Gå til innhold

Adoptanter - og synsing om barn

Anbefalte innlegg

Gjest Forbannet 3

Jeg blir mildelst talt forbannet når jeg innimellom leser her på forumet at "de fleste barn fra øst-europa enten har HIV eller FAS". Henviser til et innlegg fra en DOROTHEA.

For noe VÅS.

Det kommer svært få barn fra øst-europa. Slike uttalelser som får "gro" på dette forumet påfører disse barna en enorm belastning i det daglige. Folk rundt de (både de de kjenner og andre) går ut fra at barnet enten er HIV-smittet eller har FAS. Slike utsagn er det bare adoptanter som har barn fra det fjerne østen eller andre land som klarer å spy ut. Ja - jeg vet at det er større sjansje for å få barn med FAS fra øst-europa enn fra andre land, men HIV er iallfall ikke noe større sjansje for. Det er det andre land som har en større risiko for. Ingen nevner andre verdensdeler i denne sammenheng - hvorfor ?

Skjerp dere - ikke kom med slike utsagn som skader barna med eller uten HIV/FAS.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174048-adoptanter-og-synsing-om-barn/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest harfrisktbarnfrarussland

Vi har adoptert barn fra Russland. Han er det friskeste barnet i hele familien og vennekretsen. Både fysisk og psykisk. Han blir også sjelden forkjølet. De andre rundt oss har snufset lenge nå, noen har hatt omgansyken også, og han er like frisk...

Bare tull og tøys å si at de fleste er syke og har HIV og FAS... (han er undersøkt for alt mulig av dette, ingenting galt fatt med den gutten nei. Han er en liten friskus)

Gjest mor til to adopterte

Enig med deg i at det var drøye påstander! Ikke desto mindre, viste en stor svensk undersøkelse i fjor at så mange som 44% av de østeuropeiske barna som kom til Gøteborgsområdet i løpet av -90-årene fikk en eller annen nevrologisk diagnose i løpet av det første året etterat de kom til Sverige. Mye av dette kan antas å skyldes alkohol- skader, da en stor prosent av mødrene brukte/misbrukte alkohol under svangerskapet. Undersøkelsen omfatter svært mange barn (Romania, Russland og Polen). Det er, så langt jeg vet, ikke noe belegg for å hevde at Øst-Europeiske barn i større grad enn andre er HIV-smittet!

Her i familien er det to flotte østeuropeiske barn, som etter forutsetningene klarer seg bra, selv om de begge to er "bokstavbarn" med opptil 3 diagnoser!

Enig med deg i at det var drøye påstander! Ikke desto mindre, viste en stor svensk undersøkelse i fjor at så mange som 44% av de østeuropeiske barna som kom til Gøteborgsområdet i løpet av -90-årene fikk en eller annen nevrologisk diagnose i løpet av det første året etterat de kom til Sverige. Mye av dette kan antas å skyldes alkohol- skader, da en stor prosent av mødrene brukte/misbrukte alkohol under svangerskapet. Undersøkelsen omfatter svært mange barn (Romania, Russland og Polen). Det er, så langt jeg vet, ikke noe belegg for å hevde at Øst-Europeiske barn i større grad enn andre er HIV-smittet!

Her i familien er det to flotte østeuropeiske barn, som etter forutsetningene klarer seg bra, selv om de begge to er "bokstavbarn" med opptil 3 diagnoser!

Hvor finnes den undersøkelsen? På nett? Kanskje du kan legge inn adressen dit?

Annonse

Gjest Ironisk ment

Enig med deg.

Denne kommer i samme kategori (fra samme tråd under):

"Jeg adopterer faktisk fordi jeg syns norske barn er så stygge. Har alltid ønsket meg et mørkt barn."

Ærlig talt, sier nå jeg.

Hilsen fra

"Jeg adopterer faktisk fordi jeg syns norske barn er så stygge. Har alltid ønsket meg et mørkt barn."

Det er for meg temmelig åpenbart at dette utsagnet må være en spøk. Kanskje ikke verdens morsomste spøk, men likevel...

Uttalelsene om HIV/FAS kan vel knapt nok kalles for det?

Enig med deg.

Denne kommer i samme kategori (fra samme tråd under):

Ærlig talt, sier nå jeg.

Hilsen fra

Tror svaret om at norske barn er stygge var ment som en spøk.

Kjenner ikke til den undersøkelsen du refererer til, men når det gjelder diagnostisk praksis, og kanskje særlig i.f.t. "bokstavdiagnosene", er det etter min mening viktig å være klar over at denne er forskjellig fra sted til sted og i ulike tidsperioder, bl.a. avhengig av hvilke fagfolk som er aktive og toneangivende. Diagnoser er ikke objektive, og mange diagnoser forandres over tid mens noen forsvinner og nye dukker opp. Men menneskenes hjerter forandres ikke (?).

carla1365380461

Det var et ;-) bak innlegget, så jeg tror det var ment som et ironisk svar på et dumt spørsmål.

Beste hilsen fra

Joda, jeg forsto at det var ment som spøk, men jeg syntes ærlig talt ikke det var så morsomt...

... enten fordi jeg ikke har humoristisk sans eller også fordi jeg jo HAR verdens vakreste norske gutt???

;-))))))

Klem

Joda, jeg forsto at det var ment som spøk, men jeg syntes ærlig talt ikke det var så morsomt...

... enten fordi jeg ikke har humoristisk sans eller også fordi jeg jo HAR verdens vakreste norske gutt???

;-))))))

Klem

Nei det var nok ikke en spesielt morsom spøk, enig i det. Man trenger ikke å ha verdens vakreste _norske_ gutt for å være enig i det ;-)

Beste hilsen fra

Jeg ser ikke at artikkelen ligger ute lenger, men jeg har et sammendrag som jeg kanskje kan få lagt ut her. Det er en adopbefil - så jeg vet ikke hvordan jeg skal få den ut. (Tips mottas med takk)! Jeg har foøvrig lagt ut link til denne for ca ett år siden da undersøkelsen var fersk!

Det er ellers en interessant artikkel om adopsjon fra øst-europa på denne linken:

http://www.a-c.dk/front.htm

Gå inn i menyen øverst på "Artikler" og bla til følgende tittel: "Om adoptivbørn fra Østeuropa"

Annonse

Føler meg litt svar skyldig fordi jeg også skrev noe om risikoen for at et barn fra Øst-Europa kan være skadet av mors alkoholbruk under svangerskapet.

Vil bare fortelle hvorfor jeg i det hele tatt nevnte det. Da vi skulle bestemme oss for giverland var Russland og Polen aktuelle. Adopsjonsforeningen ba oss tenke oss om flere ganger. Det begrunnet de med at risikoen for alkoholskade, uforutsigbarhet i prosessen, og at vi pga av alder og lite erfaring med barn antakelig ville bli godkjent for 0-2 eller 0-3 år.

Noe av det adopsjonsforeningen sa var:

Jo nærmere vi er vår egen del av verden, jo mer ligner grunnene til at man ikke kan ta seg av barna det som er grunnene her. Det betyr misbruk av rusmidler som en oftere årsak til at mor/foreldre ikke kan ta seg av barnet/barna enn f eks i Kina eller India.

Det er på ingen måte min hensikt å stigmatisere noen fra noe som helst land.

Vi har forresten fått spørsmål om vi har tenkt på at vår lille datter, født i Kina, kan komme til å bli mye lavere enn nordboere flest. Alltid et problem..........

Jobber med å få tak i linken til artikkelen, for jeg klarer ikke å legge ut adobe filen her!

Her er en annen og ganske ny undersøkelse om øst-europeiske adopsjoner:

SVENSK UNDERSØGELSE AF ADOPTIVBØRN

Adoptivbørn har større risiko for at få psykiske problemer, begå selvmord og komme ud i et stof- og alkoholmisbrug end andre unge.

Det viser en omfangsrig svensk undersøgelse, som forskerne Anders Hjern, Bo Vinnerljung og Frank Lindblad står bag.

Mere end 11.000 svenske adoptivbørn, som er kommet fra Latin Amerika og Asien i perioden 1970-1979, er blevet undersøgt og sammenlignet med 860.000 svenskere - heriblandt 4000 indvandrere. Grupperne er delt op i drenge og piger.

Undersøgelsen viser blandt andet:

Adoptivbørn har tre-fire gange så stor risiko for at få alvorlige psykiske problemer - herunder selvmord og forsøg på selvmord

Adoptivbørn har fire gange så stor risiko for at blive narkomaner

Adoptivbørn har dobbelt så stor risiko for at blive alkoholikere

Adoptivbørn begår oftere kriminalitet end svenske børn - men overgås af indvandrergruppen

Adoptivbørn kommer sjældnere i fængsel end svenske børn. Indvandrerdrengene topper med 1,6%, svenske børn 0,7% og adoptivbørn 0,6%. Tallet for samtlige pigegrupper er 0%

Ovennævnte risici kan virke voldsomme. Men det virker knapt så overvældende, hvis man skriver det om til:

30 ud af 11.000 adoptivbørn bliver alkoholikere

6 bliver narkomaner

12 begår selvmord

Forskerne mener desuden, at nogle af tallene kan skjule forklaringer som:

At adoptivbørn oftere kommer i kontakt med det psykiatriske system, kan skyldes, at adoptivforældre er mere åbne overfor at søge hjælp

Forskerne påpeger, at undersøgelsen gør det klart, at adoptionsorganisationer skal informere ansøgerne grundigt om risici ved at adoptere. Myndighederne skal også tage deres opgave alvorligt og prioritere adoptivfamilier højt. F. eks. skal de tilbydes hjælp til at forebygge selvmord.

De tre forskere advarer mod, at myndighederne misbruger, at adoptivforældre som oftest er meget ressourcestærke.

Sidst redigeret: 20.01.04

Web-master: Susanne Dencker

Send meg mailadressen din, så sender jeg deg filen! Jeg har fått til å lagre den i word, men får ikke på noen måte limt den inn her.....

Mail meg på: [email protected]

Jobber med å få tak i linken til artikkelen, for jeg klarer ikke å legge ut adobe filen her!

Her er en annen og ganske ny undersøkelse om øst-europeiske adopsjoner:

SVENSK UNDERSØGELSE AF ADOPTIVBØRN

Adoptivbørn har større risiko for at få psykiske problemer, begå selvmord og komme ud i et stof- og alkoholmisbrug end andre unge.

Det viser en omfangsrig svensk undersøgelse, som forskerne Anders Hjern, Bo Vinnerljung og Frank Lindblad står bag.

Mere end 11.000 svenske adoptivbørn, som er kommet fra Latin Amerika og Asien i perioden 1970-1979, er blevet undersøgt og sammenlignet med 860.000 svenskere - heriblandt 4000 indvandrere. Grupperne er delt op i drenge og piger.

Undersøgelsen viser blandt andet:

Adoptivbørn har tre-fire gange så stor risiko for at få alvorlige psykiske problemer - herunder selvmord og forsøg på selvmord

Adoptivbørn har fire gange så stor risiko for at blive narkomaner

Adoptivbørn har dobbelt så stor risiko for at blive alkoholikere

Adoptivbørn begår oftere kriminalitet end svenske børn - men overgås af indvandrergruppen

Adoptivbørn kommer sjældnere i fængsel end svenske børn. Indvandrerdrengene topper med 1,6%, svenske børn 0,7% og adoptivbørn 0,6%. Tallet for samtlige pigegrupper er 0%

Ovennævnte risici kan virke voldsomme. Men det virker knapt så overvældende, hvis man skriver det om til:

30 ud af 11.000 adoptivbørn bliver alkoholikere

6 bliver narkomaner

12 begår selvmord

Forskerne mener desuden, at nogle af tallene kan skjule forklaringer som:

At adoptivbørn oftere kommer i kontakt med det psykiatriske system, kan skyldes, at adoptivforældre er mere åbne overfor at søge hjælp

Forskerne påpeger, at undersøgelsen gør det klart, at adoptionsorganisationer skal informere ansøgerne grundigt om risici ved at adoptere. Myndighederne skal også tage deres opgave alvorligt og prioritere adoptivfamilier højt. F. eks. skal de tilbydes hjælp til at forebygge selvmord.

De tre forskere advarer mod, at myndighederne misbruger, at adoptivforældre som oftest er meget ressourcestærke.

Sidst redigeret: 20.01.04

Web-master: Susanne Dencker

Ble kanskje en liten skrivefeil - for den undersøkelsen du nå refererer til tar jo ikke for seg adopsjoner fra Øst-Europa (?). Ellers er den jo interessant nok, og vi får håpe at de fleste leser helt ned til de siste avsnittene ;)

Du skriver "Slike utsagn er det bare adoptanter som har adoptert fra fjerne østen eller andre land som klarer å spy ut"

Forsto ikke helt hva du mente med det...andre land enn hva - alle andre land enn øst europeiske??? Vi som har adoptert fra fjerne østen er virkelig i stand til å komme med mye rart ja - særlig vi.

Hva er vitsen med sette grupper opp mot hverandre på denne måten???

Hilsen fra meg

Jeg har denne linken til en svensk undersøkelse av helsedata for barn adoptert fra Øst-Europa. Linken er til en pdf-fil som du kan lese med Adobe Acrobat Reader (gratisprogram som kan lastes ned fra nettet):

http://www.fasforeningen.nu/bilder/halsodata.pdf

Jeg har denne linken til en svensk undersøkelse av helsedata for barn adoptert fra Øst-Europa. Linken er til en pdf-fil som du kan lese med Adobe Acrobat Reader (gratisprogram som kan lastes ned fra nettet):

http://www.fasforeningen.nu/bilder/halsodata.pdf

Se linken som ahg har lagt ut over! Jeg skjønner ikke at den virker, fordi den er, i flg leder av svenske fas-foreningen - tatt av nettet av følgende årsak (dette svaret fikk jeg av henne i går):

Vi hade den ute på vår hemsida ett tag, jag fått tillåtelse till det av en av läkarna som gör studien. Det blev dock en väldig kalabalik (balade säger man väl i Norge :-) ?) när de övriga fick veta att resultaten lämnats ut offentligt. Tydligen kan man inte få hela studien vetenskapligt publicerad om delar av resultaten publicerats offentligt, därav reaktionen. Materialet plockades bort från vår hemsida och från ytterligare något ställer på nätet. Sedan vet jag att Adoptionscentrum hade en artikel i sin tidning under förra året, där en del siffror nämndes, men jag minns inte vilket nummer det var. Men naturligtvis kan jag svara om det något särskilt du undrar över (jag har kvar dokumentet...) även om jag inte kan lämna ut det i sin helhet.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...