Gå til innhold

Søknad om barnehageplass

Anbefalte innlegg

Gjest fuglekvitter

Hei, Vi skal nå søke om barnehageplass til vårt barn som er adoptert. Er det noen som har søkt om prioritert plass og i så fall hvordan har dere gått fram? Barnet vil være i underkant av 2 år ved barnehagestart. Barnet virker friskt og kom hit som baby. Takknemlig for svar.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/171686-s%C3%B8knad-om-barnehageplass/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man har ikke rett på prioritert plass fordi barnet er adoptert.

Som brasilmamma sier; har normal ikke prioritet på plass (sånn er det i de fleste kommuner, men kommunene bestemmer reglene selv så det kan jo være unntak)...

Men, jo mer informasjon opptaksmyndighet har, desto bedre er det. Mitt tips er at dere skriver et lite vedlegg til søknaden der dere utdyper behovet - det skader i alle fall ikke; og hjelper det så er jo det det beste! :-)

Lykke til!

Man har ikke rett på prioritert plass fordi barnet er adoptert.

i vår kommune så sa det at det var forskjellige grunner til prioritert plass og husker jeg ikke feil så sa de at det var;

*

sykdom hos mor eller far

*

sykdom hos barnet

*

barn av utenlandske

foreldre

*

adopsjon

*

og barn som trengte norskopplæring

Vi fikk plass nesten med en gang vi søkte.. det var da mange på venteliste på prioritert plass.. vi fikk nok pga at jeg har leddgikt og at han trengte å være med andre barn for samspill, lek og språkutvikling,

Gutten vår da var 3 år og 2 mnd. VI hadde da vært i Norge 5 mnd.

Gjest ChiengMai

i vår kommune så sa det at det var forskjellige grunner til prioritert plass og husker jeg ikke feil så sa de at det var;

*

sykdom hos mor eller far

*

sykdom hos barnet

*

barn av utenlandske

foreldre

*

adopsjon

*

og barn som trengte norskopplæring

Vi fikk plass nesten med en gang vi søkte.. det var da mange på venteliste på prioritert plass.. vi fikk nok pga at jeg har leddgikt og at han trengte å være med andre barn for samspill, lek og språkutvikling,

Gutten vår da var 3 år og 2 mnd. VI hadde da vært i Norge 5 mnd.

Regner med at hvis adopsjon gir priorotert plass, så gjelder dette på grunn av språkutvikling hos barn som er litt større når de kommer til familien sin. Våre to var 2 år 6mn og 2 år 3 mnd når de kom til oss, og kun eldstemann fikk prioritert plass. Paradoksalt nok var det Lillebror som kunne trengt en slik plass pga språket.

Jeg vil tippe at om et barn er baby når det kommer til Norge, så vil barnet stille likt med egenfødte. Jeg vet ikke hva, men min rettferdighetssans sier absolutt at det er det riktige.

Regner med at hvis adopsjon gir priorotert plass, så gjelder dette på grunn av språkutvikling hos barn som er litt større når de kommer til familien sin. Våre to var 2 år 6mn og 2 år 3 mnd når de kom til oss, og kun eldstemann fikk prioritert plass. Paradoksalt nok var det Lillebror som kunne trengt en slik plass pga språket.

Jeg vil tippe at om et barn er baby når det kommer til Norge, så vil barnet stille likt med egenfødte. Jeg vet ikke hva, men min rettferdighetssans sier absolutt at det er det riktige.

Det samme tror også jeg. om barnet var baby når det kom så tror jeg ikke at man får prioritert plass..

Annonse

Hei

Dette vet jeg litt om, man er ikke prioritert ved samordnet opptak i kommunale barnehager når man er adoptert. Hvis man legger ved et skriv, så skader det ikke noe. Private bhg er med i samorndet opptak, men har litt andre opptaksregler enn kommunale bhg, de kan velge litt mer hva som vil passe den enkelte bhg og enkelte barnegruppa. Når det gjelder kommunale bhg så går vi etter ei poengsliste, som er basert på handikapp til barnet, søsken, foreldre, alenemødre, alder til barn etc.

Jobber som styrer i kommunal bhg

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...