Gå til innhold

brystabcsess


Gjest dårlige erfaringer

Anbefalte innlegg

Gjest dårlige erfaringer

Hei

Det er nå fire år siden jeg fikk mitt første barn og ønsker nå å planlegge ett til. Det var noen omstendigheter rundt fødselen som gjør at jeg nøler litt. Allerede i forkant av fødselen fikk jeg problemer med veldig ømme bryst. Det var om vinteren og jeg orket nesten ikke å gå ut for det gjorde så vondt i brystene ute i kulda. Umiddelbart etter fødselen ble det ene brystet veldig ømt, hovnet opp og ble rødflammete. Jeg spurte sykepleier på barsel om dette var vanlig og fikk beskjed om at det var det. Jeg fikk beskjed om å dusje i varmt vann holde meg varm osv. Brystet ble bare verre og verre og til slutt ble det en kul som ikke gikk over. Jeg var kjempedårlig med høy feber og influensasymptomer. Jeg var på legevakten annenhver dag i to uker og ble sendt opp på sykehuset til vurdering tre-fire ganger. Jeg ble ikke tilbudt antibiotika noe jeg synes er rart nå i etterkant. Det hele endte med at jeg tre uker etter fødselen ble lagt inn og brystet ble tømt kirurgisk. I tre måneder etter dette måtte såret spyles to ganger o dagen før det lukket seg ordentlig. Jeg kan fortsatt kjenne litt ømmhet i brystet nå fire år etter,er var for kulde og lurer på om det er stor risiko for at dette kan gjenta seg ved en eventuell ny graviditet?

Takknemlig for svar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære deg med dårlige erfaringer.

Brystabsess er ingen behagelig opplevelse så jeg forstår godt at du er engstelig for at dette skal skje igjen. Det er ikke unormalt å få ømme bryst i graviditeten. Etter fødsel øker lymfe og blodtilstrømmning til brystene derfor kan de bli harde og spente, i tilegg til at melkeproduksjonen starter. Har kvinnen gennerelt væske opphopning i kroppen etter fødsel vil dette også komme i brystvevet. Det er derfor viktig at du ved neste fødsel legger barnet ofte til brystet og får hjelp til å sjekke sugetaket slik at du er sikker på at brystet stadig blir melket for litt melk. Blir brystet steinhardt og stort er årsaken at barnet ikke har sugd effektivt eller brystet ikke er tømt hyppig nok. Vær også nøye med håndhygiene og at du ikke blir sår på brystknoppene. Ved sår er det inngangsport for bakterier og fare for infeksjon. Får du kuler er det som oftest tette melkeganger. Disse skal bli mindre ved ofte tømming av brystet. Forandrer ikke kulene seg skal det følges opp av lege. For noen kan det ta dager før kulene blir mindre, men det gjør ingenting så lenge det sakte bedres.Ved absess er det en innkappslet infeksjon melleom melkegangene. Infeksjonen kan da ikke tømme seg i melkegangene, men må snittes opp.Ved neste graviditet så bør du informere barsel om dine tidligeree erfaringer slik at du blir fulgt spesielt opp. Jeg har selv fulgt flere kvinner spesiellt opp som har lignende forløp som deg. Det gikk helt fint med de neste ammeforløpene.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...