Gå til innhold

innadvente brystvorter


lidia

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Jeg har selv flate brystknopper men det har ikke vist seg å være noe problem i forhold til ammingen (kanskje bortsett fra litt ekstra sårhet i begynnelsen da de ble strukket svært ). Sørg for å få skikkelig hjelp av jordmor så fort som mulig etter forløsningen til å legge barnet riktig til. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, jeg har erfaring med innadvente brystvorter.

Jeg tok det opp både med lege og jordmor under svangerskapet, da jeg tenkte at man kanskje kunne foreta et lite inngrep. Men neida, begge bare blåste det bort.

Vel, barnet ble født, jeg var 11 dager på sykehuset, fikk MASSE hjelp til amming - til INGEN NYTTE. Det gikk absolutt IKKE! Jeg prøvde også med brystskjold og smokk på puppen, men helt nyttesløst.

Resultatet ble snørr og tårer fra min side (man er jo så sårbar rett etter fødselen...) og irritasjon over at "amming skal være så forbannet naturlig og enkelt"!!!

Vel, løsningen for meg ble å pumpe meg for så å gi på flaske. Det går helt greit, men jeg må si at det føles litt irriterende over at jeg ikke ble tatt litt mer på alvor under svangerskapet (kanskje det kunne ha blitt gjort noe da...?!) og all den massive, "velmenende" hjelpen jeg fikk på barselavdelingen, som etterhvert ble oppfattet som press. En del jordmødre er veldig flinke til å påpeke at man SKAL amme. Og det føles tungt når man har ammet i 1 1/2 time og ungen er fortsatt like sulten... Og når man har drevet på med dette i 11 dager under kyndig veiledning. Altså; går det ikke, så går det ikke. Men man er vel en like god mor for det?!

Mitt råd er: Rådfør deg om det er noe du kan gjøre mens du er gravid. Prøv alt du kan på barselavdeling å få til ammingen. Men hvis det ikke går, så si ifra tydelig at du ikke vil prøve mer (ikke la mislykket amming frata deg lykkefølelsen over å ha fått et barn), skaff deg en elektrisk brystpumpe og gi morsmelk på flaske.

Lykke til!!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

kjære Lidia. Det er viktig å skille mellom ekte og uekte innadvendte brystknopper. Ekte innadvendte brystknopper vil ikke komme ut ved stimulering men heller trekke seg innover. Som regel vil ekte innadvendte brystknopper kun gjelde det ene brystet. Vanligvis skjer det endel forandringer med brystene/brystknoppene i løpet av graviditeten. Flate og innadvendte knopper kan virke problematiske i starten men forandrer seg mot slutten av svangerskapet. Hvis du har en ekte innadvendt brystknopp kan det være en mulighet å kjøpe en Niplette på apoteket. Den består av en liten plastkopp og en sprøyte som trekker ut luft slik at det dannes et vakum som holder brystknoppen ute. Slik blir strengene som trekker knoppen innover bli tøyd. Denne koppen kan gjerne sitte på hele dagen. Oppfølging av lege eller jordmor er viktig p.g.a. risikoen for premature rier. Det er viktig når barnet kommer at det suger på brystet og ikke bare på brystknoppen. Lykke til videre med svangerskap og fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...