Gå til innhold

Råd om pumping


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Jeg ammer min datter på 5 uker, ca hver 3 time på dagtid (av og til oftere på kvelden) og en gang om natten. Totalt 7-8 måltider. På dagtid går det helt fint men på kveldstid virker det som om hun ikke får nok. Av og til skal hun ha pupp hver time. Hun er som regel veldig urolig og grinete, og vil helst ligge ved puppen i min. 45 minutt, og kanskje lengre. Har derfor tenkt å prøve å pumpe meg om morgenen da jeg har mest melk for så å gi dette som tillegg om kvelden. Kan dette hjelpe for å gjøre henne mer fornøyd om kvelden?

Prøvde å pumpe meg i dag tidlig etter første måltid og fikk bare ut 20 ml. Da hadde hun drukket veldig godt først. Dette var jo ikke rare greiene! Bør jeg pumpe meg etter hvert måltid for å få noe mere mengder utav det? Vil jeg øke produksjonen på denne måten?

(Jeg prøver å følge opplegget om foreldrestyrt spiserytme etter boken Babyguiden av Ezzo). Iflg. opplegget jeg går på vil hun snart sove i 8 timer om natten, (7-9 uker) og da vil jeg vel få en veldig melkespreng om morgenen. Vil dette bli verre dersom jeg pumper meg?

Var tidligere bekymret for at jeg ikke hadde nok melk, men hun legger kjempefint på seg (375 gr. på 9 dager nettopp). Og på dagtid er hun jo veldig rolig, fornøyd og blid. Gir av begge bryst til hvert måltid.

Dette var mye, men håper noen har noen gode råd. Vet at alle ikke er så begeistret for denne boken, prøver den da flere jeg kjenner bruker den med stor suksess! (Kommentar til en her tidligere: Ungene blir ikke sulteforet!!! Er de sultne så skal de få mat, selv om det ikke passer med klokken. Det står det flere ganger presisert i boken).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Edel. Det høres ut som om datteren din legger fint på seg og er i god trivsel. Det er svært vanlig at spebarn har sine urolige perioder, som oftest om ettermiddag/kvelden uten at det er sult som er årsaken. De fleste barn får økedager ved 5-6 ukers alder, og det kan være at din datter er inne i den fasen nå og at det er forbigående. Siden din datter legger så flott på seg skulle det være unødvendig med ekstra pumping. Lykke til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...