Gå til innhold

Kurs for å få harmoniske barn ;-)


Gjest Dette er vi så heldige å få være med på :-)

Anbefalte innlegg

Skrevet

Ja, er det ikke bra?!? Vi fikk dette kurset for noen få år siden, og lærte masse!

Gjest Dette er vi så heldige å få være med på :-)
Skrevet

Ja, er det ikke bra?!? Vi fikk dette kurset for noen få år siden, og lærte masse!

Vet ikke ennå. Starter opp etter vinterferien. Blir spennende!!!!!!

Skrevet

Mye bra her, ja. Er jo også i tråd med de råd og metoder som blir presentert i NRK-serien "Våre små englebarn" og lignende serier. Ser likevel ut til at denne metoden springer ut av en bestemt faglig tradisjon og retning som bl.a. legger mye vekt på belønning og ytre motivasjon. Det kan det jo være greit å være klar over, og det er ikke alltid at denne metoden trengs eller er den beste å bruke. Dessuten er disse prinsippene allment kjent og har vært brukt i mange år, så det virker litt rart å gi èn bestemt person "æren" for det - selv om hun kanskje har satt det sammen på en spesiell måte. Uansett - det viktige er vel at "det er flere veier til Rom".

Skrevet

Mye bra her, ja. Er jo også i tråd med de råd og metoder som blir presentert i NRK-serien "Våre små englebarn" og lignende serier. Ser likevel ut til at denne metoden springer ut av en bestemt faglig tradisjon og retning som bl.a. legger mye vekt på belønning og ytre motivasjon. Det kan det jo være greit å være klar over, og det er ikke alltid at denne metoden trengs eller er den beste å bruke. Dessuten er disse prinsippene allment kjent og har vært brukt i mange år, så det virker litt rart å gi èn bestemt person "æren" for det - selv om hun kanskje har satt det sammen på en spesiell måte. Uansett - det viktige er vel at "det er flere veier til Rom".

Ikke minst Willy-Tore har jo "lekt" litt med dette.. ;-) Har gått på dette kurset, og det er ikke det dummeste jeg har gjort! Ikke dumt i det hele tatt.. At metoden har fått det navnet den har fått er "kort fortalt" at hun er den som har ledet arbeidet med å lage dette opplegget, og gjøre det tilgjengelig for alle foreldre, ikke "bare" oss "proffer". Vil faktisk påstå at opplegget gjør foreldrene istand til å se hva de gjør, om ikke annet. Og det er gull verdt! At man faktisk får PRAKTISKE øvelser, både på kurset og hjemme, gjør at man faktisk lærer.. Synes nå enda det er bra! Bruker ikke så mye av det lengre (minsten har problematikk uforenelig med opplegget), men det gjorde iallefall at jeg og Ahuv'en (han er ikke helsefaglig utdannet) nå snakker samme språk, samme ord for å beskrive atferd. Uvurderlig..

Skrevet

Vet ikke ennå. Starter opp etter vinterferien. Blir spennende!!!!!!

Lykke til! Jeg syntes jeg lærte masse.. Det er jo "bare" gammeldags oppdragelse, men man lærer hvordan og hvorfor, og det er rett og slett litt GØY ;-)

Skrevet

Ikke minst Willy-Tore har jo "lekt" litt med dette.. ;-) Har gått på dette kurset, og det er ikke det dummeste jeg har gjort! Ikke dumt i det hele tatt.. At metoden har fått det navnet den har fått er "kort fortalt" at hun er den som har ledet arbeidet med å lage dette opplegget, og gjøre det tilgjengelig for alle foreldre, ikke "bare" oss "proffer". Vil faktisk påstå at opplegget gjør foreldrene istand til å se hva de gjør, om ikke annet. Og det er gull verdt! At man faktisk får PRAKTISKE øvelser, både på kurset og hjemme, gjør at man faktisk lærer.. Synes nå enda det er bra! Bruker ikke så mye av det lengre (minsten har problematikk uforenelig med opplegget), men det gjorde iallefall at jeg og Ahuv'en (han er ikke helsefaglig utdannet) nå snakker samme språk, samme ord for å beskrive atferd. Uvurderlig..

He-he...vi er kanskje ikke helt uenige, men det er mange ting å diskutere her....hvis en vil....

F.eks. at en del av det Willy-Tore har drevet med, knapt kan kalles "lek";)

Ellers tror jeg ikke at dette kurset er dumt i det hele tatt! Mitt poeng var bare at når en tar utgangspunkt i bestemte teorier, så synes jeg en bør opplyse om det. Ikke minst når det er beregnet på foreldre som ikke uten videre har forutsetning for å vite hva de samtidig "velger bort" når de "velger inn" èn bestemt metode. Det betyr ikke at ikke foreldrene kan bli mer bevisste og fungere bedre i foreldrerollen med dette opplegget! Og praktiske øvelser er kjempefint, og brukes jo også i andre metoder som er mindre innrettet på ros, ytre motivasjon og time-outs. Noen mener jo at et menneske er mer enn atferd, alternativt at ikke "alt" er "atferd"... ;)

Skrevet

He-he...vi er kanskje ikke helt uenige, men det er mange ting å diskutere her....hvis en vil....

F.eks. at en del av det Willy-Tore har drevet med, knapt kan kalles "lek";)

Ellers tror jeg ikke at dette kurset er dumt i det hele tatt! Mitt poeng var bare at når en tar utgangspunkt i bestemte teorier, så synes jeg en bør opplyse om det. Ikke minst når det er beregnet på foreldre som ikke uten videre har forutsetning for å vite hva de samtidig "velger bort" når de "velger inn" èn bestemt metode. Det betyr ikke at ikke foreldrene kan bli mer bevisste og fungere bedre i foreldrerollen med dette opplegget! Og praktiske øvelser er kjempefint, og brukes jo også i andre metoder som er mindre innrettet på ros, ytre motivasjon og time-outs. Noen mener jo at et menneske er mer enn atferd, alternativt at ikke "alt" er "atferd"... ;)

WT har heldigvis (synes jeg) beveget seg litt utenfor "sine" metoder i dette, hadde han som kursleder, og jeg ble litt imponert over hvor forandret han var, faglig sett.. Det er ikke lenger sånn at barn, el andre, er "bare atferd", var litt morsomt å være med i alle fall. Man "valgte seg" de områdene man slet mest med, EN atferd i gangen, liksom. Ungene var til de grader unger, hele tiden ;-) Og såvidt jeg vet, så fungerte dette veldig bra for de fleste! Fungerer IKKE ved alvorlige/store tilknytningsproblemer, et "lite" obs til adoptivforeldre.. Eller rettere sagt, det kan fungere, men prisen er altfor høy, man må bruke metoden kun overfor barn med god tilknytning.

Skrevet

WT har heldigvis (synes jeg) beveget seg litt utenfor "sine" metoder i dette, hadde han som kursleder, og jeg ble litt imponert over hvor forandret han var, faglig sett.. Det er ikke lenger sånn at barn, el andre, er "bare atferd", var litt morsomt å være med i alle fall. Man "valgte seg" de områdene man slet mest med, EN atferd i gangen, liksom. Ungene var til de grader unger, hele tiden ;-) Og såvidt jeg vet, så fungerte dette veldig bra for de fleste! Fungerer IKKE ved alvorlige/store tilknytningsproblemer, et "lite" obs til adoptivforeldre.. Eller rettere sagt, det kan fungere, men prisen er altfor høy, man må bruke metoden kun overfor barn med god tilknytning.

men interessant oppdatering og presisering, Ahava!

mvh

trk1365380645
Skrevet

Mye bra her, ja. Er jo også i tråd med de råd og metoder som blir presentert i NRK-serien "Våre små englebarn" og lignende serier. Ser likevel ut til at denne metoden springer ut av en bestemt faglig tradisjon og retning som bl.a. legger mye vekt på belønning og ytre motivasjon. Det kan det jo være greit å være klar over, og det er ikke alltid at denne metoden trengs eller er den beste å bruke. Dessuten er disse prinsippene allment kjent og har vært brukt i mange år, så det virker litt rart å gi èn bestemt person "æren" for det - selv om hun kanskje har satt det sammen på en spesiell måte. Uansett - det viktige er vel at "det er flere veier til Rom".

Er enig med deg, det er mye bra på mange måter, men det blir så veldig fokusert på ytre belønning og ønsket atferd kontra uønsket atferd, og så vidt jeg vet er det fremdeles omdiskutert med atferdsterapi når det gjelder autister og andre med spesielle behov, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal bruke det så masse i forhold til barn... Syns heller vi skulle lest litt mer Jesper Juul for å tenke litt nytt, jeg:)

Skrevet

Er enig med deg, det er mye bra på mange måter, men det blir så veldig fokusert på ytre belønning og ønsket atferd kontra uønsket atferd, og så vidt jeg vet er det fremdeles omdiskutert med atferdsterapi når det gjelder autister og andre med spesielle behov, så jeg skjønner ikke helt hvorfor vi skal bruke det så masse i forhold til barn... Syns heller vi skulle lest litt mer Jesper Juul for å tenke litt nytt, jeg:)

Tror Jesper Juul også har mye bra, ja, men jeg har ikke kommet igang med å lese bøkene ennå så jeg vet egentlig ikke. (Diskuterer det gjerne om en stund!) Men det jeg vet er at noen synes at han også er blant de "nye profetene"...Poenget er vel at en god mix er det beste for de fleste!

Gjest mor til to med adhd
Skrevet

Dette er jo slik vi som har barn med ADHD lærer å jobbe med barna våre :) Som mor til to stykker, kan jeg bare bekrefte at det virker!

Skrevet

He-he...vi er kanskje ikke helt uenige, men det er mange ting å diskutere her....hvis en vil....

F.eks. at en del av det Willy-Tore har drevet med, knapt kan kalles "lek";)

Ellers tror jeg ikke at dette kurset er dumt i det hele tatt! Mitt poeng var bare at når en tar utgangspunkt i bestemte teorier, så synes jeg en bør opplyse om det. Ikke minst når det er beregnet på foreldre som ikke uten videre har forutsetning for å vite hva de samtidig "velger bort" når de "velger inn" èn bestemt metode. Det betyr ikke at ikke foreldrene kan bli mer bevisste og fungere bedre i foreldrerollen med dette opplegget! Og praktiske øvelser er kjempefint, og brukes jo også i andre metoder som er mindre innrettet på ros, ytre motivasjon og time-outs. Noen mener jo at et menneske er mer enn atferd, alternativt at ikke "alt" er "atferd"... ;)

Enig i det. SElv er jeg litt skeptisk til å ignorere for mye. Ignorering er en effektiv måte å få barna til å oppføre seg på. Men hva skjer med de på sikt? Om man ikke skal se på de når de uttrykker sinne og raseriutbrudd så er jeg redd for at de vil komme til å markere seg når de blir større på en eller annen måte. Det er sårt at noen ignorerer en når en er sint, men kan jo bare tenke med seg selv. Sånne kurs kan være nyttige og gode men det er også viktig å tenke nøye gjennom hva man gjør og gjerne lese mange forskjellige bøker om oppdragelse.

Skrevet

Enig i det. SElv er jeg litt skeptisk til å ignorere for mye. Ignorering er en effektiv måte å få barna til å oppføre seg på. Men hva skjer med de på sikt? Om man ikke skal se på de når de uttrykker sinne og raseriutbrudd så er jeg redd for at de vil komme til å markere seg når de blir større på en eller annen måte. Det er sårt at noen ignorerer en når en er sint, men kan jo bare tenke med seg selv. Sånne kurs kan være nyttige og gode men det er også viktig å tenke nøye gjennom hva man gjør og gjerne lese mange forskjellige bøker om oppdragelse.

Jeg er litt enig med tankegangen din der.

Slet selv veldig mye med sinneutbrudd som liten, og følelsen av å bli oversett er ikke god å få i tillegg. Det er jo vondt for barnet selv når det er sint.

Når guttungen er sint, sier jeg gjerne noe sånt som "Har du veldig mange sinte, vonde følelser i magen nå?" eller "Jeg vet hvor vanskelig det er å være sinna, kanskje det hjelper om du....".

I ni av ti tilfeller hjelper det og han roer seg ned. Men jeg må skynde meg å legge til at han ikke har noen spesielle vansker utenom de helt normale sinneutbruddene, da.

Skrevet

Har lest boken hennes. Har lest flere andre pedagoger også, prøver å være litt orientert.

Har veldig sansen for Caroyne Webster-Stratton.

Sluker jo ikke alt rått, men boken ga meg noen gode råd jeg har fulgt, med gode resultater.

Kunne godt tenke meg å gå på et slikt kurs selv. Det er ikke bare familier med "problembarn" som har nytte av det tror jeg, men også helt vanlige familier.

Skrevet

Enig i det. SElv er jeg litt skeptisk til å ignorere for mye. Ignorering er en effektiv måte å få barna til å oppføre seg på. Men hva skjer med de på sikt? Om man ikke skal se på de når de uttrykker sinne og raseriutbrudd så er jeg redd for at de vil komme til å markere seg når de blir større på en eller annen måte. Det er sårt at noen ignorerer en når en er sint, men kan jo bare tenke med seg selv. Sånne kurs kan være nyttige og gode men det er også viktig å tenke nøye gjennom hva man gjør og gjerne lese mange forskjellige bøker om oppdragelse.

Nå er jo ignorering en teknikk man skal bruke med forstand.. Det er IKKE meningen at man skal lære barna å bli "roboter", de skal få alternativer til atferd som gir DEM problemer, sosialt ikke minst! Det er forskjell på å vise sinne og utagering.. Synes nå jeg, da! Lærte masse om positiv samhandling med ungene, spesielt når det gjaldt den av dem som ikke selv "automatisk" fikk igang leken sin. En fordel for meg, en fordel for h*n. Som sagt, man velger å jobbe med det man trenger å jobbe med......

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...