelig slaraffen-liv,, Jeg husker ikke hva stranden heter, men se svaret til Ulrikke over - den er ikke vanskelig å finne ihvertfall. Utrolig romantisk å ligge "helt alene" og samtidig bare kunne spasere tilbake til tavernaen for en gresk salat med iskald hvitvin til (ja, vi kjørte scooter m/vin innabords :-) Ved denne stranden er det også en hule med varmekilder hvor en kan forsøke å sakte gli ned i ca. 42 grader (husker ikke akkurat hvor varmt det var).. Det er et betjent sted og du betaler noen kroner for å teste. Min kjære synes det var kjempe-kult, men jeg ble faktisk skikkelig uvel (måtte legge meg ned..)..

Jeg har vært der! Vi bodde i Petra, men hadde bil hele tiden, og jeg tror det var den stranda du beskriver vi også falt for! Rullesteinstrand med taverna på "starten" av stranda, med bord i flere "etasjer" i skråningen der, liksom?

Utrolig deilig å få være ganske alene på stranda hvis man bare gadd å gå litt lenger enn de andre :)

Lesvos er forresten en kjempefin øy!

Hvor er den stranda ift. Petra eller Eftalou da? Forbi Petra (vestover), mot Anaxos? Eller forbi Eftalou mot øst? Eller? :-)

Hei Ulrikke..

Så ikke svaret ditt før nå jeg.. Men det stemmer som du skriver - akkurat den tavernaen "i flere etasjer".. Det er bare helt supert der.. Skal du dit igjen?

Klem!

Den stranda der er super, ja :)

Har ingen konkrete planer om å reise tilbake, men det hadde absolutt ikke vært meg imot :) (byttet jobb i fjor, og har minimalt med opptjent ferie i år).

Annonse

Hvor er den stranda ift. Petra eller Eftalou da? Forbi Petra (vestover), mot Anaxos? Eller forbi Eftalou mot øst? Eller? :-)

Stranda er forbi Eftalou - du kjører langs havet (med havet på venstre side, liksom hvis du kommer fra Molyvos) til det ikke er mer bebyggelse og veien vel blir til grusvei, hvis jeg ikke husker helt feil... Midt i en svingete oppoverbakke ligger nedgangen til tavernaen og stranda.

Stranda er forbi Eftalou - du kjører langs havet (med havet på venstre side, liksom hvis du kommer fra Molyvos) til det ikke er mer bebyggelse og veien vel blir til grusvei, hvis jeg ikke husker helt feil... Midt i en svingete oppoverbakke ligger nedgangen til tavernaen og stranda.

Tusen takk, det er notert! :-)

*gleder meg*

• 2 måneder senere...

Kreta er fin - og så stor at man kan feriere der hvert år, og finne nye steder hver gang...

Helt på østkanten er det ikke så mange turister, ingen solseng-utleie, ingen kelnere som kan svensk, og ingen bamseklubber. Og det er noen gode grunner, synes jeg ;-)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...