Gå til innhold

Hvorfor ikke et nordisk barn?

Anbefalte innlegg

Gjest undrermegigrunn

Alle dere som skal adoptere fra Etiopia, Colombia, India, Kina etc.

Hvorfor ikke adoptere et barn som ser norskt ut? Er det ikke lettere for et barn som ser ut som oss å klare seg bedre i vårt samfunn?

Hvorfor ikke fra f.eks Russland, Polen, Latvia etc?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/173943-hvorfor-ikke-et-nordisk-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest undrermegigrunn

Skjønner du ikke at et slikt spørsmål kan være sårende?

Barn trenger foreldre uansett hvilken hudfarge de har og når det er snakk om kjærlighet er hudfarge uvesentlig.

Jeg synes det er supert og synes veldig godt om dem som adopterer fra disse landene, men tenkte at når man får barn selv så føder man jo ikke brune barn... Det sitter jo like mange barn i øst europa som det gjør i de andre landene. De har like stort behov for foreldre.

Jeg mener slett ikke å såre noen og tenkte ikke dette såret noen når de har tatt det valget å adoptere nettopp brune barn. Dette er jo helt frivillig.

Samfunnet er tøft, man skal leve opp til så mange krav. Det er diskriminering, på skole, på jobb overalt.

Vil ikke barn som ser ut som oss få det bedre her?

Jeg synes det er supert og synes veldig godt om dem som adopterer fra disse landene, men tenkte at når man får barn selv så føder man jo ikke brune barn... Det sitter jo like mange barn i øst europa som det gjør i de andre landene. De har like stort behov for foreldre.

Jeg mener slett ikke å såre noen og tenkte ikke dette såret noen når de har tatt det valget å adoptere nettopp brune barn. Dette er jo helt frivillig.

Samfunnet er tøft, man skal leve opp til så mange krav. Det er diskriminering, på skole, på jobb overalt.

Det er ingen automatikk i det! Min tante og onkel har en jente fra Polen (min tante er polsk og i fjern slekt med jenta, og de har adoptert henne), og hun har blitt mye mobbet på skolen i alle år. Hun har et litt spesielt utseendet, er vedlig lang og tynn.

Samtidig så er jeg asiatisk av opprinnelse, og har ikke opplevd mobbing.

syns Niobe svarte ganske bra jeg, og jeg hun har større forutsettninger til å svare på spørsmålet ditt enn jeg.

Først litt geografi: Du spør om hvorfor vi ikke adopterer et nordisk barn, og henviser senere til Polen, Latvia og Russlad. Nordiske barn er fra Norge, Sverige, Danmark, Finland, Færøyene eller Island. Russland, Latvia og Polen ligger i Øst-Europa.

Når det gjelder valg av giverland for adopsjon så er det mange praktiske ting som spiller inn. For det første må det være et land som en av de tre adopsjosorganisasjonene samarbeider med. Man må i tillegg være godkjent fra norske myndigheter for en bestemt aldersgruppe. Såvidt jeg har forstått er en del av barna som frigis til adopsjon i Øst Europa eldre enn f.eks fra Kina, Korea og mange andre land. Norske myndigheter er tilbakeholde med å godkjene foreldre for litt eldre barn. Dermed blir de litt eldre barna uaktuelle, og noen land blir også mindre aktuelle av den grunn.

Det er få barn som frigis, og ventetiden for å få et barn kan være svært uforutsigbar. I tillegg kommer at risikoen for at barnet kan ha skader etter at mor har misbrukt alkohol i svangerskapet. Slike skader kan være svært vanskelige å håndteres med, og man skal være klar for en slik utfordring.

Når det gjelder farge på barnet er det noe mange foreldre ikke tenker på til daglig. Man "glemmer" det rett og slett.

Men det er jo ofte man blir påminnet fra andre.

Forresten: Du er ikke de eneste som lurer på dette. Mange tror at man kan velge et hvilket som helst land, alder på barnet, kjønn og når man vil reise for å hente barnet. Så jeg synes det er greit du spør.

Annonse

Det er store forskjeller på hvor forutsigbar og oversiktlig adopsjonsprosessen er i ulike land, og det er store forskjeller på hvor mange barn som frigis for adopsjon i forskjellige land. Dette er en av grunnene til at det adopteres flere barn fra andre land enn europeiske. Eksempel: fra Kina kommer det ca 300 barn pr år til Norge nå, og fra Russland kommer det bare noen få. Ventetiden på Russland er mye lenger enn ventetiden på Kina, og prosessen i Kina er også mye mer forutsigbar enn prosessen i Russland.

Man er dessuten ikke garantert å få et "hvitt" barn om man adopterer fra et "hvitt" land. Det finnes barn av ulike raser i de fleste land.

Norge er jo ikke et "hvitt" land lenger heller. Særlig i de større byene er det folk fra mange land. Det er normalt å se folk med alle slags hudfarger. Jeg tror dette bidrar til at det blir lettere å vokse opp med en annen hudfarge nå enn det var for noen tiår siden. Jeg er i hvert fall ikke bekymret for mine to kinesiske døtre. Deres kamerater og venninner tenker lite på at de har en annen hudfarge.

Gjest mamman som vet

Jo jeg fødte selv et brunt barn som er en tro kopi av meg selv. Så jo da vi er et internasjonalt folk som føder og adopterer akurat de barna som er ment for oss. Så er det det da at vi kan jo velge litt mer hvor vi ønsker å adoptere fra og da velger nok de fleste etter hjertet og etter hvor kort tid det kan forventes å måtte vente på tildeling. Så er nok også hele verden blitt slik at alle kontinenter har alle typer hudfarger og særpreg.Derfor kan man forvente å få tildelt et farget barn fra østeuropa og et lyslugget blå øyd barn fra Colombia. Alt er altså ikke brunt eller hvitt (lånt fra ordtaket sort og hvitt) men egentlig ... helt naturlig og helt ok for oss dette gjelder.

"Hvorfor ikke adoptere et barn som ser norskt ut?"

-> Dersom man fritt kunne velge land og ønsket å adoptere fra øst-europa, hadde man likevel ingen garanti for å få et barn som ser norsk ut. Fra øst-europa kommer mange barn av sigøynerbakgrunn, fargeglad mix er heller ikke så sjelden fra disse landene.

Når så er sagt, viser det seg at det i mange tilfeller er mye mer komplisert å gjennomføre adopsjoner fra de østeuropeiske landene enn fra f.eks. Kina, India og Colombia. Byråkratiet er mer innviklet, bl.a. ved frigivelse av barn for adopsjon. Adopsjonsarbeidet er i mange tilfeller ikke likge godt organisert i østeuropeiske land som i endel land i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Altså vil en adopsjon av barn fra østeuorpa være mye mer uforutsigbar enn fra veletablerte kontakter i andre giverland.

"Er det ikke lettere for et barn som ser ut som oss å klare seg bedre i vårt samfunn?"

-> Det er ingen forskning som tyder på at hudfarge spiller noen rolle mht. hvor godt adoptivbarn klarer seg i vårt samfunn, så langt. Barnets oppvekstvilkår og omsorgsmiljø har størst betydning her.

Selv har vi fått tre Gudegaver fra India. Vi har valgt giverland med hjertet og utfra gode referanser mht. samarbeidsorganisasjonene i India. Vi angrer ikke på det. Barna våre klarer seg så langt svært så godt i alle sammenhenger.

Hilsener

-> Dersom man fritt kunne velge land og ønsket å adoptere fra øst-europa, hadde man likevel ingen garanti for å få et barn som ser norsk ut. Fra øst-europa kommer mange barn av sigøynerbakgrunn, fargeglad mix er heller ikke så sjelden fra disse landene.

Når så er sagt, viser det seg at det i mange tilfeller er mye mer komplisert å gjennomføre adopsjoner fra de østeuropeiske landene enn fra f.eks. Kina, India og Colombia. Byråkratiet er mer innviklet, bl.a. ved frigivelse av barn for adopsjon. Adopsjonsarbeidet er i mange tilfeller ikke likge godt organisert i østeuropeiske land som i endel land i Asia, Afrika og Sør-Amerika. Altså vil en adopsjon av barn fra østeuorpa være mye mer uforutsigbar enn fra veletablerte kontakter i andre giverland.

"Er det ikke lettere for et barn som ser ut som oss å klare seg bedre i vårt samfunn?"

-> Det er ingen forskning som tyder på at hudfarge spiller noen rolle mht. hvor godt adoptivbarn klarer seg i vårt samfunn, så langt. Barnets oppvekstvilkår og omsorgsmiljø har størst betydning her.

Selv har vi fått tre Gudegaver fra India. Vi har valgt giverland med hjertet og utfra gode referanser mht. samarbeidsorganisasjonene i India. Vi angrer ikke på det. Barna våre klarer seg så langt svært så godt i alle sammenhenger.

Hilsener

Hei mamta :-)

Tror jeg såg bilde av en av dine barn i avisa forrige uke, stemmer det?

Nyyyydelig :-)))

Gjest fargeglad familie

Hilsener

"Det er ingen forskning som tyder på at hudfarge spiller noen rolle mht. hvor godt adoptivbarn klarer seg i vårt samfunn, så langt. Barnets oppvekstvilkår og omsorgsmiljø har størst betydning her".

Hvis det ikke er noen forskning kan du ikke trekke konklusjonen at det er oppvekstvilkår og omsorgsmiljø som har størst betydning!

En rimelig hypotese for forskning ville være å anta at barn som ikke skiller seg vesentlig ut fra sine adotivforeldres utseende ville få færre problemer å hanskes med. Dette må dere ikke oppfatte som diskriminerende eller nedsettende på noen måte, fordi det ikke er slik ment. Selv adopsjonsmyndighetene er jo opptatt av at adopsjonsfamiliene helst ikke skal skille seg ut på noen måte, og da betyr det jo at det å skille seg ut kan medføre problemer.....

"Det er ingen forskning som tyder på at hudfarge spiller noen rolle mht. hvor godt adoptivbarn klarer seg i vårt samfunn, så langt. Barnets oppvekstvilkår og omsorgsmiljø har størst betydning her".

Hvis det ikke er noen forskning kan du ikke trekke konklusjonen at det er oppvekstvilkår og omsorgsmiljø som har størst betydning!

En rimelig hypotese for forskning ville være å anta at barn som ikke skiller seg vesentlig ut fra sine adotivforeldres utseende ville få færre problemer å hanskes med. Dette må dere ikke oppfatte som diskriminerende eller nedsettende på noen måte, fordi det ikke er slik ment. Selv adopsjonsmyndighetene er jo opptatt av at adopsjonsfamiliene helst ikke skal skille seg ut på noen måte, og da betyr det jo at det å skille seg ut kan medføre problemer.....

Krøkkete formulert fra meg, beklager. Jeg mente å si at den forskningen som finnes til nå (Dalen bl.a.), viser at hudfargen som sådan ikke har vesentlig betydning for hvorvidt barna klarer seg i samfunnet vårt. Derimot har oppvekstvilkår og familiens åpenhet omkring adopsjonen en vesentlig betydning.

At barnas ikke-europeiske utseende kan medføre en viss ekstra oppmerksomhet, til forskjell fra barn som ikke skiller seg ut fra majoriteten her til lands, er jo en annen sak. Det betyr jo ikke at ikke barna kan klare seg godt i samfunnet. Og det var _det_ spørsmålet jeg forsøkte å svare på.

Håper det ble klarere nå. *smil*

Annonse

"når man får barn selv så føder man jo ikke brune barn... "

Det er det vel mange som gjør!

For øvrig er det ikke bare å plukke foreldreløse barn a la carte rundt i verden - det er ikke slik adopsjon fungerer.

"når man får barn selv så føder man jo ikke brune barn... "

Det er det vel mange som gjør!

For øvrig er det ikke bare å plukke foreldreløse barn a la carte rundt i verden - det er ikke slik adopsjon fungerer.

Leste et sted at på en kakaoplantasje i sør-Amerika på 1800-tallet så fødte en engelsk lady et brunt barn. Mannen hennes ble forferdet for han trodde det skyldtes at hun hadde drukket så mye kakao, og forbød henne å drikke mer... ;))

Leste et sted at på en kakaoplantasje i sør-Amerika på 1800-tallet så fødte en engelsk lady et brunt barn. Mannen hennes ble forferdet for han trodde det skyldtes at hun hadde drukket så mye kakao, og forbød henne å drikke mer... ;))

Hehehe, en fantastisk bortforklaring. ;o)

Det tviler jeg faktisk på. Siden det allerede er så mange "ikke-hvite" unger her i landet blir de selvfølgelig ikke mobbet.

Dessuten så har de fleste unger fra Europa HIV eller FAS og det er vel kanskje noe de fleste ikke ønsker hvis de har muligheten til å velge

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...