Gå til innhold

Amming av større barn/3 år

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jepp, to stykker. Ammet til de var ca 11 mnd. Da begynte jeg jo å jobbe, og unaturlig å gjøre det noe lenger. Greier fint å kose med barnet på andre måter.

Amming har en andre funksjoner enn kos selv om de er eldre enn 11 mnd.

• Svar 146
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

• Blacky1365380153

43

• Sofies mamma

12

• Jeg er en annen

9

• morsan

6

Skrevet

Selvfølgelig kan de jo det og det gjør de sikkert også. Det blir vel litt som når du ser en 5 åringer med smokk eller som vår datter på 3 1/2 år med kosefille. Noen ønsker ikke å ta fra dem denne kosen. Puppen har jo vært tryggheten hans siden han var nyfødt.

Og hun støter da vel ingen, hun gjør det jo bare hjemme.

Takker og bukker for flitt innlegg. Meget gode poeng!

Skrevet

Det er ikke så mye bra næring i melken etter så lang tid, så det er en tynn unnskyldning, blir vel heller mett i magen uten å få seg næring av den nå. Gi ham heller skikkelig mat, så kanskje han tar til seg næring og begynner å vokse.

Der tar du feil. Det er fortsatt god næring i melken etter 3 år.

Skrevet

Hvor går grensen for deg?

Ett år?

To år?

Tre år?

For min del tror jeg at rundt to år vil være en naturlig grense. Førstemann ammet jeg til han var 14 mnd, men angret seinere når jeg så andre "store barn" bli ammet. Nummer to ble ammet til hun var 17 mnd, og jeg håper at jeg kan amme nummer tre til hun er nærmere to år (hun er 10 mnd nå).

Jeg ammet til 16 mnd. Og nå angrer jeg. Synes det var altfor tidlig. Neste gang håper jeg det går til 2 år.

Blacky1365380153
Skrevet

Uff, det var trist å høre. Jeg synes det høres veldig bra ut. Gidder ikke lese de andre innleggene her, men mange mener vel at barnet har vondt av det, at du gjør det for din egen del, seksuelt osv.

Jeg synes barnet ditt er veldig heldig. Og jeg er overbevist om at det fortsatt er næring i melka, at det kna styrke immunforsvaret og at det absolutt ikke er skadelig for noen. Bare for de som irriterer seg...

Tusen takk for støtten.... sitter her med en skikkelig kvalm smak i munnen over all dr.... som kom på innlegget mitt.

Skrevet

Tusen takk for støtten.... sitter her med en skikkelig kvalm smak i munnen over all dr.... som kom på innlegget mitt.

Ikke bry deg. Du vet antakelig hva som er morsmelkens fordeler fortsatt og hva som føles riktig for deg og barnet ditt. De som snakker om seksuell tilfredsstillelse har et helt annet forhold til amming enn meg. Jeg syens faktisk synd på de. Da kan det ikke være greit å amme uansett.

Blacky1365380153
Skrevet

Ikke bry deg. Du vet antakelig hva som er morsmelkens fordeler fortsatt og hva som føles riktig for deg og barnet ditt. De som snakker om seksuell tilfredsstillelse har et helt annet forhold til amming enn meg. Jeg syens faktisk synd på de. Da kan det ikke være greit å amme uansett.

Skal forsøke på det men trodde at folk var noe mer beleste og fulgte med på utviklingen innen dette feltet. Og at de ikke hadde slik neandertaler oppfatning av noe som er helt naturlig og fint for barnet....men men...og det at det kan skade barnet er jo noe av det verste tullet jeg noen gang har hørt. Sjokkert. Nå skal jeg legge meg snart og håper at dagen i morgen blir bedre :-)

Skrevet

Skal forsøke på det men trodde at folk var noe mer beleste og fulgte med på utviklingen innen dette feltet. Og at de ikke hadde slik neandertaler oppfatning av noe som er helt naturlig og fint for barnet....men men...og det at det kan skade barnet er jo noe av det verste tullet jeg noen gang har hørt. Sjokkert. Nå skal jeg legge meg snart og håper at dagen i morgen blir bedre :-)

Det har alltid vært kraftige meninger om amming her på dol. Og det er lenge før de er tre år, så du er ikke den eneste som har fått pepper for det.

God natt!

Skrevet

Jeg syns du har en fornuftig holdning til dette. Lev etter dine instinkter og gjør det som du mener er bar for deg og barnet.

klem

Blacky1365380153
Skrevet

Det har alltid vært kraftige meninger om amming her på dol. Og det er lenge før de er tre år, så du er ikke den eneste som har fått pepper for det.

God natt!

Vil bare avslutte med noe jeg fant på sidene her:

Amming gjør spedbarn levedyktige

En ny undersøkelse viser at brysternærte barn sjeldnere dør i spedbarnsalderen enn barn som ikke ernæres på morsmelk.

Verden over anmodes kvinner om å amme barna sine så lenge som mulig. Spørmålet har fått ny aktualitet i og med en ny studie utført av en en gruppe amerikanske forskere. Ved å følge ialt 9000 babyer i alderen 28 dager-1 år, har nemlig forskerne kommet fram til at det er vesentlig mindre spedbarnsdødsfall blant brysternærte barn enn blant spedbarn som ernæres på annet vis. Tallene viser at at de brysternærte spedbarna fikk redusert risikoen for å dø før fylte ett år, med 20 prosent. Jo lenger barnet ble ammet, jo mer avtok risikoen for at barnet skulle dø det første leveåret.

En av forskerne, tilknyttet National Institute of Environmental Health Sciences, USA, Walter J. Rogan, sier i en kommetar at: “Vi har visst at amming redder liv i den tredje verden. Dette henger sammen med at morsmelken både virker forebyggende på diaré og lungebetennelse. Vi har imidlertid ikke hatt noen tall å vise til i amerikansk sammenheng”.

At morsmelken virker styrkende på spedbarns immunsystem, er nær sagt opplest og vedtatt. Forskergruppen spekulerer nå på om sammenhengen mellom amming og ”overlevelse” utover det første leveåret, ikke bare skyldes morsmelkens heldige sammensetning og nytteverdi. De sier at kanskje er det slik at amming som fenomen er forbundet med visse ferdigheter og kunnskape hos barnemoren, og fører til en type følelsesmessig tilknytning mellom mor og barn, som i sin tur gjør spedbarna mer levedyktige.

Elisabeth Endsjø

Kilde: Pediatrics, 2004; 113:435-439

Blacky1365380153
Skrevet

Vært fint hvis en fagperson kunne uttalt seg om dette også.... litt sliten av å kjempe nesten alene her....

Gjest Moderator
Skrevet

Henger meg på lars bohinen sine kommentarer ja, detta her er bare tull.. og du får jo responsen du håpet på..

Ja, det er jo rimelig at du er enig med deg selv.

Gjest Hallo i uken
Skrevet

En ny undersøkelse viser at brysternærte barn sjeldnere dør i spedbarnsalderen enn barn som ikke ernæres på morsmelk.

Verden over anmodes kvinner om å amme barna sine så lenge som mulig. Spørmålet har fått ny aktualitet i og med en ny studie utført av en en gruppe amerikanske forskere. Ved å følge ialt 9000 babyer i alderen 28 dager-1 år, har nemlig forskerne kommet fram til at det er vesentlig mindre spedbarnsdødsfall blant brysternærte barn enn blant spedbarn som ernæres på annet vis. Tallene viser at at de brysternærte spedbarna fikk redusert risikoen for å dø før fylte ett år, med 20 prosent. Jo lenger barnet ble ammet, jo mer avtok risikoen for at barnet skulle dø det første leveåret.

En av forskerne, tilknyttet National Institute of Environmental Health Sciences, USA, Walter J. Rogan, sier i en kommetar at: “Vi har visst at amming redder liv i den tredje verden. Dette henger sammen med at morsmelken både virker forebyggende på diaré og lungebetennelse. Vi har imidlertid ikke hatt noen tall å vise til i amerikansk sammenheng”.

At morsmelken virker styrkende på spedbarns immunsystem, er nær sagt opplest og vedtatt. Forskergruppen spekulerer nå på om sammenhengen mellom amming og ”overlevelse” utover det første leveåret, ikke bare skyldes morsmelkens heldige sammensetning og nytteverdi. De sier at kanskje er det slik at amming som fenomen er forbundet med visse ferdigheter og kunnskape hos barnemoren, og fører til en type følelsesmessig tilknytning mellom mor og barn, som i sin tur gjør spedbarna mer levedyktige.

Elisabeth Endsjø

Barn på 3 år er ikke spedbarn!

Og barn som er syke og derfor får i seg for lite næring kan man gi næringstilskudd fra apoteket.

Skrevet

Ja, det er jo rimelig at du er enig med deg selv.

Så det er noen her som bruker flere nick for at flere skal være uenige? Hallo...

Gjest Himmel!
Skrevet

Elisabeth Endsjø

Ja, skjønner du ikke forskjellen på en treåring og et spedbarn???

Skrevet

Jeg ammet min nr to til tredjemann ble født, og opplevde å få skikkelig kjeft av ei teit jordmor på helsestasjonen. Jeg byttet helsestasjon, og hørte aldri noe mer om det.

Så lenge du synes det er greit, ammer litt i skjul og ungen ikke klatrer opp på fanget og finner puppen selv, er det jo ingenting i veien for at du kan amme, rent fysisk sett.

Jeg ville ikke gjort det "in public", for å si det sånn. Til det er ungen for stor...

Skrevet

Jeg synes kanskje helsestasjonen uttrykker seg klønete når de kjefter på deg pga amminga. Greit hvis de er uenige i at man skal amme så lenge, men det må da finnes en ok måte å si det på.

Når jeg leser tråden, synes jeg du får mye unødig pepper. Ihvertfall hvis det er slik at dere bruker amminga som kos eller trøst om natta, ikke ammer offentlig osv.

Dersom ikke barnet ditt er hyperallergisk, er det ingen medisinsk grunn til at h*n fortsatt skal ha morsmelk. At dere velger å bruke det som kos, er ditt valg, og så lenge du står for det, er det din avgjørelse, og egentlig ikke noe noen andre har noe med.

Jeg går ut fra at du har tenkt å kutte ut puppen før h*n begynner på skolen, uansett, dermed er det neppe skadelig for h*n. ;)

Blacky1365380153
Skrevet

Ja, skjønner du ikke forskjellen på en treåring og et spedbarn???

Såklart......men det var et eksempel for at dere andre burde tenke dere litt om og tenke litt på at det kanskje kunne vært lurt om flere ammet lengre.... og at det hele tiden foregår forskning på dette området. Tror du virkelig at folk er så teite eller?

Blacky1365380153
Skrevet

Barn på 3 år er ikke spedbarn!

Og barn som er syke og derfor får i seg for lite næring kan man gi næringstilskudd fra apoteket.

Har jeg sagt at en treåring er et spedbarn? Vil vise at det pågår videre forskning på dette området og at vi kanskje ikke har all info ennå. Og tror du at erstaning som blir kjøpt på apoteket er like bra som morsmelk? Hallo hallo !!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

• Opprett ny...