Gå til innhold

Samvær - atter en gang (langt og sytete)

Anbefalte innlegg

Gjest fortvilet mor

Blir like fortvilet hver gang det blir trøbbel.

Har en jente på snart 15 år. Har vært hos faren ca. annenhver helg siden hun var 5 år. Og ca. 14 dager i sommerferien, gjerne delt i to omganger. Og til nyttår har hun pleid å være der.

Men i det siste har det ikke alltid blitt hver annen helg, men iallefall hver tredje helg. Hun har fritidsaktiviteter som tar en del tid i helgene. Og far _gidder_ ikke å delta på de aktivitetene, har aldri tid.

Han er fra et annet land, og det hender en sjelden gang at han reiser dit over en periode på iallefall en mnd. Av og til med kone og de andre barna, av og til helt alene. Har da aldri klaget når han dagen i forveien har gitt beskjed om at han blir borte noen uker, og han kommer aldri tilbake igjen når han har sagt han gjør det. Når kona og ungene har vært igjen hjemme har jeg både kjørt og hentet henne så hun allikevel har vært hos familien hans.

Men hver gang hun ringer for å gi beskjed når hun ikke kan komme, blir det et sabla bråk.

Vi har vært på familierådgningskontoret, hvor vi ble enige om at hun må få bestemme litt mer selv, og da var han helt enig.

Men fra teori til praksis er visst ikke lett.

I dag ringte hun for å gi beskjed til faren at hun skal reise bort i vinterferien, fra fredag til neste søndag. Han ble så forbannet. Sa at han kom å hentet henne til fredag, så fikk hun være der 3-4 dager, så kunne hun gjøre som hun vill resten. Hun svarte da at hun reiser til fredag, men han sa klart og tydelig, jeg henter deg på fredag.

Denne stakkars jenta var helt fortvilet, gråt, hulket og forbannet faren. Hun sier faktisk det at han ødelegger livet hennes. Hun sa også at hun ikke orket mer, hadde ikke lyst å leve når han var sånn mot henne. Hun sier også av og til at hun skulle ønske han døde. Ganske ille at hennes følelser for han skal være sånn. Vet jo det at innerst inne er hun glad i han, men når fortvilelsen rår er det virkelig ille.

Vi kommer til å reise på fredag, uansett, men ikke noe gøy dette her.

Vet også at han ikke ville kommet noen vei om han skulle gått til advokat.

Ingen dommer ville ha tvunget en 15-åring til å tilbringe annenhver helg hos far. Fikk iallefall den beskjeden sist jeg var i kontakt med familivernkontoret.

Vet også at han ikke ville komme noen vei med bøter, for det er ikke jeg som boikotter samværet. Det er hun selv som ikke vil dit.

Men like fortvilet blir jeg hver gang dette skjer. Vanligvis har vi da latt fars "trusler" rå, slik at samvær har funnet sted. Han har vel hele tiden visst at hvis han skriker og kjefte får han igjennom hva han vil. Vet nok at vi innerst inne er redd han.

Men nå reiser vi, samme hva.

Dette ble et langt og sytete innlegg, men takk for at jeg fikk ut litt guff.

:)

Fortsetter under...

Kanskje på tide å revurdere samværsavtalen dere har?

Hva med en time hos familieterapeut? Ofte kan det jo hjelpe med en utenforstående som er nøytral.

Få det ned på papiret, at jenta selv skal bestemme og få han til å underskrive avtalen.

Høres jo rimelig firkanta ut at han skal ha jenta når det passer han, for å dra på reise på kort varsel.

Du som mor må også være sterk. Er det mulig at du kan ta den verste støyten fra far, ved at du gir beskjed ang. hvordan samværene skal være.

X kommer kl.y på søndag og blir til kl. y på onsd. Er det greit? Neivel, da må jeg få komme tilbake med et annet forslag, eller la han komme med et forslag.

Vær klar på at fra fred kl. y til sønd kl. y er vi bortreist.

Slå av mobil og IKKE la han herse med dere, for det kommer aldri til å stoppe, hvis du stadig gir etter..

Høres fryktelig trist og leit ut dette her. Håper det ordner seg for dere.

Hva med en time hos familieterapeut? Ofte kan det jo hjelpe med en utenforstående som er nøytral.

Få det ned på papiret, at jenta selv skal bestemme og få han til å underskrive avtalen.

Høres jo rimelig firkanta ut at han skal ha jenta når det passer han, for å dra på reise på kort varsel.

Du som mor må også være sterk. Er det mulig at du kan ta den verste støyten fra far, ved at du gir beskjed ang. hvordan samværene skal være.

X kommer kl.y på søndag og blir til kl. y på onsd. Er det greit? Neivel, da må jeg få komme tilbake med et annet forslag, eller la han komme med et forslag.

Slå av mobil og IKKE la han herse med dere, for det kommer aldri til å stoppe, hvis du stadig gir etter..

Tusen takk for svar.

Det er jeg som har tatt den værste støyten hele veien. Men i en samtale far og datter i mellom ga han uttrykk for at han ville satt pris på at hun ringte selv. Men det går tydeligvis ikke.

Vi har vært hos familierådgiver, men kun en muntlig avtale.

Og ja, denne gangen reiser vi. Skal på fjellet, og det er det ikke dekning på mobilen.

Tusen takk igjen for hyggelig svar. Fint å kunne få andres reaksjoner på dette også, for dette er ikke lett.

Gjest fortvilet mor

Hei og takk for svar.

Ham har jo fått beskjed pr. telefon fra sin datter om at hun reiser på ferie fra fredag til neste søndag.

Så nå tenkte jeg å ta den lettvinte løsningen med å sende en sms med samme beskjed. Må vel være greit det? Litt feigt, vet det, men orker ikke å bli kjefta på i 30 min. i tlf. Og da vil han også bare komme med uttalelser som at jeg kommer å henter på fredag.

Da har han jo fått beskjed, til og med to ganger.

Hva med en SMS som sier: Vi drar på fjellet denne helgen som hun har lyst til, hun kan heller komme til deg neste helg feks. Det ser ikke ut til at det fungerer i praksis det vi ble enig om på familiekontoret, (at hun skal få bestemme selv) jeg bestiller derfor en ny time der.

Så gir du han litt pes tilbake som viser at du ikke gir deg.

Gjest fortvilet mor

Hva med en SMS som sier: Vi drar på fjellet denne helgen som hun har lyst til, hun kan heller komme til deg neste helg feks. Det ser ikke ut til at det fungerer i praksis det vi ble enig om på familiekontoret, (at hun skal få bestemme selv) jeg bestiller derfor en ny time der.

Så gir du han litt pes tilbake som viser at du ikke gir deg.

Jo, det skal jeg prøve på.

Tusen takk for svar.

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...