Gå til innhold

Jente 4 år med dovegring /problemer. Trenger råd og hjelp!

Anbefalte innlegg

Hei!

Jenta vår sluttet egentlig med bleie da hun var 2 år og 4 mnd. Det var relativt tidlig, men hun var klar for det (ville sitte på potte, gå på do osv) og alt gikk helt fint- både tissing om natten og om dagen. Ble tørr om natten etter 1 uke.

Bæsje var ikke like enkelt, men det gikk veldig fort og greit det også, så hun var helt tørr veldig lenge.

Nå er hun fylt 4 år, og hele det siste året hvertfall har vi hatt problemer med do- gåingen hennes. Begynte vel med at hun tisset på seg igjen, så bæsje og i perioder er det helt krise med alt- spesielt med bæsjingen.

Hun holder og holder og holder og nekter å bæsje, står og kniper og gjemmer seg bort.Så kommer det litt og litt hele tiden, og hun klager over vondt i mage (ikke rart, siden hun ikke får tømt seg skikkelig). Noen ganger hatt litt hard avføring, så det har sikkert gjort vondt også.

Vi bestemte først at det sikkert ikke ville vare så lenge, så vi ville ikke sette på bleie. Men gjorde jo det til slutt, etter 10 bytt med truse om dagen. Vi har snakket mye om dette, prøvd klistremerkeark, belønninger, og jeg vet vi har gjort en stor feil ved å være for utålmodige og irriterte også. Vi føler jo hun er stor jente nå (og hun er veldig oppegående og langt fremme), men ser jo at vi bør slutte å mase for mye... men det er så vanskelig, hun bruker bleie hele tiden nå og både tisser og bæsjer i den. Akkurat som at hun ikke kjenner/ vet at hun må tisse, men må hun bæsje kan hun av og til faktisk bli ganske fortvilet og hysterisk og gråter.

Føler det er mye psykologisk også, hun fikk en lillebror for 1,5 år siden, begynt i barnehage...

Vi aner ikke hvordan vi skal gripe det hele an lengre.

Hun gikk på do helt av seg selv for 1 uke siden, og bæsjet masse- og var tydelig stolt av det. Kom helt plutselig! Men så er det tilbake i det gamle igjen. Vi er ganske fortvilet nå, hun får jo vondt av dette hun også.

Syns ikke leger eller helseøstre har tatt det særlig alvorlig heller.

Håper på gode råd og hjelp her nå :)

Fortsetter under...

Gjest Fru. Braun

Hei Villemor

Skjønner godt at dere opplever denne som en fortvilt situasjon, siden hun tidligere har vært tørr og ute av bleiene. Men dette mener jeg dere helt må forsøke å glemme, for det hjelper dere ingenting i dagens situasjon. Dere har jo forsøkt det meste, og selv kjefting og masing har jo vist at er en feilslått strategi. Så jeg mener dere må gjøre det stikk motsatte. Dere har jo på en måte gjort det ved å sette henne i bleier igjen, men dere bør strekke det enda litt lenger. Med det mener jeg at dere faktisk bør innstille dere på at hun er et bleiebarn og at hun vil være det en stund enda. Slutt å mase om dogåingen hennes og aksepter at hun går med bleie. Ja, jeg skjønner at det høres ut som om jeg er tullerusk her og at dette er stikk i strid med hva dere egentlig øsnsker, nemlig å få henne tørr. Men jeg tror det er viktig at hun får fred, at hun får tid til å tenke på bleieslutt selv, at dere lar det være hennes avgjørelse når hun skal slutte med bleier. Den uken dere nettopp har hatt hvor hun bæsjet på do, viser at dette ikke behøver å ta så lang tid faktisk. Men jeg tror at jo mer dere maser om bleieslutt og er utolmodig, jo mer bestemt er hun på å bruke bleier videre. La det bero, skift bleier på henne uten å nevne det negativ med et eneste ord, og la henne få tid til å finne ut av det selv.

• 1 måned senere...

Hei !!!

Leser ditt innlegg om dovegring. Vi har en jente på 4 år og 2 mnd. med samme problem. Frustrerende. Hovedproblemet vårt er avføring. Tissing fungerer bra. Jeg har snakket med lege og det er ikke noe fysisk galt. Til tider er det hard avføring, til tider løs, og dette gir småbæsj i trusen manger ganger for dagen. Hun gjemmer seg også vekk, og det betyr jo igjen at tarmen ikke blir tømt skikkelig. Har prøvd laktulose. Det siste rådet vi har fått er Ido - form for å balansere magen. Vi prøver nå det og ser om det kan fungere. Jeg kjenner meg godt igjen i det du beskriver, man prøver med belønning, man blir irritert osv... Det er tungt og ubehagelig å skifte fem til ti ganger for dagen.Sender deg gjerne beskjed hvis jeg får andre råd og de virker.

Mvh Mette

• 3 uker senere...
Gjest gomle

Jeg forstår deg så godt, for vi er akkurat der vi også. har en jente som akkurat ble 4 1/2 år, og som ikke er tørr. Det er så frustrerende og slitsomt, jeg blir sint og flau og lei meg om hverandre. Nå har vi nettopp tatt på henne bleie igjen, for å prøve å roe det ned. Hun bæsjer heldigvis på do, men tisser på seg mange ganger om dagen. Det verste er at jeg er rimelig sikker på at hun kan hvis hun vil, så hvorfor vil hun ikke? Jeg har bestilt legetime nå, så håper vi å få time hos en uroterapeut, for å bedre kunne takle dette.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...