Gå til innhold

Fillolin- system for valg av land

Anbefalte innlegg

Gjest Linn fra Stavanger

Hei fillolin.

Du spurte meg et spm på nick'en i går,som jeg ikke rakk å svare på angående kriterier vi brukte for valg av land.

Vi sorterte først ut de landene vi kunne velge fra. Siden vi har to egenfødte barn fra før, så begrenset valget seg av land betydelig bare ut fra det.

Vi laget så et poengsystem hvor vi lot som vi var den som skulle bli adoptert. Vi stilte da spm som vi trodde var relevante (det er IKKE sikkert at andre synes de er like relevante- bare så det er sagt :-))! Dersom vi mente at spm telte i stor positiv retning/var viktig gav vi det mange poeng, dersom det ikke gjorde det gav vi det få eller ingen poeng.

skala: 0-6 (6 er topp score). Her er spm:

1) Jeg ønsker å komme til mamma og pappa mens jeg er så liten som mulig, gjør jeg det?

2) Jeg ønsker at mamma og pappa skal kunne lære litt av språket mitt før jeg kommer (kanskje litt matskikker). Kan de det?

3) Jeg ønsker å likne på søskene mine. Gjør jeg det?

4) Hvor positivt oppfattes min etnisitet mitt av andre? (tenkte bl.a erting, om andre i nærmiljøet har samme utseende, hvordan denne etnisiteten vurderes generelt i samfunnet)

5) Er det lettere å være gutt eller jente som adoptert? (vi tok stilling til det, og gav poeng ut fra det)

6) Jeg ønsker at mamman og pappan min skal være så unge som mulig. Innvirker valg av land på tiden adopsjonsprosessen tar?

Vennlig hilsen

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174217-fillolin-system-for-valg-av-land/
Del på andre sider

Fortsetter under...

En artig måte å finne frem til land på. Mange har jo ikke noen spesiell tilknytning til noen av de aktuelle landene, så det kan sikkert være nyttig med en slik metode.

Etter å ha sett på spørsmålene deres synes jeg ikke sluttresultatet var innlysende. Dere vektet jo sikkert spørsmålene ulikt, men de fleste av spørsmålene leder mot ulike land.

1) Så liten som mulig - Mange muligheter her - veldig små babyer kan komme fra de fleste landene, kanskje bortsett fra Kina.

2) Lære litt av språket/matskikker - Vel, alle språk og alle matskikker kan læres. De fleste vil vel likevel helle mot at spansk er lettere enn f.eks. koreansk.

3) Likne på søsken. Hmmm...hvis etnisk norske foreldre faller Afrika, Asia og Sør-Amerika ut her og vi sitter vel igjen med et østeuropeisk land.

4) Etnisitet/minst sjanse for erting o.l. -

Hm.... Øst-Asia kommer vel best ut på denne.... I de fleste andre land er jo også etnisitet/utseende veldig vanskelig å "forutsi" (alle muligheter).

5) Lettere å være adoptert gutt eller jente? - Vel, Kina er eneste land hvor man med en viss grad av sannsynlighet kan anta hvilket kjønn man får.

6) Foreldre så unge som mulig/tid på adopsjonsprosessen - Hm... på den ene siden faller Kina ut med minimumskrav på 30 år. På den annen side er det vel det eneste land med forutsigbar (og for tiden kort) prosess.

Hvilket land dere valgte til slutt?

Bare nysgjerring, altså.....

Uansett - en morsom øvelse.

En artig måte å finne frem til land på. Mange har jo ikke noen spesiell tilknytning til noen av de aktuelle landene, så det kan sikkert være nyttig med en slik metode.

Etter å ha sett på spørsmålene deres synes jeg ikke sluttresultatet var innlysende. Dere vektet jo sikkert spørsmålene ulikt, men de fleste av spørsmålene leder mot ulike land.

1) Så liten som mulig - Mange muligheter her - veldig små babyer kan komme fra de fleste landene, kanskje bortsett fra Kina.

2) Lære litt av språket/matskikker - Vel, alle språk og alle matskikker kan læres. De fleste vil vel likevel helle mot at spansk er lettere enn f.eks. koreansk.

3) Likne på søsken. Hmmm...hvis etnisk norske foreldre faller Afrika, Asia og Sør-Amerika ut her og vi sitter vel igjen med et østeuropeisk land.

Hm.... Øst-Asia kommer vel best ut på denne.... I de fleste andre land er jo også etnisitet/utseende veldig vanskelig å "forutsi" (alle muligheter).

5) Lettere å være adoptert gutt eller jente? - Vel, Kina er eneste land hvor man med en viss grad av sannsynlighet kan anta hvilket kjønn man får.

6) Foreldre så unge som mulig/tid på adopsjonsprosessen - Hm... på den ene siden faller Kina ut med minimumskrav på 30 år. På den annen side er det vel det eneste land med forutsigbar (og for tiden kort) prosess.

Bare en liten kommentar selv om Linn sikkert kan svare for seg selv - poenget var jo at en del land var utelukket i utgangspunktet av ulike årsaker. Dermed fungerer jo spørsmålene annerledes enn hvis alle land er aktuelle. Og det med å likne på søsken er jo avhengig av hvordan e ser ut...Ellers er din konklusjon i.f.t. alder på barna ikke helt korrekt. Med unntak av Sør-Korea er vel gjennomsnittsalderen på barn fra Kina blant de laveste, selv om det innimellom kommer mindre barn/babyer fra enkelte andre land.

Tusen takk, Linn! Så generøst av deg, og det var virkelig fint og interessant å lese de spørsmål/momenter dere hadde satt opp! Og konklusjonen deres virker logisk ;) Sikker på at dette kan være interessant for mange som "lider" valgets kval. Og fint å lese for barnet deres etterhvert også, kanskje?

Klem fra

Gjest Linn fra Stavanger

Hei fadi

Jeg vet ikke helt hvordan jeg skal svare på innlegget ditt, men jeg skal prøve.

Vi lot som vi var barnet. Når foreldrene da skulle velge land; hvilke ting mente vi ville være vesentlig for barnet? For hvert land diskuterte vi punktene (Som fillolin sa: vi hadde kun noen få land å velge mellom). Så summerte vi poengene for hvert land, og fikk da en sum pr land. Vi sammenliknet så sluttsummen for hvert land, og valgte landet med høyest sluttsum. (Dersom man ønsker en høyere differensiering kan man for eksempel benytte -5 til 5 som skala).

Resultatet: Kina gikk av med seieren med 1 poengs ledelse. For oss spilte ikke valg av land noen rolle. Vi kunne brukt dartpil-metoden. Vi foreslo Chile, Brasil eller Colombia, men disse var utelukket for oss. Vi ble utfordret av AF til å gjøre oss opp en mening om en rekke ting mht. valg av land. Vi satte oss ned og prøvde å finne en systematisk måte å gjøre det på.

Vennlig hilsen Linn

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...