Gå til innhold

Adopsjonsforberedende kurs

Anbefalte innlegg

Jeg lurer på når jeg og mannen min bør melde oss på adopsjonsforberedende kurs. Vi er ennå ikke godskjent i Norge og vil ihvertfall vente til det er på plass. Noen som har erfaringer + og - ?

Kurset vil bli helgebasert og vi deltar i Bergen. Noen som har gått på kurs der? Mannen min er ikke spesielt snakkesalig og ser nok ikke fram til dette - noen som kjenner seg (eller mannen sin:)) igjen?

Tenke, drømme, tenke, gruble....og vi har nettopp startet !! Lurer på hvordan dette blir etterhvert som tiden går :)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173175-adopsjonsforberedende-kurs/
Del på andre sider

Fortsetter under...

trk1365380645

Vi gikk på adopsjonsforberedende kurs ca en mnd før tildeling, men vi trodde det ville gå ca 5 mnd til tildeling like før:) For oss passet det veldig godt med tiden, det ble liksom mer reelt for oss når vi gikk på kurset, og vi fikk mange nye tanker,og ikke minst nye venner i samme situasjon! Vi gikk også i Bergen, og de som har kurs for AF her er utrolig flinke og inspirerende. Tror det var flere av både damene og mennene som var litt blandet til det på forhånd, men tror alle likte det godt. Det er lagt opp med masse samtale i små grupper, og som alltid er det noen som sier mer og noen mindre, men det gjør ingenting! Som sagt, vi hadde stort utbytte av det, og anbefaller gjerne andre å gå!

Heisan sølvsjø!

Kjenner igjen mye av følelsene dine..(og mannens oppførsel;))

Vil tro at det ikke ligger for alle menn å snakke sååå mye om dette(kansje senere ut i prosessen)

Vi har heller ikke fått godkjenning enda, har colombia som land og der ønsker de(altså"krever") dette kurset for førstegangssøkere.

Så vi har meldt oss på og skal ha det den siste helgen denne månden:).

Vil råde deg til å snakke med din lokalavdeling for å få vite om det er noe venting (venteliste) i din region.

vet at flere må vente flere månder, og det er jo ergelig..:((tror for øvrig at det er nokk venting fra før)

Er også veldig spent:)

men jeg gleder meg også,vil jo få kontakt med andre søkere i samme situasjon:)

Lykke til...

Litt sånn a propos (håper det er greit at jeg låner tråden din, sølvsjø):

Hvor viktig er det å gå på adopsjonsforberedende kurs?

Legges det vekt på i forhold til godkjenning? Hva blir tatt opp?

Hadde vært fint å høre litt om erfaringene deres med slike kurs generelt! ;o)

Som andre har nevnt her, ønsker noen land at man har gjennomført kurset. Da er det nok lite taktisk å velge det bort..:)

Takker for svar forresten!

Annonse

Hei

Når det gjelder dette, så vil jeg bare bidra med vår erfaring. Jeg har også en mann som ikke er så snakkesalig... Han var ikke snakkesalig på dette kurset heller,MEN kurset virkeliggjorde resultatet av den prosessen vi stod midt oppe i (og som jeg hadde tatt hovedansvaret for så langt - som hos så mange andre ;-)), så jeg husker veldig godt at han kom med en kommentar i bilen hjem: "Nå _skjønner_ jeg at det faktisk blir et barn av dette....!"

I tillegg fikk vi et nettverk av andre i samme situasjon, som vi kunne snakke med om frustrasjoner, forventninger etc. Den sosiale biten var nok aller viktigst! Venner og familie som ikke har adoptert har ingen forutsetning for å forstå.... Det var så godt å treffe noen en ikke trengte å forklare hver eneste detalj til!

Så, som du skjønner - jeg anbefaler det på det varmeste. Vi treffes fortsatt (om enn ikke mer enn et par ganger i året), og nå er det 6 år siden vi gikk på kurs...

Lykke til uansett!

Vi var på kurs ca 1 md etter at sosrapp ble sendt buf-etat. Vi søker Colombia og for at vi skulle ha kursbevis klart til papirene skulle sendes, kunne vi ikke ha utsatt det. Trodde vi. (Lite visste vi da om at Reg-øst skulle bruke 6 istedenfor 3 md på sin saksbehandling!)

Anyway. Var kjempeglad for at vi gjorde når vi gjorde det - at vi ikke utsatte det. Kurset gav oss en trygghet på valgene våre, både ift det å skulle bli adopsjonsfamilie og at det var Colombia som var det rette for oss! Det var spesielt å oppleve tryggheten kurslederne kunne formidle, samtidig som det var kjekt å møte andre som var i samme situasjon som oss sjøl.

Når det gjelder mannen... Vel, vi var 6 par - og jeg tror samtlige 6 menn var like stille og tenksomme - i alle fall skeptiske på forhånd. Men, likevel - jeg tror skravla gikk like greit i "guttegjengen" som i "jentegjengen" da vi ble delt i slike grupper.

Kurset vårt gikk over en helg, og på et annet sted enn der vi bor. Kunne ha kjørt fram og tilbake, men valgte å overnatte på hotell. Dermed ble hele helga en veldig koselig mann&kone-happening. Kurset var viktig og interessant, men like viktig var det at vi fikk satt oss ned og prata sammen bare vi to om alle tankene som kom ifm kurset!

Ønsker dere lykke til - gled dere; hils mannen og si "ingen grunn til panikk - det går bra!" :o)

mvh,

trk1365380645

Etiopia krever ikke kurs, og det gjør heller ikke norske myndigheter. Som nevnt i et annet innlegg, hadde vi mye igjen for det. Først og fremst fordi vi fikk et nettverk som vi bruker, og dernest fordi vi fikk nye tanker og satt i gang prosesser som var viktige for oss å tenke på. Av temaene kan nevnes: tilknytningsprosesser, forhold til barnets historie, hva med biologisk mor, hvilke problemer kan man oppleve, hentereisen, sorgprosesser. Alt var spennende, men for meg personlig var det temaene om barnets historie og fokuset på de biologiske mødrene som ga meg flest aha-opplevelser og nye tanker.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...