Gå til innhold

Permisjonsordninger

Anbefalte innlegg

Min mann og jeg har planer om å dele permisjonstida vår og han skal ta ut første periode. Er det noen som har erfaring fra noe liknende?

Vet at det er lenge til...men har likevel begynt å gruble...

Når begynner permisjonstiden å "gå"? Fra man reiser? Fra dagen man kommer hjem?

Kan man ta permisjon i to uker samtidig i førsten? (som ved fødsel)

Hvordan løser man hentereisen? Man kan jo bruke ferien sin, men hva hvis reisen varer utover dette?

Hvordan kan man planlegge fravær fra jobben? Får man gode indikasjoner på tidspunkt i god tid?

hm..mange spørsmål :)

Etter å ha funnet DOL for få dager siden, har jeg allerede blitt en ivrig leser. Kjempekjekt forum! Godt å se at andre er i samme situasjon :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei

Det er egentlig ikke noe problem det med hentereisa. Du tar jo egentlig ut permisjon fra den datoen du trenger å ta den ut fra! Det var ingen på trygdekontoret som spurte min arbeidsplass hvorfor vi skrev opp datoen for hjemkomsten til norge som første permisjonsdag. Egentlig kan man likegodt skrive den dagen man reiser for å hente barnet som første permisjonsdag. Dette har vel mest med et ønske om at ikke permisjonsdagene skal løpe mens man er på hentereise. Det er egentlig ingen selvfølge at arbeidsgiver skal gi permisjon med lønn for denne reisen!

Det som er det viktigste for trygdekontoret er at permisjonen tilsammen ikke overstiger det du har krav på. (39 uker m/100% lønn eller 49 uker m/80% lønn). Om vi tar ut ferie før vi begynner på den egentlige permisjonen bryr nok ikke trygdekontoret seg så mye om i praksis - tror jeg. Du kan i alle tilfeller avvikle den ferien du har tilgode i slutten av permisjonsperioden. Dette må da skrives på skjemaet for permisjonen av arbeidsgiver.

Når det gjelder de 2 ukene du spør om husker jeg ikke helt hvodan det fungerer nå. Lurer på om disse er uten lønn?

Hvis dere ønsker å dele permisjonen kan dere jo ta f.eks 1 mnd sammen først og så en og en. Dette vil jo minske total lengde i antall måneder som dere får være hjemme med barnet men er en mulighet.

Meg og mannen min delte permisjonen. Jeg arbeidet 40% og han 60% helt fra starten av permisjonen. Må innrømme at dette føltes bra der og da, men i ettertid tror jeg det førte til at jeg brukte lengre tid på å bli kjent med barnet vårt. Måtte liksom være yrkeskvinne på "fulltid" og mor på fulltid. Mye stress!! Jeg vil iallefall ikke gjøre den versjonen igjen. Men,det er sikkert bedre å dele sånn som dere vil, med helt fri når dere har permisjon mener jeg.

Lykke til uansett valg!

mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1139755
Del på andre sider

Hei

Det er egentlig ikke noe problem det med hentereisa. Du tar jo egentlig ut permisjon fra den datoen du trenger å ta den ut fra! Det var ingen på trygdekontoret som spurte min arbeidsplass hvorfor vi skrev opp datoen for hjemkomsten til norge som første permisjonsdag. Egentlig kan man likegodt skrive den dagen man reiser for å hente barnet som første permisjonsdag. Dette har vel mest med et ønske om at ikke permisjonsdagene skal løpe mens man er på hentereise. Det er egentlig ingen selvfølge at arbeidsgiver skal gi permisjon med lønn for denne reisen!

Det som er det viktigste for trygdekontoret er at permisjonen tilsammen ikke overstiger det du har krav på. (39 uker m/100% lønn eller 49 uker m/80% lønn). Om vi tar ut ferie før vi begynner på den egentlige permisjonen bryr nok ikke trygdekontoret seg så mye om i praksis - tror jeg. Du kan i alle tilfeller avvikle den ferien du har tilgode i slutten av permisjonsperioden. Dette må da skrives på skjemaet for permisjonen av arbeidsgiver.

Når det gjelder de 2 ukene du spør om husker jeg ikke helt hvodan det fungerer nå. Lurer på om disse er uten lønn?

Hvis dere ønsker å dele permisjonen kan dere jo ta f.eks 1 mnd sammen først og så en og en. Dette vil jo minske total lengde i antall måneder som dere får være hjemme med barnet men er en mulighet.

Meg og mannen min delte permisjonen. Jeg arbeidet 40% og han 60% helt fra starten av permisjonen. Må innrømme at dette føltes bra der og da, men i ettertid tror jeg det førte til at jeg brukte lengre tid på å bli kjent med barnet vårt. Måtte liksom være yrkeskvinne på "fulltid" og mor på fulltid. Mye stress!! Jeg vil iallefall ikke gjøre den versjonen igjen. Men,det er sikkert bedre å dele sånn som dere vil, med helt fri når dere har permisjon mener jeg.

Lykke til uansett valg!

mvh

Takk for oppklarende svar. Dette høres jo ganske fleksibelt ut og det er bra!

Mannen min har alltid hatt lyst til å ha permisjon hvis vi skulle få barn så derfor deler vi tida. Jeg har en jobb hvor det blir veldig vanskelig for kollegaer og klienter hvis jeg tar permisjon for brått, derfor har vi tenkt at det er best at mannen min tar ut sin del først. Men jeg gruer meg litt til å både jobbe og å bli mamma samtidig...Heldigvis har jeg hjemmekontorordning og fleksibel arbeidstid.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1139897
Del på andre sider

trk1365380645

Vi har også delt permisjonen, vi jobber fremdeles annen hver dag, og er veldig fornøyde med det, og føler at det har vært helt supert for å bli kjent med gullet begge to! Til hentereisen brukte min mann adopsjonspermisjon, mens jeg hadde fått to uker velferdsperm med lønn til dette- ikke alle arbgivere erså fleksible på dette, og jeg fikk ikke de to ukene en far ville fått, men det var greit når vi kalte det velferdsperm:) Etter hjemkomst fortsatte min mann med full permisjon, mens jeg hadde ferie, så hadde jeg en uke permisjon mens han hadde ferie, så vi endte opp med å være hjemme en måned sammen alle tre, og det var veldig godt!

Vi trodde vi hadde god tid til å forberede og søke permisjon etc, men så fikk vi mye kortere tid på oss fra tildeling til hentereise ann vi og arbgiver trodde, så det ble litt styr, men alt ordnet seg til slutt. Husker ikke hvor du skal adoptere fra, men hvor mye forvarsel og hvor lang tid det er fra tildeling til reise varierer jo fra land til land også!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1140396
Del på andre sider

Vi har også delt permisjonen, vi jobber fremdeles annen hver dag, og er veldig fornøyde med det, og føler at det har vært helt supert for å bli kjent med gullet begge to! Til hentereisen brukte min mann adopsjonspermisjon, mens jeg hadde fått to uker velferdsperm med lønn til dette- ikke alle arbgivere erså fleksible på dette, og jeg fikk ikke de to ukene en far ville fått, men det var greit når vi kalte det velferdsperm:) Etter hjemkomst fortsatte min mann med full permisjon, mens jeg hadde ferie, så hadde jeg en uke permisjon mens han hadde ferie, så vi endte opp med å være hjemme en måned sammen alle tre, og det var veldig godt!

Vi trodde vi hadde god tid til å forberede og søke permisjon etc, men så fikk vi mye kortere tid på oss fra tildeling til hentereise ann vi og arbgiver trodde, så det ble litt styr, men alt ordnet seg til slutt. Husker ikke hvor du skal adoptere fra, men hvor mye forvarsel og hvor lang tid det er fra tildeling til reise varierer jo fra land til land også!

Takk for svar! Det hørest kjempegreit ut å jobbe annenhver dag. Dessverre kan ikke mannen min gjøre det i sin jobb. Vi har tenkt å være hjemme sammen litt alle sammen til å begynne med. En god ide å bruke ferieukene til det. Den totale permisjonstida vil vel uansett virke for kort...

Ja, ja - dette er ennå langt fram for meg, vi har ikke fått skrevet sosialrapport enda engang. Men jeg liker å planlegge litt. Etter å ha funnet DOL tenker jeg nesten ikke på annet...Får håpe det går i bølger! Jeg får ikke helt mannen med på like stort engasjement så tidlig i prosessen :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1140484
Del på andre sider

Annonse

trk1365380645

Takk for svar! Det hørest kjempegreit ut å jobbe annenhver dag. Dessverre kan ikke mannen min gjøre det i sin jobb. Vi har tenkt å være hjemme sammen litt alle sammen til å begynne med. En god ide å bruke ferieukene til det. Den totale permisjonstida vil vel uansett virke for kort...

Ja, ja - dette er ennå langt fram for meg, vi har ikke fått skrevet sosialrapport enda engang. Men jeg liker å planlegge litt. Etter å ha funnet DOL tenker jeg nesten ikke på annet...Får håpe det går i bølger! Jeg får ikke helt mannen med på like stort engasjement så tidlig i prosessen :)

Nei, jobbene er ikke like fornøyd med ordningen...og vår tid på jobben blir også litt redusert fordi vi ikke kommer ordentlig inn i det på en måte. Men dette er gullets år, så det driter vi i:)

Tror det var sjelden mannen og jeg var like gira samtidig, noe som var ganske greit, for da kunne den ene holde den andre litt nede på jorda når det trengtes!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1140500
Del på andre sider

Hvordan godtar trygdekontoret den ordningen med å dele permisjon på en sånn måte?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1140586
Del på andre sider

Hvordan godtar trygdekontoret den ordningen med å dele permisjon på en sånn måte?

Hvis du tenker på det med å jobbe 50% hver, så er det fullt lovlig.

Om det går greit å jobbe annenhver dag, har jo mest med forholdene på arbeidsplassen å gjøre, men det er bare vrangvilje fra Trygdeetaten sin side dersom de mener det er noe galt med det.

Vi jobbet annenhver dag i ca. 2 mnd mot slutten av vår siste fødselspermisjon. Formelt hadde da pappaen sine 4 minimimumsuker + noen uker til, men tok dem ut på deltid (50%), samtidig med at jeg hadde 50% permisjon og gikk tilbake til jobb 50%. Så lenge det foregår innenfor den vanlige permisjonstiden (de 52 ukene hvis man tar 80% lønn), er det IKKE tidskonto, men deltidspermisjon. Og da det er helt i orden.

Til og med fagfolk i Trygdevesenet roter med dette (f.eks. forveksler det med tidskonto), så jeg pleier å markedsføre det så godt jeg kan :-) Det er flere på DOL som har fått gjennomslag for slike fleksible ordninger etter å ha fått linker til regelverket herfra.

Hvis det var noe annet du tenkte på, beklager jeg at jeg blandet meg inn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1140596
Del på andre sider

Hvis du tenker på det med å jobbe 50% hver, så er det fullt lovlig.

Om det går greit å jobbe annenhver dag, har jo mest med forholdene på arbeidsplassen å gjøre, men det er bare vrangvilje fra Trygdeetaten sin side dersom de mener det er noe galt med det.

Vi jobbet annenhver dag i ca. 2 mnd mot slutten av vår siste fødselspermisjon. Formelt hadde da pappaen sine 4 minimimumsuker + noen uker til, men tok dem ut på deltid (50%), samtidig med at jeg hadde 50% permisjon og gikk tilbake til jobb 50%. Så lenge det foregår innenfor den vanlige permisjonstiden (de 52 ukene hvis man tar 80% lønn), er det IKKE tidskonto, men deltidspermisjon. Og da det er helt i orden.

Til og med fagfolk i Trygdevesenet roter med dette (f.eks. forveksler det med tidskonto), så jeg pleier å markedsføre det så godt jeg kan :-) Det er flere på DOL som har fått gjennomslag for slike fleksible ordninger etter å ha fått linker til regelverket herfra.

Hvis det var noe annet du tenkte på, beklager jeg at jeg blandet meg inn.

Nei, det var akkurat det jeg lurte på, så det er flott at du svarte!

Vi kommer antageligvis til å dele store deler av permisjonen med enten annenhver dag eller en halv uke hver. Men mange trygdekontor er usedvanlig lite smidige i forhold til slike ordninger.

Så det er greit å få litt info.

Arbeidsgivere blir ikke noe problem, da vi er arbeidgiverne selv.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1140826
Del på andre sider

Nei, jobbene er ikke like fornøyd med ordningen...og vår tid på jobben blir også litt redusert fordi vi ikke kommer ordentlig inn i det på en måte. Men dette er gullets år, så det driter vi i:)

Tror det var sjelden mannen og jeg var like gira samtidig, noe som var ganske greit, for da kunne den ene holde den andre litt nede på jorda når det trengtes!

Det var et godt poeng :) Det med å holde hverandre litt på jorda mener jeg..Men det høres ut som vi har noe fantastisk i vente, så da er det vel bare på sin plass å drømme litt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1140862
Del på andre sider

Hei

Lykke til uansett valg!

mvh

Du skriver at det var stress. Vi skal løse det slik at jeg jobber de første tre mnd mens mannen er hjemme, ogs å skal vi være sammen i 6 uker før jeg er hjemme resten av månedene. Du som vet hvordan det er, er det slitsomt?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1140887
Del på andre sider

trk1365380645

http://odin.dep.no/bfd/norsk/publ/veiledninger/004071-990010/index-hov001-b-n-a.html

Denne siden hjalp oss mye når vi skulle finne ut hva vi kunne og ikke! og her står det klart at det kan deles som vi vil etter avtale med arb.giver. Vi måtte forøvrig krangle litt for å få til en sånn avtale med arbgiver, og da leste jeg lover og regler inngående, og kom frem til at det så sant det lar seg gjøre skal arbgiver legge til rette for den delingen arbtaker ønsker...men det var litt uenighet om tolkningen av loven, men det ordnet seg til slutt!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1141315
Del på andre sider

Annonse

trk1365380645

Du skriver at det var stress. Vi skal løse det slik at jeg jobber de første tre mnd mens mannen er hjemme, ogs å skal vi være sammen i 6 uker før jeg er hjemme resten av månedene. Du som vet hvordan det er, er det slitsomt?

Klart det er stress å skulle jobbe fullt samtidig som man skal bli kjent med barnet sitt og skape tilknytning! Men sånn er det jo som oftest for en av partene, og om det er mor eller far burde vel ikke være viktig? Begge skal jo skape tilknytning til den nye?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1141337
Del på andre sider

Nei, det var akkurat det jeg lurte på, så det er flott at du svarte!

Vi kommer antageligvis til å dele store deler av permisjonen med enten annenhver dag eller en halv uke hver. Men mange trygdekontor er usedvanlig lite smidige i forhold til slike ordninger.

Så det er greit å få litt info.

Arbeidsgivere blir ikke noe problem, da vi er arbeidgiverne selv.

Hvis du leser den brosjyren som trk linker til, ser du at det til og med er brukt eksempler som viser at man kan dele permisjonen mellom seg ved at begge jobber deltid. Allikevel vet jeg at mange har problemer med å få gjennomslag for annet enn hele uker. Noen ganger skyldes det at regelen "fedrekvoten kan ikke tas ut som tidskonto" blir misforstått. Men det er ikke tidskonto så lenge man ikke skal strekke permisjonen lenger enn det året (forutsatt 80% lønn) den vanligvis varer. Og det burde saksbehandlerne vite.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/172730-permisjonsordninger/#findComment-1141741
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...