Gå til innhold

Hva gjør jeg nå?

Anbefalte innlegg

Gjest nesten på gråten
Skrevet

Skulle tegne bilforsikring i dag (nettopp overtatt bil) og ringte rundt. Fikk da vite at jeg ikke kunne få forsikring. Det viste seg at når de tok kredittsjekk på meg, fant de en "løpende inkassosak".

Jeg skjønner overhodet ikke hva inkassosaken gjelder. Får først vite det om noen dager når det kredittbyrået sender meg brev om det (byrået kunne ikke opplyse det over telefon). Det eneste jeg kan tenke på, er en sak som snart skal opp i forliksrådet, pga tvist om en regning. Men jeg trodde ikke de hadde lov å melde meg til et kredittbyrå dersom det var tvist om et krav??

Dette er det ene spørsmålet jeg sitter med.

Det aller viktigste spørsmålet er dette: Tør jeg kjøre bilen i det hele tatt når jeg ikke har forsikring på den?? Det er vel ikke lov en gang?? Men det kan jo ta mange, mange uker før den saken kommer opp i forliksrådet. Og jeg er avhengig av bil for å komme på jobb (begynte nettopp i ny jobb, det var derfor jeg kjøpte bil).

Gjest KariKruskakli.
Skrevet

Men jeg trodde ikke de hadde lov å melde meg til et kredittbyrå dersom det var tvist om et krav??

Nei, det kan jeg ikke tenke meg.

Skrevet

Hallo?? visste ikke at det var slik at folk som hadde inkassokrav på seg ikke fikk kjøre bil. Du kan jo spørre noen du kjenner om du får ta forsikringen på deres navn inntil saken er ordnet.

Lykke til ;)

mil1365380270
Skrevet

Når saken kommer inn for forliksrådet er det en rettslig inkassosak.

Men

"Betalingsanmerkning kan bli registrert tidligst 30 dager etter at kreditor/inkassoselskapet har gått til rettslig inndriving (tatt ut forliksklage). Det er allikevel ikke lov å registrere en betalingsanmerkning, dersom du har gitt melding om at kravet er urettmessig."

Les mer her http://forbrukerportalen.no/Publikasjoner/1023824302.54/1023981620.19

Ikke kjør uten forsikring.

Skrevet

psst:et selskap som begynner på t og slutter på t sjekker ikke kreditt.

Skrevet

Uansett hva du gjør, så ikke kjør uten forsikring.. det kan koste deg DYRT hvis du skader noen.. Få heller noen andre til å kjøpe forikring for deg i mens.. kan desverre ikke hjelpe deg med det andre..

Skrevet

Hallo?? visste ikke at det var slik at folk som hadde inkassokrav på seg ikke fikk kjøre bil. Du kan jo spørre noen du kjenner om du får ta forsikringen på deres navn inntil saken er ordnet.

Lykke til ;)

Men da må man betale omregistreringsavgift igjen, og det er jo litt kjipt. Forsikringen må stå på samme person som bilen vettu.

• 5 år senere...
Gjest en annen enn den første
Skrevet

psst:et selskap som begynner på t og slutter på t sjekker ikke kreditt.

Hvilket selskap er det? Prøvde å google det men fant det ikke.

Du har lov å legge det ut her.

Skrevet

Tennant? Jeg har ikke sjekket fakta altså.

Skrevet

Nå er denne tråden 5 år gammel.

Jeg vet ikke hvordan de gjør det nå, men det var hos Tennant som Mandolaika skriver.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...