Gå til innhold

Ovesterin krem + amming?


catt

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg ble videresendt til en gynekologisk poliklinikk i forbindelse med 6-ukers kontrollen hos lege etter fødsel. Der fikk jeg et råd om å begynne med Ovesterin krem pga tørre slimhinner. På pakningsvedlegget står det imidlertid at kremen ikke skal brukes under amming (ammer vår sønn på 10 uker). Jeg ringte sykehuset og fikk beskjed at det gikk greit da kremen bare benyttes lokalt. MEN, da lurer jeg på følgende:

1. Hvorfor står det der da? Kremen benyttes jo ikke på andre måter enn lokalt..!?

2. Jeg brukte kremen tre dager, og den siste dagen innbiller jeg meg at melkeproduksjonen ble dårligere (i tillegg til at jeg fra andre dag fikk blødninger nedentil)- derfor kuttet jeg ut.

Er det trolig at det var noen sammenheng?

Hva bør jeg gjøre?

På forhånd takk for svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gro Nylander, overlege

Det er ingen holdepunkter for at Ovesterin østrogenkrem virker på ammingen. Bare minimale mengder går over til resten av kroppen, altfor lite til å hemme melkemengden. Dessuten kan du godt bare smøre kremen på slimhinnene utvendig og i skjedåpningen, dersom du ikke har lyst til å ta full sprøyte i skjeden. Men da bør Ovestrin brukes fast for å gi den ønskede effekten.

Hvorfor iall verden står da på bruksanvisningen at det ikke skal kombineres med amming? Godt spørsmål! Antagelig fordi fabrikanten ikke har gjort leksen sin godt nok, og fordi gravide og ammende er en liten gruppe for dette preparatet i kommersiell sammenheng, og produsentene er livredde for rettsaker. Best opplysning får man i Norsk legemiddelhåndbok, der vi som skriver kapitlet om medikamenter og amming leter etter all tilgjengelig kunnskap om dette, og altså konkluderer med at lolaø østrogenkrem er ok.

Ut fra alt jeg vet er det tilfeldig at du fikk mindre melk. Prøv noen dager med ekstra mye amming og se om ikke det hjelper. Lykke til! Med vennlig hilsen GN

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...