Gå til innhold

Astrologi og usikker fødselsdato (Kinesiske barn)

Anbefalte innlegg

Gjest tvillingenes tegn

Hei!

Finns det noen her som er opptatt av astrologi (vestlig) og som derfor syns det er trist å ikke kunne vite nøyaktig fødselsdato/klokkeslett på barnet deres? Har noen feks kontaktet astrolog for å se om man kan stadfeste datoen på noen måte? Eller som har andre tanker rundt dette?

Kunne godt tenke meg å ha noen å dele litt tanker rundt dette med...

Send meg gjerne en mail: [email protected]

P.S. Dere som bare fnyser av astrologi, trenger ikke å svare.

Fortsetter under...

Gjest kinamamsen

Jeg er ikke spesielt opptatt av astroligi, men jeg skulle gjerne visst nøyaktig fødselsdato på mine døtre. Vi er akkurat ferdig med feiring av 9 års dag og jeg har da tenkt en del på at vi antagelig ikke feiret den riktige dagen. Vi snakket også litt at Kina-mor og Kina-far sikkert tenker på henne på denne dagen; mens jeg i mitt stille sinn antar at de tenker på henne på en helt annen dag en den dagen hun feirer bursdag. Har ingen planer om å kontakte astrolog for å finne nærmere ut av dette, men jeg har og har hatt en del tanker rundt det. Faktisk så har begge mine døtre datoer i nærheten av kinesisk nyttår og kan derfor være født i et annet år enn det vi først fikk oppgitt dersom datoene er litt før eller litt etter det som er oppgitt som fødselsdatoene deres.

Dette har vel egentlig ingen stor betydning, men jeg lurer på hvordan jentene vil reagere etterhvert hvis / når de oppdager at datoen bare er fastsatt sånn ca.

Noen tanker om dette fra

Gjest en annen kinamamma

Jeg er ikke spesielt opptatt av astroligi, men jeg skulle gjerne visst nøyaktig fødselsdato på mine døtre. Vi er akkurat ferdig med feiring av 9 års dag og jeg har da tenkt en del på at vi antagelig ikke feiret den riktige dagen. Vi snakket også litt at Kina-mor og Kina-far sikkert tenker på henne på denne dagen; mens jeg i mitt stille sinn antar at de tenker på henne på en helt annen dag en den dagen hun feirer bursdag. Har ingen planer om å kontakte astrolog for å finne nærmere ut av dette, men jeg har og har hatt en del tanker rundt det. Faktisk så har begge mine døtre datoer i nærheten av kinesisk nyttår og kan derfor være født i et annet år enn det vi først fikk oppgitt dersom datoene er litt før eller litt etter det som er oppgitt som fødselsdatoene deres.

Dette har vel egentlig ingen stor betydning, men jeg lurer på hvordan jentene vil reagere etterhvert hvis / når de oppdager at datoen bare er fastsatt sånn ca.

Noen tanker om dette fra

Hei!

Akkurat det der har jeg også tenkt på. Datteren min er også født rundt årsskiftet. At fødselsdatoen er usikker har ikke omgivelsene fått vite (heller ikke besteforeldre osv), for at ikke de skal lage noe stort nummer ut av det.

Men jeg tenker at det beste kanskje er at datteren min får vite dette gradvis og før hun blir stor, for at det ikke skal komme som et sjokk på henne.

Andre som har tanker rundt hvordan fortelle dette?

fei1365380229

Jeg er heller ikke så veldig opptatt av astrologi (skulle jo ikke svare da :)).

Men som kinamamsen sier det hadde vært greit å vite helt sikkert når de er født, men slik er det nå ikke. Vår datter hadde visstnok en lapp med seg fra biologisk mor hvor det stod fødselsdato, denne lappen fikk vi og det stod også fødselsdato etter det kinesiske året så vi velger å tro 100 % på at fødselsdatoen stemmer, selvom jeg har hørt at en del barnehjem faker disse for at vi adoptivforeldre skal bli glade :o).

Jeg er interessert i astrologi og kan litt om det. Det hadde selvfølgelig vært spennende og flott om vi hadde hatt nøyaktig fødselsdato/-tidspunkt på jentene våre. Men det har vi altså ikke, og da synes jeg at jeg får slå meg til ro med det.

Gullene er de personene de er, uansett hva jeg vet eller ikke vet om horoskopene deres. Hver dag er en ny mulighet til å bli bedre kjent med dem - på en mer direkte måte enn gjennom et horoskop. Ser også en fordel i dette, da det kan være lett å tenke 'merkelapper' og sette i 'bås' hvis man vet mye om horoskopet til en person ('du er sånn og slik, har de og de karaktertrekkene, talentene, problemstillingene, sånn og slikt utviklingspotensial, osv').

Nå tror jeg ikke det er snakk om store avvik i fødselsdato på jentene våre, så stjernetegnene deres stemmer nok. Det får holde :-)

Har lekt litt med tanken på å kontakte astrolog, men tror neppe jeg gjør det med mindre jentene selv skulle bli interessert i det når de blir eldre.

Annonse

Hei!

Akkurat det der har jeg også tenkt på. Datteren min er også født rundt årsskiftet. At fødselsdatoen er usikker har ikke omgivelsene fått vite (heller ikke besteforeldre osv), for at ikke de skal lage noe stort nummer ut av det.

Men jeg tenker at det beste kanskje er at datteren min får vite dette gradvis og før hun blir stor, for at det ikke skal komme som et sjokk på henne.

Andre som har tanker rundt hvordan fortelle dette?

Jeg syns man kan si datoen er riktig hvis man tror det, hva skal det være godt for at de skal lure på dette også i tillegg til at de ikke kan finne sine biologiske foreldre igjen i Kina? Vi forholder oss til datoen som den rette og kommer til å formidle dette med stor trygghet til vår lille. Lurer hun p det i framiden vil vi si det samme, mener noe kan få lov til å bli stående som en "sannhet" og i kraft av at det hevdes å være det. Ser ingen fare rundt å gjøre det slik.

Jeg syns man kan si datoen er riktig hvis man tror det, hva skal det være godt for at de skal lure på dette også i tillegg til at de ikke kan finne sine biologiske foreldre igjen i Kina? Vi forholder oss til datoen som den rette og kommer til å formidle dette med stor trygghet til vår lille. Lurer hun p det i framiden vil vi si det samme, mener noe kan få lov til å bli stående som en "sannhet" og i kraft av at det hevdes å være det. Ser ingen fare rundt å gjøre det slik.

Det er jo greit, men jeg tror ikke man slipper unna dette spørsmålet.

Når hun skjønner sin historie (og det er ofte raskere enn man tror), vil hun sannsynligvis komme på det selv. Da må det jo forklares og det kan være greit å forberede seg på spørsmål av typen: "Hvis du ikke vet hvem som fødte meg, hvordan vet du da hvilken dag jeg ble født?"

• 5 år senere...
Gjest en annen kinamamma

I og med at det står i papirene hennes at hennes fødselsdato ble estimert av legene, så vil hun jo finne ut det.

Jeg har tenkt å si, som en sammenlikning, at fødselsdagen til Jesus feires over hele jorden den 24-25.desember, men man aner ikke når på året Jesus egentlig var født, antakelig var det om høsten.

• 2 år senere...
AnonymBruker

Jeg har, siden jeg skrev her sist, forlengst forklart datteren min det med hvordan fødselsdagen hennes ble estimert. Vi har ikke laget noe stort nummer ut av det, bare sagt det litt sånn i forbifarten. Hun ser jo det at vi i familien (især de voksne) ofte legger bursdagsfeiringene våre til nærmeste helg, eller vi har flere selskaper rundt samme bursdag. Så det viktigste er jo at man feirer at man er født, sånn cirka på rett tid, slik tenker hun/vi nå.

Tror det er veldig greit å snakke med barna om dette underveis, så de ikke opplever det som et sjokk når de blir eldre og lærer mer.

- En annen Kinamamma

Anonymous poster hash: b3e29...02e
  • 3 uker senere...

Bare lurer, i denne sammenheng:

Er det en tilfeldighet at så mange adopterte har fått fødselsdato 15.januar, eller er det noe spesielt med akkurat denne datoen?

Anonymous poster hash: 4234f...9d2

Jøss... det visste jeg ikke.... Kjenner nemlig en som er adoptert fra Colombia som har bursdag 15.januar....

Annonse

AnonymBruker

Jøss... det visste jeg ikke.... Kjenner nemlig en som er adoptert fra Colombia som har bursdag 15.januar....

Og jeg  kjenner til to fra Kina og en fra Colombia som er født 15.januar.

Kan som sakt være en tilfeldighet.....men....kanskje ikke ;)

Anonymous poster hash: 4234f...9d2

• 3 uker senere...
  • 1 måned senere...
AnonymBruker

Jeg kjenner endel barn adoptert fra Kina, og 3 av dem har bursdag i januar, men ingen av dem har 15.januar. Jeg kjenner derimot to norskfødte personer som har bursdag 15.januar :-)

Her er litt statiustikk på fødselsdager i Norge

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Diverse/Diverse/Hvor-vanlig-er-fodselsdagen/

http://www.babyverden.no/Tema/Temakategorier/Diverse/Diverse/Hvor-vanlig-er-fodselsdagen/Januar/

http://tidsskriftet.no/article/1124083/ :)

Anonymous poster hash: 393a3...f9f

AnonymBruker

Morsom lesning!

Ikke så rart at så mange blir født i april da. 9 mnd før er jo fellesferien, med varme og lite klær og masse fri tid :-) så både kjærligheten og sexlivet blomstrer!

• 4 måneder senere...

Jeg er selv adoptert. Hverken jeg eller noen andre adopterte jeg kjenner har bursdag 15 januar.... Kanskje dere overdriver litt? Uansett, denne tråden er gammel men la merke til mor som lanskje tenkte hennes to adoptivdøtre ville reagere når de får vite at deres fødslesdatoer er ca datoer. Jeg har visst hele livet at jeg har en ca dato. Mor og far har alltid fortalt meg min historie og i den er det logisk å legge til at en lege gav meh fødselsdatoen min. Jeg har visst dette helt bevisst fra jeg var tre år gammel! Husker det for da begynte jeg i barnehage og fortalte alle i barnehagen om dette fordi alle lurte på hvorfor jeg ikke var hvit. Hele min historie ble derfor fremlagt. Jeg har ALDRI hatt noen problemer med at jeg ikke vet nøyaktig jeg er født. Fordi det har vært helt naturlig for meg å ikke vite det!!! Tror det er vi voksne som legger mer i dette eenn nødvendig. Det er mye adoptivforeldre tenker om sine adoptivbarn. Det er jo fordi de som alle andre foreldre, er opptatt av å gjøre ting best for sitt barn.Mitt tips er uansett å aldri se på adopsjonen i seg selv som svar på det meste. Vi adopterte vet bare én ting; at det å være adoptert er det mest naturligste i verden for oss og vi vet at vi har en annderledes historie enn de fleste barn. Fortell sannheten og ikke gjem for mye vekk. Informere men ikke overinformer om ikke barnet vil. Enkelt og greit.

Endret av Siermye

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...