Gå til innhold

Hvordan få mer melk?!


Gjest Stina

Anbefalte innlegg

Jeg har ei datter på 2 måneder. Hun får morsmelk som jeg, av medisinske årsaker, må pumpe ut og gi på flaske.

Men nå drikker hun mer melk enn det jeg klarer å pumpe ut. Jeg har derfor måttet gitt henne morsmelkerstatning av og til. Hvordan få mer melk???

Jeg har prøvd å pumpe meg hyppigere, hver andre time, men det har ikke kommet noe mer av den grunn... Gode forslag mottas med stor takk!!

Til orientering, så sover dattera mi igjennom hele natta (kl. 21 - 07). Jeg er derfor ikke oppe om natta for å pumpe meg. Siste pumping skjer ca. kl. 23, og så pumper jeg meg igjen etter at jeg har stelt frøkna mi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du kan forsøke å pumpe en gang om natten. Melkeproduksjonen stimuleres kraftigere ved nattpumping/amming fordi visse hormoner er mer virksomme da.

Ellers bør du nok ta noen økedager med hyppig pumping, ro og masse drikke.

Medikamentellt så kan liten melkemengde "behandles" med Primperan (mot kvalme, men har som bivirkning å øke melkemengden). En kur på 1 uke er antagelig slett ikke skadelig for noenting... Men vær klar over at mengden reduseres ofte til det den var før ved kurens slutt.

mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære Stina. Bruker du dobbeltpumpe slik at du får pumpet begge brystene samtidig? Da spares tiden og Prolaktin som gjør at du produserer melk, det øker. Du sier ikke hvor ofte du pumper totalt. Det opptimale er pumping x8 og om natten, når produksjonen skal økes. Så må du selv avgjøre hvor mye du orker. Dt kan også være gunstig med mye hud mot hudkontakt med barnet ditt selv om det ikke dier.

Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...