Gå til innhold

Holde en 18 åring med klær?

Anbefalte innlegg

Gjest foreldreansvar

Forutsatt at 18-åringen gjør en skikkelig innsats på VG, vil jeg forsørge han slik at han ikke trenger å ta seg ekstrajobb. Jeg synes at godt skolearbeid må sidestilles med hel stilling i arbeidslivet.

Vi foreldre må stille opp så lenge vi har mulighet for det.

Fortsetter under...

Så fremt det ikke dreier seg om mengder eller dyre merker hadde jeg nok holdt det meste. FORUTSATT at jeg visste at innsatsen på skolen var på sitt beste. Skulle hun jobbe masse og feste i helgene fikk hun bruke egne penger på klær.

Forutsatt at 18-åringen gjør en skikkelig innsats på VG, vil jeg forsørge han slik at han ikke trenger å ta seg ekstrajobb. Jeg synes at godt skolearbeid må sidestilles med hel stilling i arbeidslivet.

Vi foreldre må stille opp så lenge vi har mulighet for det.

Er helt enig med deg.

Da får de også betale dem selv. Jeg kommer ønsker ikke å betale for andres snobbevaner.

For øvrig hadde jeg et klesbudsjett langt lavere enn mine foreldre som ungdom.

Vel, jeg synes selvfølgelig at en ungdom med jobb bør betale sitt eget snobberi :-)

Men jeg måtte bare påpeke at det slett ikke er unormalt at ungene bruker mer enn de voksne.

Vi er som regel over "jag etter moten og vokse"-perioden. Heldigvis.

Gjest Fått mye jeg og...Men er fortsatt takknemlig!

Jeg får alt dekket av foreldrene mine, noe som igrunn er greit når jeg er så opptatt med skole etc...

Jeg får rundt 1-2.000 i uka, og som regel litt mer:-P

Her er det vanlig at en holder barna med penger...

Jeg lurer på om du er fra samme området som meg....?

Annonse

Jeg får alt dekket av foreldrene mine, noe som igrunn er greit når jeg er så opptatt med skole etc...

Åtte tusen i måneden til klær, og du er skoleelev?

Du kommer til å slite med å leve av studielånet (og å få plass til alle klærne dine på en liten hybel)....

Jeg håper du vet hvor heldig du er?

Åtte tusen i måneden til klær, og du er skoleelev?

Du kommer til å slite med å leve av studielånet (og å få plass til alle klærne dine på en liten hybel)....

Jeg håper du vet hvor heldig du er?

Jeg er ikke så heldig, kjæresten min får masse mer.

Studielån? Meg..? pappa sponser:P

• 2 uker senere...
sykepleier`n

Hei! Jeg er mor til tre og fostermor til et barn. Min erfaring er som følger; vil du ha et selvstendig "barn" med mest mulig selvtillit og evne til å ta vare på seg selv,-lar du henne ta mest mulig ansvar for sitt eget liv. Dette gjelder både det å ha en (liten) jobb/ skaffe egne penger, samt planlegge disponering av disse. At det kan være litt knipent innimellom, gjør bare at barna får respekt for penger og bruken av disse, og at de setter mere pris på det de faktisk er i stand til å skaffe seg selv.Det er et paradoks at mange foreldre i dag "hjelper" sine barn til å få et sløsete og uselvstendig forhold til penger. Mange unge får sjokk når den dagen kommer at de virkelig skal forsørge seg selv,-dessverre. Har barnet ditt "ikke klart" å skaffe seg en liten jobb ved siden av skolen, -bør du nok hjelpe henne litt, -men ikke mere enn at hun skjønner at hun må fortsette å lete etter jobb for å skaffe seg bedre råd. En jobb er med på å gi barnet ditt god sosial oppdragelse med tanke på å forholde seg til arbeidslivet på sikt. Hun får ikke minst også forståelse for hva som skal til for å tjene en sum penger. Min erfaring er at mine barn har hatt nok av tid til å kjede seg selv om de har gått skole og jobbet f.eks. hver lørdag. En liten helgejobb kan også forebygge for mye festing....

Gjest Marres

Mine foreldre holdt meg med klær "når jeg trengte det" - og allerede fra da jeg var 16 (22 nå) kan jeg ikke akkurat vedgå at jeg TREGNTE alle klærne jeg hadde...som tenårin går som regel hele budsjettet til 'å se kul ut' Er man 18 er man voksen, men må man virkelig ha en ny jakke er det naturlig at foreldre hjelper til.

monique1365380367

18 år og i jobb, med grei lønni tillegg!!!hun bør helt klart holde seg med sine egne klær! og kanskje burde du tenke på husleie fra henne og, men som du da selvfølgelig sparer til hun flytter ut!...et aldri så lite startkapital...

Gjest dina2

1-2000 i uka? det blir opptil 8000 i mnd. De færreste har vel råd til å gi så mye.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...