Gjest Eino Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Storesøster fyller 5 år om noen uker, og skal invitere endel barn fra barnehagen. Det kan se ut som alle barna på hennes "trinn" kommer til å bli invitert. På avdelingen har de en gutt med asberger diagnose. Han er _relativt_ velfungerende, men er blant annet LIVREDD ballonger. Hvordan hadde du som mor reagert om dette var barnet ditt og det ikke ble invitert? Han blir altså eneste barnet på samme alder som eventuelt ikke blir invitert. Jeg rådet nettopp min svigerinne til ikke bekymre seg over at barnet ikke ble invitert, men nå som jeg er i samme situasjon, kjenner jeg meg usikker. Han har en voksen på seg hele tiden i barnehagen, og jeg tenker at han lett kan ta fokuset fra bursdagbarnet, som selv ikke ønsker å invitere gutten fordi "han gjør så mye stygge ting....." Kommer han, regnet jeg med at en av foreldrene følger ham. Hva gjør vi? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamman til en med AS Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 For å være helt ærlig, jeg hadde blitt kjempesåret dersom min sønn var den eneste som ikke ble invitert. Særlig om grunnen var at han har asperger, og det ville vi jo ha skjønt. Dersom balongene er et problem for denne gutten så kan dere sikker komme fram til en løsning på dette. Dersom det er nødvendig så vil sikkert en av foreldrene følge han i bursdag. Men det at han har en voksen på seg hele tiden i barnehagen behøver ikke å bety at han er spesielt utagerende. Men det vet du helt sikkert om han er eller ikke. Hos oss har det vært vanlig å be alle guttene i klassen. Da min sønn gikk i andre, ville han be alle untagen en, Det fikk han ikke lov til. Da måtte han velge mellom å be alle guttene, eller bare noen ganske få. Det ble alle og det gikk fint. Jeg ville ha bedt han også, og kanskje i tillegg tatt en telefon til foreldrene om det var noe man burde være særlig oppmerksom på. Da kan du jo også spørre på en fin måte om noen av dem blir med han, kan godt være at de setter pris på og bli spurt om det. Et barn med asperger føler seg ofte så utenfor fellesskapet alikevel, fordi de har svært dårlige sosiale antenner. Om de i tillegg skal bli ekskludert av de andre barna allerede fra de er fem år, så vil det føles kjempesårt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1127813 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest what's the problem? Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Selvsagt må du invitere ham - han forstår jo godt om han er den eneste som ikke blir invitert! Vår yngste datter har hjerneskader og opplevde å ikke bli invitert i EN ENESTE bursdag gjennom 5 år i barnehagen. Vi inviterte hele gruppen hennes hver gang - men bare 1 og 2 kom, og de inviterte aldri igjen. Veldig sårt for henne - og for oss. Nå som hun går i skolen blir hun bedt til alle (det er en selvfølge) og hun blomstrer. Selvsagt kan du be en av foreldrene være med! Ballonger er ingen nødvendighet. Kanskje kan du avtale med foreldrene til gutten at de går hjem litt før - så kan de andre ta fram ballonger til slutt hvis det er slik om å gjøre? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1127828 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eino Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 For å være helt ærlig, jeg hadde blitt kjempesåret dersom min sønn var den eneste som ikke ble invitert. Særlig om grunnen var at han har asperger, og det ville vi jo ha skjønt. Dersom balongene er et problem for denne gutten så kan dere sikker komme fram til en løsning på dette. Dersom det er nødvendig så vil sikkert en av foreldrene følge han i bursdag. Men det at han har en voksen på seg hele tiden i barnehagen behøver ikke å bety at han er spesielt utagerende. Men det vet du helt sikkert om han er eller ikke. Hos oss har det vært vanlig å be alle guttene i klassen. Da min sønn gikk i andre, ville han be alle untagen en, Det fikk han ikke lov til. Da måtte han velge mellom å be alle guttene, eller bare noen ganske få. Det ble alle og det gikk fint. Jeg ville ha bedt han også, og kanskje i tillegg tatt en telefon til foreldrene om det var noe man burde være særlig oppmerksom på. Da kan du jo også spørre på en fin måte om noen av dem blir med han, kan godt være at de setter pris på og bli spurt om det. Et barn med asperger føler seg ofte så utenfor fellesskapet alikevel, fordi de har svært dårlige sosiale antenner. Om de i tillegg skal bli ekskludert av de andre barna allerede fra de er fem år, så vil det føles kjempesårt. Kjempe fint innlegg. Grunnen til at jeg i det hele tatt har vurdert å ikke invitere gutten, er vel mest fordi jenta mi ikke omgås gutten. Hun omgås i det hele tatt få gutter på avdelingen, men den andre gutten på hennes kull, er søskenbarnet hennes og ville nok ha kommet uansett. Og hadde han ikke at aspergers hadde det sikkert vært lettere å utelukke ham også. Føler nå at vi nesten inviterer PÅ GRUNN av og ikke PÅ TROSS av diagnosen. Men dette er jo ting som foreldrene ikke vet og ser da. Derfor føler jeg det blir en litt vondt situasjon. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1127866 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamman til en med AS Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Kjempe fint innlegg. Grunnen til at jeg i det hele tatt har vurdert å ikke invitere gutten, er vel mest fordi jenta mi ikke omgås gutten. Hun omgås i det hele tatt få gutter på avdelingen, men den andre gutten på hennes kull, er søskenbarnet hennes og ville nok ha kommet uansett. Og hadde han ikke at aspergers hadde det sikkert vært lettere å utelukke ham også. Føler nå at vi nesten inviterer PÅ GRUNN av og ikke PÅ TROSS av diagnosen. Men dette er jo ting som foreldrene ikke vet og ser da. Derfor føler jeg det blir en litt vondt situasjon. Tror sikkert både foreldrene og gutten ville sette pris på om han blir invitert. Om det er nødvendig, og det er det mulig at det er, så blir helt sikkert en av foreldrene med han i bursdagen, Jeg hadde ihvertfall blitt med ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1127875 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest mamman til en med AS Skrevet 21. januar 2005 Del Skrevet 21. januar 2005 Kjempe fint innlegg. Grunnen til at jeg i det hele tatt har vurdert å ikke invitere gutten, er vel mest fordi jenta mi ikke omgås gutten. Hun omgås i det hele tatt få gutter på avdelingen, men den andre gutten på hennes kull, er søskenbarnet hennes og ville nok ha kommet uansett. Og hadde han ikke at aspergers hadde det sikkert vært lettere å utelukke ham også. Føler nå at vi nesten inviterer PÅ GRUNN av og ikke PÅ TROSS av diagnosen. Men dette er jo ting som foreldrene ikke vet og ser da. Derfor føler jeg det blir en litt vondt situasjon. Det er mange med asperger som ikke omgås andre barn på en vanlig måte, de leker ved siden av og ikke sammen med. De setter som regel alikevel pris på å få anledning til å være sammen med andre, på sin egen måte ) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1127878 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asper Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Gnisselyd og smeller, det er velkjent ja. Det er derfor jeg alltid har hatet ballonger. Jeg tror at han rett og slett kanskje er redd for å bli redd og for å skvette. Sånn er det med meg. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1128188 Del på andre sider Flere delingsvalg…
asper Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Det er mange med asperger som ikke omgås andre barn på en vanlig måte, de leker ved siden av og ikke sammen med. De setter som regel alikevel pris på å få anledning til å være sammen med andre, på sin egen måte ) En annen ting kan være at han rett og slett vil isolere seg selv i selskapet også. Forøvrig: Da jeg var liten måtte jeg nesten tvinges til å gå i bursdager selv om jeg likte å be andre til det. I ens egen bursdag er man jo på sett og vis den som styrer leken og er midtpunktet. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1128192 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 En annen ting kan være at han rett og slett vil isolere seg selv i selskapet også. Forøvrig: Da jeg var liten måtte jeg nesten tvinges til å gå i bursdager selv om jeg likte å be andre til det. I ens egen bursdag er man jo på sett og vis den som styrer leken og er midtpunktet. Min sønn har altid likt å gå i bursdager, han elsker nemlig kake. Da han var mindre var det foreldre som tilbakemeldte at han på en måte meldte seg ut av selskapet, fant f.eks. en datamaskin som han spilte på eller noe annet. De viste bekymring for om han hadde trivdes i bursdagen. På dette tidspunkt viste vi ikke at han hadde aspergers. Selv var han altid såre fornøyd med å ha fått være med og spise kaker, og at han hadde funnet noe å gjøre uten at alle de andre gjorde det samme, og vi lot det være med det. Synes egentlig det var en ok ordning og ingen viste negativitet i forhold til dett. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1128237 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Eino Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hva om barnet til stadighet får invitasjoner, men foreldrene er de som mener han ikke er klar eller moden for å gå i selskapet. Hvordan vil DET oppleves for en gutt med aspergers? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1128410 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest en mamma i nord Skrevet 22. januar 2005 Del Skrevet 22. januar 2005 Hva om barnet til stadighet får invitasjoner, men foreldrene er de som mener han ikke er klar eller moden for å gå i selskapet. Hvordan vil DET oppleves for en gutt med aspergers? Det vil nok heller ikke være positivt for barnet. En annen ting er at noen med aspergers ikke takler å gå i bursdag, og derfor heller ikke har noe lyst til dette. Det kan være fint å vite at man er invitert i alle fall. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1128422 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Noranne Skrevet 23. januar 2005 Del Skrevet 23. januar 2005 som mor til både et barn med autisme og et annet med asperger synes jeg gang på gang at det er FORFERDELIG når barna mine ikke blir invitert til bursdagsfester. Barna mine merker dette og føler seg veldig utestengt. Det snakkes så mye om integrering av funskjonshemmete - her kan du også være med på dette. Det skal selvfølgelig IKKE gå utover bursdagsfesten til sønnen din. Mitt råd: Snakk med moren til Aspergergutten om gutten i det hele tatt har lyst å være med på festen. Be om at en voksen (f. eks. moren ) er med gutten i festen. De fleste Aspergere har forskjellige metoder for å trekke seg tilbake. Ha f. eks. en Game Boy klar. En annen mulighet: En liten ekstrafest der Aspergergutten blir invitert med to, tre andre gutter for en bursdagsfeiring noen dager før, eller etter den egentlige store festen. Når det gjelder ballonger: Er det mulig å gjøre en del ballongleker først i bursdagen, og så kommer denne gutten litt senere. Kan ballongene evt. være kun i et rom der gutten ikke skal inn. Uansett: Snakk med moren/faren. Vi har ofte gjort det slik at vi dro innom den første delen av bursdagen, var med på gaveutpakking og pølsespising og så dro hjem med en kakebit etter omtrent en time. Etterhvert ble gutten min så sikkert på dette med bursdager at det ikke lengre er noe problem for ham å være der hele bursdagsfesten. Dette hadde ikke vært mulig hvis han ikke hadde blitt invitert! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/171443-burdags-selskap-og-autisme/#findComment-1129252 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.