colobris Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Hallo igjen! Bare lurte på tekstingen til bildepresentasjonen: skal de ha plass på A4-ark tilslutt? med 2 bilder + tekst? eller 1 bilde + tekst pr ark? Jeg lurer rett og slett på hvor mye tekst jeg kan lage til bildene?! De'kke det at jeg har behov for å skrive en avhandling til hvert bilde, men 5,6,7 setninger istedenfor bare en hadde vært kjekt! Tenkte liksom at vi kunne "supplere" sos-rapporten litt, for vi synes den har en del "hull".... for å si det sånn... ) Blir veldig glad for tips! mvh,c",) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Ex officio Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg ville nok ikke skrevet for mye. Et av formålene med bildene er at barnet skal forbredes. Siden(e) med bilder av de kommende foreldrene bør kanskje være med lite tekst. Vår sønn hadde med seg bildepresentasjonen når vi fikk han, og det var tydelig at fostermor hadde forklart han hvem vi var. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151179 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombia75 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Heisan! Satt med samme tankene tidligere i uka,og ringte AF som vi har. Damen jeg pratet med kune fortelle at det skulle være A4, stikorda tekst(bilen vår,huset vårt,ikke noe avhandling om eks:den utrolige fine turen vi hadde på hytta påsken ....)o.s.v bare helt enkelt. Vi kunne bruke fargede ark, men kunne ikke være tykke(på grunn av at de skal sendes til colombia)...Tror kansje jeg blir å bruke litt klistermerker eller noe lignende Jeg har også bestemt meg for å lage to identiske i tilfelle vi ikke får den tilbake, det kan jo være morsomt å ha den senere... Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151180 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombia75 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Jeg ville nok ikke skrevet for mye. Et av formålene med bildene er at barnet skal forbredes. Siden(e) med bilder av de kommende foreldrene bør kanskje være med lite tekst. Vår sønn hadde med seg bildepresentasjonen når vi fikk han, og det var tydelig at fostermor hadde forklart han hvem vi var. Heisan! Så flått at dere fikk den i retur:) Jeg tengte jeg skulle lage to, har en veninne som har hentet en gutt fra colombia, og de fikk ikke presentasjonen tilbake så det er sikkert forskjellig praksis. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151184 Del på andre sider Flere delingsvalg…
monolita Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Heisan! Så flått at dere fikk den i retur:) Jeg tengte jeg skulle lage to, har en veninne som har hentet en gutt fra colombia, og de fikk ikke presentasjonen tilbake så det er sikkert forskjellig praksis. I steden for å lage to settkan du ta originalen med til et kopisenter som kopierer i farger. Det gjorde vi med alle rapportene vi måtte sende til Filippinene (også etter at vi hadde fått barnet), og de ble kjempefine. Dessuten er dt gøy for barnet å kunne se de i ettertid. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151281 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombia75 Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 I steden for å lage to settkan du ta originalen med til et kopisenter som kopierer i farger. Det gjorde vi med alle rapportene vi måtte sende til Filippinene (også etter at vi hadde fått barnet), og de ble kjempefine. Dessuten er dt gøy for barnet å kunne se de i ettertid. Kopierer alt som gjelder adopsjon. Tengte å lage et minnealbum etter hvert med informasjon, bilder o.s.v.(en egen for saksgangen) Skriver også en del om tanker og følelser angående ventetiden vi går gjenom. Det er jo en form for et anneledes svangerskap, og det er jo fint å kunne dokumentere det i ord og bilder. Vil jo at barnet skal vite hvor mye vi har ventet på akkurat h#n... Har tengt på dette med å kopiere biledpresentasjonen,men fant ut at det var like greit å lage to. Grunnen er ganske enkelt det at den trolig vil holde seg lenger,og at den vil tåle å bli bladd i opp gjenom årene. Og skulle vi få orginalen, skal jeg gjemme den til barnet er større. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151499 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 11. februar 2005 Del Skrevet 11. februar 2005 Vi skrev faktisk ganske så mye til bildene vi og fikk den ikke i retur ihvertfall :-) Gjorde det sånn at vi satte sammen litt bilder om samme emne, f.eks oversiktsbildet over byggefeltet, bildet av huset inni og utenpå og skrev så litt om plassen vi bodde, lekeplasser, skoletilbud ++. Samme gjorde vi med hver enkelt familie (min og hans side), og om vennene. Når vi fikk distrikt fikk vi beskjed om å lage en oppdatert bildepresentasjon med bare nærbilder av meg og mannen. Lykke til :-). Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151511 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colobris Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Jeg ville nok ikke skrevet for mye. Et av formålene med bildene er at barnet skal forbredes. Siden(e) med bilder av de kommende foreldrene bør kanskje være med lite tekst. Vår sønn hadde med seg bildepresentasjonen når vi fikk han, og det var tydelig at fostermor hadde forklart han hvem vi var. ... trodden den bildepresentasjonen som skal sendes avgårde med papirene - bare går til saksbehandlerne i Colombia. Har håpet så veldig på at vi også skulle få anledning til å sende en bildeserie som barnet skulle få.... Det er jo veldig forskjellig "målgruppe" (for å bruke et skikkelig upassende ord) ... F.eks så vil vi formulere på en annen måte i teksten når vi skriver til barnet vårt enn til saksbehandleren. vil veldig gjerne høre mere om dette! Tusen, tusen takk for svar 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151665 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colobris Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Vi skrev faktisk ganske så mye til bildene vi og fikk den ikke i retur ihvertfall :-) Gjorde det sånn at vi satte sammen litt bilder om samme emne, f.eks oversiktsbildet over byggefeltet, bildet av huset inni og utenpå og skrev så litt om plassen vi bodde, lekeplasser, skoletilbud ++. Samme gjorde vi med hver enkelt familie (min og hans side), og om vennene. Når vi fikk distrikt fikk vi beskjed om å lage en oppdatert bildepresentasjon med bare nærbilder av meg og mannen. Lykke til :-). Klem fra Det er tydelilg at bildepresentasjonene blir laget på veldig forskjellig måte - det handler vel om å finne et "nivå" der vi får fortalt det vi ønsker.... Men, f.eks så tenkte jeg å skrive under bildet av datteren vår; litt om hennes tanker ift å bli storesøster, litt om hva hun liker å holde på med, hennes interesser osv. - for dette kommer dårlig fram i vår sosialrapport. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colobris Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Heisan! Satt med samme tankene tidligere i uka,og ringte AF som vi har. Damen jeg pratet med kune fortelle at det skulle være A4, stikorda tekst(bilen vår,huset vårt,ikke noe avhandling om eks:den utrolige fine turen vi hadde på hytta påsken ....)o.s.v bare helt enkelt. Vi kunne bruke fargede ark, men kunne ikke være tykke(på grunn av at de skal sendes til colombia)...Tror kansje jeg blir å bruke litt klistermerker eller noe lignende Jeg har også bestemt meg for å lage to identiske i tilfelle vi ikke får den tilbake, det kan jo være morsomt å ha den senere... Lykke til Lurt å ringe AF! Og, bra å vite at det skal inn på A4. Da begrenser det seg jo litt sjøl, mht tekst. Blir vel å bruke 2 bilder pr ark da, sikkert - og så korte, beskrivende stikkord/evt setninger... Tusen takk for nyttig hjelp! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151668 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Det er tydelilg at bildepresentasjonene blir laget på veldig forskjellig måte - det handler vel om å finne et "nivå" der vi får fortalt det vi ønsker.... Men, f.eks så tenkte jeg å skrive under bildet av datteren vår; litt om hennes tanker ift å bli storesøster, litt om hva hun liker å holde på med, hennes interesser osv. - for dette kommer dårlig fram i vår sosialrapport. Vi skrev også utfyllende på biledpresentasjonen fordi vi følte ting var dårlig belyst i rapporten. Etter som jeg forstår er det viktigst å ikke komme opp i for mange sider og ikke for mange/lange tekster. Dette p.g.a av kostnader med nedsending og oversetting. Vi hadde tilslutt nærmere 40 bilder, men ikke mer enn åtte sider og 10 tekster. Disse tekstene var litt lenger en normalt, men følte at vi fikk fortalt litt mer om hvem vi var gjennom dem. Jeg har den formening om at biledpresentasjonen spiller en stor rolle i Colombia. Kansje ikke når en får godkjenningen, men når en blir plassert ut i distrikt for tildeling av barn. Når vi kom til Bogota og skulle hente gutten vår var de som jobber i ICBF veldig opptatt av å se om faren og gutten vår var like også i virkeligheten. De referete til ting på bildene våre, så det er tydelig at de har sett godt gjennom dem :-). Som sagt så sende vi nye bilder (8-10 stk) av oss etter tildeling og før hentereise sånn at sønnen vår kunne bli kjent med oss gjennom disse. Hadde da ikke noen annen tekst enn mamma og pappa på bildene. Lykke til videre :-). Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151670 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colobris Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Vi skrev også utfyllende på biledpresentasjonen fordi vi følte ting var dårlig belyst i rapporten. Etter som jeg forstår er det viktigst å ikke komme opp i for mange sider og ikke for mange/lange tekster. Dette p.g.a av kostnader med nedsending og oversetting. Vi hadde tilslutt nærmere 40 bilder, men ikke mer enn åtte sider og 10 tekster. Disse tekstene var litt lenger en normalt, men følte at vi fikk fortalt litt mer om hvem vi var gjennom dem. Jeg har den formening om at biledpresentasjonen spiller en stor rolle i Colombia. Kansje ikke når en får godkjenningen, men når en blir plassert ut i distrikt for tildeling av barn. Når vi kom til Bogota og skulle hente gutten vår var de som jobber i ICBF veldig opptatt av å se om faren og gutten vår var like også i virkeligheten. De referete til ting på bildene våre, så det er tydelig at de har sett godt gjennom dem :-). Som sagt så sende vi nye bilder (8-10 stk) av oss etter tildeling og før hentereise sånn at sønnen vår kunne bli kjent med oss gjennom disse. Hadde da ikke noen annen tekst enn mamma og pappa på bildene. Lykke til videre :-). Klem fra Tusen takk for kjapt svar! Det var veldg nyttig for meg å høre om hvordan du har gjort det! Jeg har lest at vi skal ha ca 20 bilder... Men står litt mer fritt da, kanskje? Når du hadde ca 40 bilder på 8 sider, regner jeg med at du brukte ulik størrelse på bildene - du måtte jo hatt ganske mange flere enn 2 bilder på arkene!? Jeg har bildene våre på pc, så da kan jeg jo regulere størrelse alt ettersom. Blir liksom litt friere hvis vi kan lage en side med litt forskjellig, f.eks når vi skal vise fram stedet vi bor. Når dere sendte bilder etter tildeling - gjorde dere det på eget initiativ, eller fikk dere en forespørsel om det? mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151674 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombia75 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 ... trodden den bildepresentasjonen som skal sendes avgårde med papirene - bare går til saksbehandlerne i Colombia. Har håpet så veldig på at vi også skulle få anledning til å sende en bildeserie som barnet skulle få.... Det er jo veldig forskjellig "målgruppe" (for å bruke et skikkelig upassende ord) ... F.eks så vil vi formulere på en annen måte i teksten når vi skriver til barnet vårt enn til saksbehandleren. vil veldig gjerne høre mere om dette! Tusen, tusen takk for svar Heisan. Mener da og ha lest i papirene at presentasjonen skal brukes utelukkende til barnet. Så for min del vil jeg skrive det til barnet. Jobber en del med det for tiden:) Men er du usikker burde du kansje ringe. I mine papirer står det at det skal være maks 15-20 bilder(ikke mere)og det er viktig med nærbilder av dere,og å sørge for at det ikke sendes flere bilder av familie og venner en av dere... Så jeg bruker dette som utgangspungt. Foresten er ikke sikker på om jeg har hilst på deg(altså hær inne) Er jo såååå intresert i alle som skal adopt. fra colombia, og særlig vis vi ligger så gjevnt:) Kunne jo hende vi traff hverandre på gardemoen.... Bruker du å væer noe inne på fub? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151681 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Melissa Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Tusen takk for kjapt svar! Det var veldg nyttig for meg å høre om hvordan du har gjort det! Jeg har lest at vi skal ha ca 20 bilder... Men står litt mer fritt da, kanskje? Når du hadde ca 40 bilder på 8 sider, regner jeg med at du brukte ulik størrelse på bildene - du måtte jo hatt ganske mange flere enn 2 bilder på arkene!? Jeg har bildene våre på pc, så da kan jeg jo regulere størrelse alt ettersom. Blir liksom litt friere hvis vi kan lage en side med litt forskjellig, f.eks når vi skal vise fram stedet vi bor. Når dere sendte bilder etter tildeling - gjorde dere det på eget initiativ, eller fikk dere en forespørsel om det? mvh, Hei igjen :-) Jeg laget bilder i ulik størrelse ja + klippet til der det passet. Var alt fra 3-8 bilder på hver side, alt etter som hvordan det passet. Bildene vi sendte etter tildeling var på forespørsel fra barnehjemmet :-). Klem fra 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colobris Skrevet 12. februar 2005 Forfatter Del Skrevet 12. februar 2005 Heisan. Mener da og ha lest i papirene at presentasjonen skal brukes utelukkende til barnet. Så for min del vil jeg skrive det til barnet. Jobber en del med det for tiden:) Men er du usikker burde du kansje ringe. I mine papirer står det at det skal være maks 15-20 bilder(ikke mere)og det er viktig med nærbilder av dere,og å sørge for at det ikke sendes flere bilder av familie og venner en av dere... Så jeg bruker dette som utgangspungt. Foresten er ikke sikker på om jeg har hilst på deg(altså hær inne) Er jo såååå intresert i alle som skal adopt. fra colombia, og særlig vis vi ligger så gjevnt:) Kunne jo hende vi traff hverandre på gardemoen.... Bruker du å væer noe inne på fub? Hei igjen! Først om bildepresentasjonen: har ikke fått "oppskriften" fra AF, ennå da skjønner du... er litt utolmodig, fordi jeg håper at vi skal få godkjenning nå i disse dager (har reg-dato hos region øst 16 sept). Så da har jeg starta med bildepresentasjonen fordi jeg tenkte det ville være litt arbeid... Har ingen tid å miste! Ellers så har jeg hengt her på forumet en stund, men litt til å fra. Var veldig aktiv når vi starta opp(juli/august/sept), men når det tok så lang tid på reg-øst måtte jeg ta en forumpause også. Har ikke vært på FUB. (Ja, også har jeg bytta nick;fra cacatina til colobris) Synes det er veldig artig å bli kjent med flere Colombia-søkere!Hvor langt har du/dere kommet i prosessen? Er dere "førstegangsreisende" som oss, eller av de mer erfarne her på forumet? Vi søker forresten om godkjenning for å adoptere et litt eldre barn - 3-5 år; har en egenfødt datter på 7 år - som venter og lengter etter å bli storesøster. Håper vi kan møtes på forumet i tida framover! mvh, 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1151886 Del på andre sider Flere delingsvalg…
colombia75 Skrevet 12. februar 2005 Del Skrevet 12. februar 2005 Hei igjen! Først om bildepresentasjonen: har ikke fått "oppskriften" fra AF, ennå da skjønner du... er litt utolmodig, fordi jeg håper at vi skal få godkjenning nå i disse dager (har reg-dato hos region øst 16 sept). Så da har jeg starta med bildepresentasjonen fordi jeg tenkte det ville være litt arbeid... Har ingen tid å miste! Ellers så har jeg hengt her på forumet en stund, men litt til å fra. Var veldig aktiv når vi starta opp(juli/august/sept), men når det tok så lang tid på reg-øst måtte jeg ta en forumpause også. Har ikke vært på FUB. (Ja, også har jeg bytta nick;fra cacatina til colobris) Synes det er veldig artig å bli kjent med flere Colombia-søkere!Hvor langt har du/dere kommet i prosessen? Er dere "førstegangsreisende" som oss, eller av de mer erfarne her på forumet? Vi søker forresten om godkjenning for å adoptere et litt eldre barn - 3-5 år; har en egenfødt datter på 7 år - som venter og lengter etter å bli storesøster. Håper vi kan møtes på forumet i tida framover! mvh, Heisan colobris! Har ikke fodt oppskriften jeg heller så vi er vel ganske lik der... Men det er utrolig hvor mye info men kan få hær og på fub, samt alle telefonene jeg har hatt til AF... Tengte jeg skulle ha mest mulig klart til brevet vi venter på ligger i postkassen(har ventet på godkjenning i 1 månde og 6 dager av ventetid på 3-4 månder;(...) Vi tilhører region nord, og håper veldig at det ikke er sååå stor pågang der for tiden, men vi må jo bare vente og se... Hvis du ikke har vært på fub vil jeg anbefale det på det sterkeste (men husk bivirkningen kan være : sterk avhengihet:) Her er linken vis du vil ta en titt, mitt nick er pippi der:) http://www.fub.no/cgi-bin/forum/YaBB.cgi?board=adopsjon. Vi søker på 0-2 år og det er første barn sammen. Mannen min har en datter på 10 år,så jeg har jo litt trening, men hun bor desverre hos sin mamma(et godt stykke unna) Synes altid det er spennende med søkere på spesielt colombia siden vi har valkt samme land:) Så det er nokk stor sansynlighet at vi tastes flere ganger... 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1152370 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 13. februar 2005 Del Skrevet 13. februar 2005 ... trodden den bildepresentasjonen som skal sendes avgårde med papirene - bare går til saksbehandlerne i Colombia. Har håpet så veldig på at vi også skulle få anledning til å sende en bildeserie som barnet skulle få.... Det er jo veldig forskjellig "målgruppe" (for å bruke et skikkelig upassende ord) ... F.eks så vil vi formulere på en annen måte i teksten når vi skriver til barnet vårt enn til saksbehandleren. vil veldig gjerne høre mere om dette! Tusen, tusen takk for svar Nå blei jeg også overraska!... Jeg tror ikke det stemmer at billedpresentasjonen er til barnet... Jeg mener det er det lokale ICBF (hvis man adopterer offentlig i Colombia) - altså det lokale barnevernet - som skal ha bileldpresentasjonen. I vårt tilfelle var barnet vårt 7 mnd.da han fikk oss tildelt som foreldre, og jeg har liten tro på at han fikk se billedpresentasjon av oss... ;-) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1152768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest girasol Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Hei igjen! Først om bildepresentasjonen: har ikke fått "oppskriften" fra AF, ennå da skjønner du... er litt utolmodig, fordi jeg håper at vi skal få godkjenning nå i disse dager (har reg-dato hos region øst 16 sept). Så da har jeg starta med bildepresentasjonen fordi jeg tenkte det ville være litt arbeid... Har ingen tid å miste! Ellers så har jeg hengt her på forumet en stund, men litt til å fra. Var veldig aktiv når vi starta opp(juli/august/sept), men når det tok så lang tid på reg-øst måtte jeg ta en forumpause også. Har ikke vært på FUB. (Ja, også har jeg bytta nick;fra cacatina til colobris) Synes det er veldig artig å bli kjent med flere Colombia-søkere!Hvor langt har du/dere kommet i prosessen? Er dere "førstegangsreisende" som oss, eller av de mer erfarne her på forumet? Vi søker forresten om godkjenning for å adoptere et litt eldre barn - 3-5 år; har en egenfødt datter på 7 år - som venter og lengter etter å bli storesøster. Håper vi kan møtes på forumet i tida framover! mvh, Hei Colombia75! Jeg er ganske ny her på forumet jeg og! Var først gang inne og "kikka" i desember i fjor, mens vi var i Colombia og henta gutten vår. Jeg visste ikke at det fantes et sånt forum før vi var på af-kurs i november... 3 uker før vi reiste til Colombia... så sånn kan det gå når man ikke kjenner så mange andre som har adoptert :-) Men nå kjenner jeg ganske mange, både som har adoptert og som skal adoptere, og det er kjekt! Vi sees nok ofte her inne på dol fremover ja, nå som jeg er hjemmeværende har jeg (av og til - ref.nesten hver dag...) "slikt å gjøre", når barnet sover, om kvelden når jeg allikevel må være hjemme, etc. :-) Klem fra trønder- og colombia-mamma 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/173758-kort-om-bildepresentasjoncolombia/#findComment-1159938 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.