Gå til innhold

For en elendig oversettelse!

Anbefalte innlegg

Gjest bevisst språk

Jeg så på programmet på NRK1 i kveld om den amerikanske kvinnen som hadde adoptert 11 handicappede barn (eller hvor mange det var).

Hun virket som en varm og god mor, og hun omtalte også barna sine på riktige måter. "Noen fikk jeg ved fødsel og noen ved adopsjon". Og hun omtalte biologisk mor som "Barnas fødemor"

Men hvordan oversatte NRK? Konsekvent helt feil: "mine egne barn og mine adopterte barn". Fødemoren ble omtalt som moren.

Det virker som NRK overhodet ikke har fått inn at adopterte barn også er ens egne barn. Og at de ikke klarer å oversette ord for ord når hun snakker om at to av barna har hun født, og de oversetter med "to er mine egne barn".

Fy for skam!

Jeg oppmuntrer folk her til å sende inn reaksjoner på dette til NRK - så kanskje de lærer litte grann av det til neste gang?!!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173109-for-en-elendig-oversettelse/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg så ikke programmet, og da synes jeg det er vanskelig å klage selv.

Men du (og andre som har sett det) bør sende en mail til han som er ansvarlig for teksting og oversettelser i NRK, Nikolai Nelvik. Han er en svært dyktig og imøtekommende mann, som sikkert vil ta det på alvor:

[email protected]

Så ikke programmet, men har likevel ikke vanskelig for å tro deg på at oversettelsen/tekstingen var dårlig og unøyaktig. I den grad det kan være noen trøst, så gjelder jo dette ikke bare adopsjonsprogrammer. Jeg blir ofte overrasket over hvor slurvete og "omtrentlig" tekstingen er, selv når det er norsk teksting av norske programmer.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...