Gå til innhold

Har jeg brystbetennelse?


sprellik

Anbefalte innlegg

Jeg har tidligere vært mye plaget med kuler i brystene og høy feber. Det er nå imidlertid drøyt 2.5 måneder siden sist. Men de siste to månedene har jeg likevel hatt vondt i det ene brystet, uten å føle meg syk.

Kan det være en abcess? I såfall, kan det etterhvert gå over av seg selv, eller må det alltid tømmes? Kan det eventuelt behandles med antibiotika? Barnet mitt er helt avhengig av puppen, jeg vet ikke hvordan hun skal klare seg hvis jeg må legges inn.

Jeg kjenner forøvrig ei som hadde brystbetennelse uten feber...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

hei, jeg har hatt tette melkeganger med høy feber 6-7 ganger + gule stafylikokker men fikk hjelp på ammepoliklinikken på AKER sykehus hvor de tok melkeprøve. Deretter fikk jeg en antibiotikakur i 10 dager så var det over... Så bor du inærheten av Oslo. Ring ammepoliklinikken de er flinke !! God bedring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei

Har du skjekket om det kan være trøske?

Har du smerter i brystene/brystet? Som stråler innover i brystet fra brystvorten?

Prøv å se i munnen på babyen din. Hvis babyen din har flekker av hvitt belegg i munnen er det ganske sikkert det. Oppsøk da legen din, det er en enkel sak å gjøre noe med. Du får noe å smøre på. Både i munnen på babyen og på brystene dine.

Hvis du lurer på om det kan være brystbetennelse;

Ta med deg en melkeprøve (fersk) til legen, og be om en bakterieanalyse på denne. Da er det letter å få riktig antibiotikakur.

Lykke til

Ammehjelper

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære sprellik. Ja det er ikke alltid at alle symptomer er soleklare ved brystinfeksjoner. Der finnes unntak. Ved absess er det en kul som ikke blir mindre, men jeg har erfart at kvinner kan ha det uten feber. Siden du ikke har følt deg helt bra bør du ta kontakt med en ammepoliklinikk eller helsestasjon for å undersøke brystet og eventuelt melkeprøve. Er prøven helt fin bør du tenke på ammemønsteret. Klarer barnet ditt å tømme alle deler av brystet like godt? Går det noen ganger veldig uregelmessig tid mellom ammemåltIdene? Bruke du BH med spiler som strammer over melkegangene ? Noen ganger er det et detektivarbeid å finne ut hvorfor enkelte kvinner stadig får tette melkeganger. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...