Gå til innhold

Hyler ved puppen


lipeno

Anbefalte innlegg

Vi har en sønn på 4 mnd som er svært urolig under amming. Han kan begynne å skrike med det samme jeg legger han ned for å spise, etter 2-3 min, eller også senere. Når jeg tar han opp så skriker han mer, og så legger jeg han ned igjen, hvorpå han spiser noen sekunder/min. for så å skrike igjen. Sånn kan vi holde på til han trolig er mett, eller så må jeg ta han opp lenge før han virker fornøyd, fordi han skriker nesten hele tiden - vi har ofte endt opp med det siste. Om natten går det immidlertidig alltid bra med amminga(han spiser 3-4 gng). Det hender ellers av og til at han gjennomfører et måltid uten å skrike, og med å slippe puppen og virke tilfreds. Det er oftest om dagen. Det har ingen effekt at jeg tar han opp og får han til å rape.

Andre fakta: Han har vært sånn mer eller mindre siden han var 2 mnd, men nå i det siste har det trappet seg opp og gjelder både dag og kveld. Han hadde kolikktendenser i mnd 2+3, men det har gått over. Det går ca. 2t mellom hvert måltid, dvs. 2 timer etter vi avsluttet forrige amming. Han har atopisk eksem, og er til tider sterkt plaget av det, men griningen skjer ved puppen uavhengig av eksem utbruddene (selv om det ofte er værre da). Vektøkningen har vært ok hele veien, bortsett fra en liten nedgang for 2 uker siden, men han har nå lagt godt på seg igjen. Han er 62cm lang og 5550g - 2900g ved fødsel. Han får kun morsmelk ennå, og håper å kunne å gi han det til han er 6 mnd., da vi har en god del allergi i familien.

Men med en del ekstra natt uroligheter i det siste (uvisst av hvilken grunn), slit under eksemutbruddene samt altså

grining ved puppen som tærer noe enormt på meg - så er jeg sterkt i tvil om jeg orker å amme stort lenger, for jeg er temmelig utslitt nå. Men samtidig så vil jeg amme lengst mulig pga. eksemet hans og sterk disponering av allergi i familien....

Er det hjelp å få..? Har dere noen forslag på hva denne griningen ved puppen kan skyldes?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg kjenner meg veldig igjen! Datteren min er 4 1/2 måned, hun har hatt kolikktendenser tidligere, hun spiste ordentlig fram til 7 ukers alder, men begynte så å nekte å ta puppen på dagtid. På natten har det gått bedre for oss også, og det har vært _mange_ nattamminger.

Det er grusomt når barnet bare hyler og nekter¨å ta brystet. I tillegg til at en bekymrer seg for om barnet får nok, føler en seg også avvist som mor og føler seg snytt for den kosen ammingen skal være. Datteren min har ikke hatt tilfredsstillende vektøkning og vi begynte så smått med risvelling alt da hun var 3 måneder. Hun tar heller ikke flaske, så morsmelkerstatning har vært helt uaktuelt.

For 11 dager siden mistet vi yndlingssmokken hennes. Det kan være tilfeldig, men etter dette har hun vært godvenner med puppen igjen. Så vi får håpe det fortsetter. Du kan jo forsøke å unngå at suttebehovet hans blir tilfredsstilt på andre måter.

Jeg har også en teori om at kolikken delvis henger igjen, og at hun får vondt i magen av å spise. Derfor holder hun matinntaket på et minimum. Om natten er hun så bedøvet av søvnen at det ikke blir like plagsomt å spise. Barn kan forøvrig svelge luft når de "smokker". Dette kan føre til både falsk metthetsfølelse og magevondt. Ammete og Minifom ser ut til å ha hjulpet bittelitt på henne, men ikke løst problemet.

Ellers må du ha lykke til. Hvis teoriene mine ikke viser seg å holde stikk for barnet ditt, må du avveie hva som mest går på helsa løs av amming og flasker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei.

Min lille er også sint ved puppen, men det er fordi det ikke kommer fort nok.

Det kan jo også tenkes at han ikke er tilstrekkelig sulten etter 2 timer. Kanskje du kunne prøve å drøye en time til, slik at han kan bli skikkelig sulten.

Jeg vet ikke, jeg. Det var bare noen tanker. Du får ha lykke til :-)

Mvh

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Elisabeth Tufte, helsesøster

Kjære lipeno. Det kan være mange årsaker til hyling ved brystet. Enkelte barn blir urolig ved brystet om ikke melken kommer fort nok. Stimuler utdrivningen før amming. Andre føler at de blir kvelt om melken kommer fort og mor har mye melk. Melk da ut litt før amming for å lette på trykket. Andre er blitt presset og holdt til brystet. Unngå å holde på bakhodet, men støtt nakke og skulder. Hold eventuelt under en pute og la hodet hvile på den slik at du unngår å berøre hodet direkte. Ikke legg et hylende og uvillig barn til brystet. Roe ned barnet først og prat slik at kommunikasjonen og kontakten er tilstede før barnet tilbys brystet.Ha mye hud mot hud kontakt slik at barnet opplever det positivt, men ingen forventninger til å ta brystet. Noen sluker luft. Sjekk ammestilling og sugetak. La barnet suge seg mest mulig ferdig på et bryst slik at dn feite melken kommer. Det kan hjelpe på kolikk plager. Dette er en rekke forslag og løsninger. Ta eventuelt kontakt med helsestasjonen hvor du kan få en mer personlig veiledning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest marielle

Hei! Jeg har en datter på litt over 7 uker og hun gråter også av og til ved puppen, men da skyldes det ofte at hun har luft i magen og slipper en fis i det hun starter å suge. Viss hun er litt sår bak har hun da begynt og gråte... Kan dette være problemet ditt??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt litt episoder med hyling ved puppen i dag igjen. Det var helt umulig å amme. Defor pumpet jeg ut en del melk som jeg blandet med Nestlè Risgrøt Banan. Det ble faktisk nesten 1,5 dl velling (grøten blir helt tynn når en blander med morsmelk). I starten strittet hun i mot, hylte når jeg ga henne vellingen. Jeg måtte faktisk presse den litt i henne. Men etterhvert gled maten lettere og lettere ned, og hun virket mer fornøyd. Hun fikk rape mange ganger underveis. Da all vellingen var fortært, la jeg henne til det brystet som fortsatt var ganske fullt. Og hun tømte dette også, lå og koste seg og var mye roligere. Det var tydelig at hun ikke ville ha pupp i utgangspunktet fordi hun var for sulten og dette ga henne vondt i magen.

Det er litt mote akkurat nå å fullamme i 6 måneder. For mange barn er det sikkert helt fint, men mitt barn trenger noe mer. Jeg forstår godt at du vil unngå gluten og melkeproteiner som er kjent for å være allergifremkallende. Men såvidt jeg vet er risvelling med morsmelk helt trygt. Vellingen har faktisk hatt veldig positiv effekt på ammingen for oss. Hun får i seg mer morsmelk nå enn før vi begynte med den.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...