Gå til innhold

Barnebidrag..

Anbefalte innlegg

Hei, jeg vil gjerne ha noen synspunkter vedrørende dette med nytt barnebidrag. Saken er som følger: Vi gikk fra hverandre for 4 år siden, sønnen vår bodde mest hos meg fram til i høst. Da ville han være annen hver uke hos oss, og det har vi praktisert siden. Jeg og pappan er veldig gode venner, og har ikke så mange uenigheter. Når det gjelder økonomi, så fikk jeg et ganske høyt bidrag etter de gamle reglene. Da dekket jeg alle utgifter som hadde med sønnen å gjøre - og da mener jeg alle. Nå, etter ny samværsordning og nye bidragsregler, blir det en del mindre pr. mnd. - ca kr 2 000 netto faktisk. Fremdeles er det jeg som dekker alle utgiftene vedrørende sønnen. Pappan tjener 3 ganger så mye som meg, så det er jo en del forskjell i inntekt her. Vi har snakket litt løst om dette, men jeg føler at han fremdeles synes at jeg skal dekke alle utgifter. Jeg synes det blir litt merkelig når jeg f.eks skal kjøpe klær til sønnen som skal ligge hjemme hos eksen.. Jeg har begynt å spørre litt om deling av utgifter som f.eks. leirskole, fritidsaktiviteter, men det er vanskelig å få gjennomslag. Hvordan skal man forstå de nye reglene? Er det slik at bidraget skal dekke absolutt alt, eller er det basert på avtaleprinsippet (som da er opp til den enkelte). Dette blir uansett litt vanskelig, synes jeg, fordi jeg mener han må bidra til å dekke de utgiftene sønnen vår har når han er hos ham Hva mener dere?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172285-barnebidrag/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg får også bra med bidrag fra faren, klarer godt å forsørge barna med det, men så mye utover det har jeg ikke råd til.

Siden han tjener bra, mye mer enn jeg, så er han grei og dekker musikkskoleundervisninga til den ene, kjøper klær dersom han ser det trengs eller får sterke hint fra meg, og han betaler for barna når vi drar på slalomturer etc.

Og så er han grei og betaler årsavgifta på bilen min hvert år, for den kommer alltid til "feil" tid ;)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172285-barnebidrag/#findComment-1135185
Del på andre sider

• 2 måneder senere...
Gjest ex-bridget

Min mann betaler barnebidrag, og den summen går så og si opp i opp med det mor betaler for barnehageplassen. I tillegg har hun barnetrygd og overgangsstønad (har hverfall hatt).

Men når barnet er hos oss, så dekker vi alt. Vi har egne klær, eget utstyr (ski, sykkel, skøyter osv), egen reiseforsikring osv. osv.

Mor har langt bedre økonomi enn det vi har, så alt i alt så kommer nok hun bedre ut av situasjonen enn oss.

I en normal sånn situasjon ville det sikkert vært sånn at mor sendte med klær osv., men det fungerer ikke hos oss (får bare skitne klær osv. med), så derfor dekker vi alt selv i tillegg til at far betaler bidraget.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172285-barnebidrag/#findComment-1212758
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...