Gå til innhold

Gift i en fei :)

Anbefalte innlegg

Gjest Gifteklar
Skrevet

Hvor kjapt er det mulig å bli gift, og hvor gjør vi det kjappest?

Har vært sambo i 15 år, ønsker å adoptere, så her må det skje fort.

Skrevet

Man trenger ikke å være gift for å adoptere. Man må være over 25 og ha vært samboende i minimum 2 år. Med deres 15 trenger dere ikke noe hastebryllup...

Gjest ChiengMai
Skrevet

Man trenger ikke å være gift for å adoptere. Man må være over 25 og ha vært samboende i minimum 2 år. Med deres 15 trenger dere ikke noe hastebryllup...

Når ble reglene endret sånn at man ikke trenger være gift for å adoptere? Så lenge man ikke adopterer som enslig, altså. Så fremst det ikke har skjedd noe nytt nylig, så tar du carma feil.

Skrevet

Norges ambasader i utlandet eller sjømannskirker - da får dere bryllupsreisen med på kjøpet :-) (anbefales ut fra egen erfaring) ellers er det vel tinghuset, sorenskriver, som utfører det her i landet bortsett fra kirken og human etisk forbund.

Så lenge dere ikke vil bruke lang tid for å forberede alt så skal det vel la seg gjøre forholdsvis raskt. Dere må bare få tak i papirene først.

Hadde tatt en ringerunde om jeg var deg. Lykke til!

Skrevet

Når ble reglene endret sånn at man ikke trenger være gift for å adoptere? Så lenge man ikke adopterer som enslig, altså. Så fremst det ikke har skjedd noe nytt nylig, så tar du carma feil.

Beklager - da tar jeg feil. Jeg fikk en kopi av et regelverk som sa dette en gang, og trodde det var sånn.

Da var det altså feil i de kopiene jeg leste.

Svanse1365380772
Skrevet

Vi bekjed fra barnevernet at vi måtte være gift før de kom på besøk. Og vi giftet oss hos sorenskriveren 2-3 måneder etter at vi hadde bestemt oss for å adoptere, så her gikk det fort i svingene. Spiste deretter en god lunsj med svigerforeldrene. Etterpå reiste vi til Refsnes Gods og hadde en uforglemmelig weekend sammen med forloverne våre. Det er viktig at dere får en bryllupsdag som dere vil sette stor pris på, uansett hvordan dere ønsker å gjennomføre den.

Skrevet

Barnevernet ville heller ikke avtale noe med oss før vi var gift. Kontaktet byfogden på en mandag -ble gift på fredag! (Byfogden hadde egentlig en 7 dagers varsel regel)

Mandagen etter ble barnevernet kontaktet igjen.

Skrevet

Beklager - da tar jeg feil. Jeg fikk en kopi av et regelverk som sa dette en gang, og trodde det var sånn.

Da var det altså feil i de kopiene jeg leste.

Synes det høres litt rart ut at man må være gift. I alle papirene jeg har fått tilsendet, står det at samboerskap som har vart over flere år skal vektlegges. Enkelte land krever at man er gift for at vi skal få adoptere derfra. Må man være gift for å adoptere fra et land som ikke krever det også???

Skrevet

Synes det høres litt rart ut at man må være gift. I alle papirene jeg har fått tilsendet, står det at samboerskap som har vart over flere år skal vektlegges. Enkelte land krever at man er gift for at vi skal få adoptere derfra. Må man være gift for å adoptere fra et land som ikke krever det også???

Samboerskap skal vektlegges hvis ekteskapet er nytt, ja, men det betyr ikke at man ikke må være gift. Hvor har du fått de papirene fra? Og hvilke land er det som ikke krever at man er gift?

trk1365380645
Skrevet

Skjønner at du blir litt forvirret, men det jeg har fått med meg er at man for å bli godkjent i Norge må ha vært gift i 2 år MEN med dokumentert samboerskap før man giftet seg kan man få godkjennelse selv om man enda ikke har vært gift i 2 år. Men man MÅ være gift, og noen land er strengere enn Norge.

Det følgende er hentet fra Barne- og familiedep: http://odin.dep.no/bfd/norsk/dok/regelverk/rundskriv/004021-250013/dok-bn.html

Ekteskapets varighet

Adopsjonsloven krever at de som adopterer sammen skal være gift, jf adopsjonsloven § 5. Ekteskapet bør i utgangspunktet ha vart i to år. Et samboerskap forut for ekteskapet skal tillegges vekt forutsatt at søkerne kan dokumentere ved attest fra folkeregisteret eller annen offentlig myndighet at ekteskapet og samboerskapet til sammen har vart i to år, slik at forholdet har vist sin stabilitet. Private attester vil ikke bli godtatt.

Departementets kommentarer:

Hensynet til adoptivbarnet tilsier at myndighetene bør ha en rimelig grad av visshet for at forholdet mellom adoptivsøkerne er stabilt før godkjenning kan gis. Ekteskapet bør derfor minimum ha vart i to år. Ettersom samboerskap er blitt mer vanlig, har det imidlertid over tid utviklet seg en praksis på mange områder der ekteskap langt på vei er likestilt med samboerskap. Dette innebærer at søkere med et relativt kortvarig ekteskap etter en konkret vurdering kan få forhåndssamtykke til adopsjon dersom de kan dokumentere at ekteskapet og samboerskapet til sammen har vart i to år. Retningslinjene angir en minimumstid og kravet til varighet kan bare fravikes dersom tungtveiende grunner taler for det, for eksempel dersom adopsjonen gjelder et konkret barn som søkerne har knyttet seg til mens de var bosatt i barnets opprinnelsesland.

Håper det ble klarere nå!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...