Gjest kainimi Skrevet 16. februar 2005 Del Skrevet 16. februar 2005 Jeg har en meget kjekk datter på 12 år. Hun er nokså stor for alderen og ønsker også være eldre. Hun har hele sitt liv vært "litt rund". Men likavel var hun aktiv. I de siste 2 årene har hun blitt mer passiv og hun spiser mer enn hun har behov for. Her hjemme har vi sjelden brus og slike ting utenom helger. Hun er vant til et stabilt normalt og sunt kosthold med gode vaner. Nå synes jeg imidlertid det begynner å røyne på med hennes spisemønster. Hun overdriver alltid mengde og slike ting. Hun legger seg mer og mer ut og jeg begynner å bli bekymret for hennes helse frem over. I tillegg merker hun godt at hun er svært mye tykkere enn sine venner. Hva skal jeg gjøre? har prøvd å snakke med henne og sagt at det er viktig at hun spiser fornuftig og kommer seg i fysisk aktivitet, men hun blir sur på meg og aviser meg. Jeg føler nå at jeg trenger hjelp og jeg lurer på hvordan. Jeg vil ikke at hun skal få problemer på sikt. Jeg har tre barn til som ikke er tykke. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
huufsa Skrevet 17. februar 2005 Del Skrevet 17. februar 2005 Et veldig vanskelig tema. Hun syns nok allerede nå at hun er for tykk selv, og har det vondt pga det. Og det er vondt å snakke om, derfor avviser hun deg. Jeg ville for det første ha tatt opp med lege hva du kan gjøre. Hun kan ha en spiseforstyrrelse. Kanskje hun kan få snakket med noen, jeg tror hun trenger det. Er det en spiseforstyrrelse, så er det smerte inni henne som hun vil døyve med mat. Er det noe hun syns er morsomt å gjøre? Svømme, ri, osv.. Så finn ut av det, og la henne sette igang! Vær positive og støtt henne, blir det negativt så blir det også mere mat. Håper det ordner seg, for både deres og hennes skyld. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1157177 Del på andre sider Flere delingsvalg…
serendipity Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Kanskje du kan snakke med helsesøster og fåhenne til å ta opp temat på en skånsom måte ved en anledning? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1160052 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest - også overvektig. Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Et veldig vanskelig tema. Hun syns nok allerede nå at hun er for tykk selv, og har det vondt pga det. Og det er vondt å snakke om, derfor avviser hun deg. Jeg ville for det første ha tatt opp med lege hva du kan gjøre. Hun kan ha en spiseforstyrrelse. Kanskje hun kan få snakket med noen, jeg tror hun trenger det. Er det en spiseforstyrrelse, så er det smerte inni henne som hun vil døyve med mat. Er det noe hun syns er morsomt å gjøre? Svømme, ri, osv.. Så finn ut av det, og la henne sette igang! Vær positive og støtt henne, blir det negativt så blir det også mere mat. Håper det ordner seg, for både deres og hennes skyld. Gå til lege og få sjekket om din datter er insulin-ressistent. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1160339 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 20. februar 2005 Del Skrevet 20. februar 2005 Kanskje det er lurt å forsøke et fedon kosthold uten alt for mye brød. Sørg for at hun uansett spiser to gode frukter hver dag pluss masse grønnsaker. Kanskje du må være litt aktiv sammen med henne, ta henne med i svømmebassenget eller ut å gå tur? Vær forsiktig med å snakke om at hun er for stor. Vis henne at du elsker henne masse, og forsøk og finn andre ting som kan være spennenede ok for henne utenom mat. Eks: hvis alle holder seg unna godteri denne uka, går vi på kino. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1161103 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Rebus uten fasit Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Jeg var selv litt "tykk" da jeg var i den alderen. La på meg masse fra første til siste året på ungdomsskolen. Jeg var desverre uheldig og utviklet bulimi. Jeg er endel tynnere nå, men har masse ekstra hud liksom. Mine foreldrene hinta om det, men de har sagt de var redde for å si noe for å såre meg. Men jeg skulle ønske jeg hadde forstått det før, for jeg så det ikke selv. Jeg sliter med det ennå. Mvh. jente 20 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1187722 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 14. mars 2005 Del Skrevet 14. mars 2005 Kanskje det er lurt å forsøke et fedon kosthold uten alt for mye brød. Sørg for at hun uansett spiser to gode frukter hver dag pluss masse grønnsaker. Kanskje du må være litt aktiv sammen med henne, ta henne med i svømmebassenget eller ut å gå tur? Vær forsiktig med å snakke om at hun er for stor. Vis henne at du elsker henne masse, og forsøk og finn andre ting som kan være spennenede ok for henne utenom mat. Eks: hvis alle holder seg unna godteri denne uka, går vi på kino. Jeg ville ikke ha innført noen fedon-diett eller andre spesielle koster!Følg heller Statens Ernæringsråds anbefalinger! Sunt, vanlig kosthold er bra, selvfølgelig med grovbrød og mye frukt og grønt. GI er egentlig utrolig komplisert(og GI-verdiene veldig usikre!!). Såfremt man ikke er diabetiker eller har insulinresistens er det å følge GI-lister bare tull og vas. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1187776 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Jeg ville ikke ha innført noen fedon-diett eller andre spesielle koster!Følg heller Statens Ernæringsråds anbefalinger! Sunt, vanlig kosthold er bra, selvfølgelig med grovbrød og mye frukt og grønt. GI er egentlig utrolig komplisert(og GI-verdiene veldig usikre!!). Såfremt man ikke er diabetiker eller har insulinresistens er det å følge GI-lister bare tull og vas. Det kommer helt ann på hvordan du gjør det. Jeg synes kritikken mot Fedon er sterkt overdrevent. Man kan spise litt brød og knekkebrød hver dag. Maten er hovedsaklig laget fra grunnen av, og dermed også antatt sunnere. Man får i seg masse sunn mat man vanligvis ikke spiser som belgefrukter, bær og nøtter etc. Man blir i tillegg mett av maten, noe man ikke alltid blir av et brød kjøpt i butikken. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1188612 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Det kommer helt ann på hvordan du gjør det. Jeg synes kritikken mot Fedon er sterkt overdrevent. Man kan spise litt brød og knekkebrød hver dag. Maten er hovedsaklig laget fra grunnen av, og dermed også antatt sunnere. Man får i seg masse sunn mat man vanligvis ikke spiser som belgefrukter, bær og nøtter etc. Man blir i tillegg mett av maten, noe man ikke alltid blir av et brød kjøpt i butikken. Å lage mat fra grunnen av, bruke nøtter og belgfrukter og bake sitt eget grovbrød er strålende. Alt dette stemmer også overens med de nasjonale ernæringsanbefalingene.Fedon har en del gode råd han, det er ikke det. Det jeg stiller meg skeptisk til er om vanlige friske mennesker har nytte av (og kunnskaper nok til) å følge GI-lister. Mange kutter ut sunne og gode matvarer som potet, gulrot, banan, brød etc. uten grunn. Det er synd.Det finnes faktisk mnskr. som har fått mangelsykdommer fordi de har prøvd å leve etter GI-prinsippet uten å ha nok kunnskaper om dette. Hele GI-begrepet er dessuten nokså usikkert.Det har blitt brukt unøyaktige og ulike metoder i matvareanalysene. Listene er basert på produkter/matvarer fra USA og Canada, som gjerne er veldig ulike de vi har her i norden.Og en matvares GI forandrer seg etter hvordan den er tilberedt/bearbeidet bl.a. En noe grønn banan har f.eks. lavere GI enn en fullmoden.Og så videre. Jeg kunne lagt ut i det vide og det brede:) Om voksne mennesker velger å leve på Atkins, Fedon -eller Nutrilett for den saks skyld, får være opp til dem (bare de vet hva de gjør). Men ikke prakk motediettene på barna.Jeg ville i hvert fall ikke tatt den risken... La dem heller få normal, sunn mat, i tråd med ernæringsrådets anbefalinger. Disse ligger det tross alt årelang og seriøs forskning bak. Mvh 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1188664 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Det kommer helt ann på hvordan du gjør det. Jeg synes kritikken mot Fedon er sterkt overdrevent. Man kan spise litt brød og knekkebrød hver dag. Maten er hovedsaklig laget fra grunnen av, og dermed også antatt sunnere. Man får i seg masse sunn mat man vanligvis ikke spiser som belgefrukter, bær og nøtter etc. Man blir i tillegg mett av maten, noe man ikke alltid blir av et brød kjøpt i butikken. Faren for spiseproblem er en av årsakene til at jeg er imot å introdusere barn/ungdom for spesielle koster/dietter(dersom ikke barnet har allergi eller sykdommer som krever dette så klart!). Det er lett å bli fiksert på mat/vekt/utseende, spes. når man er ung og usikker. Selv unngikk jeg alle melkeprodukter, og visse andre matvarer som f.eks. druer og bananer da jeg var tenåring fordi jeg trodde det var fetende. Dette hadde jeg lest og hørt div. plasser... Nå vet jeg bedre heldigvis,har fått mer kritisk sans. Men enda får jeg skyldfølelse når jeg spiser visse typer mat, må jeg innrømme-selv om den egentlig er sunn.Fikse ideer får godt tak på en=o) Så jeg vet litt hva jeg snakker om. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1188683 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Elis31 Skrevet 15. mars 2005 Del Skrevet 15. mars 2005 Å lage mat fra grunnen av, bruke nøtter og belgfrukter og bake sitt eget grovbrød er strålende. Alt dette stemmer også overens med de nasjonale ernæringsanbefalingene.Fedon har en del gode råd han, det er ikke det. Det jeg stiller meg skeptisk til er om vanlige friske mennesker har nytte av (og kunnskaper nok til) å følge GI-lister. Mange kutter ut sunne og gode matvarer som potet, gulrot, banan, brød etc. uten grunn. Det er synd.Det finnes faktisk mnskr. som har fått mangelsykdommer fordi de har prøvd å leve etter GI-prinsippet uten å ha nok kunnskaper om dette. Hele GI-begrepet er dessuten nokså usikkert.Det har blitt brukt unøyaktige og ulike metoder i matvareanalysene. Listene er basert på produkter/matvarer fra USA og Canada, som gjerne er veldig ulike de vi har her i norden.Og en matvares GI forandrer seg etter hvordan den er tilberedt/bearbeidet bl.a. En noe grønn banan har f.eks. lavere GI enn en fullmoden.Og så videre. Jeg kunne lagt ut i det vide og det brede:) Om voksne mennesker velger å leve på Atkins, Fedon -eller Nutrilett for den saks skyld, får være opp til dem (bare de vet hva de gjør). Men ikke prakk motediettene på barna.Jeg ville i hvert fall ikke tatt den risken... La dem heller få normal, sunn mat, i tråd med ernæringsrådets anbefalinger. Disse ligger det tross alt årelang og seriøs forskning bak. Mvh Jeg skjønner poenget ditt. Mitt poeng er å finne en meny som fungerer og som man blir mett av. Jeg synes Fedon mat er super. Når jeg spiser en brødskive så ender det gjerne opp med ti for meg. Det metter ikke, men gir meg heller et sug. Jeg tror derfor at noen av disse teoriene har noe for seg. Istedenfor den vanlige legestanden, som bare sier spis mindre, beveg deg mer. Synes jeg at Fedon har skjønt hva som egentlig plager overvektige. Jeg er helt enig med deg at man ikke skal introdusere slankekurer for barn, uten muligens i ekstreme tilfeller. Men dette er mat som alle kan spise og som er sundt, man trenger derfor ikke å si noe om slankekur, bare servere det. At noen kan misstolke dietten feil, er sikkert mulig. Men generelt er det jo mye feil mat i samfunnet vårt, som man kanskje oftere velger feil og tar plassen til det næringsrike..slik som brus, sukker og masse karbohydrater(og det er mye av det i halvfabrikata og andre lettvinte ting travle mennesker lager til middag.) For meg blir det derfor litt hysteri når man(blant annet legestanden) er så negativ til Lindberg, for egentlig har jo alle disse ekspertene samme mål, motvirke fedme. Da synes jeg man skal forsøke den veien som funker for seg. Dessverre spiser jeg ikke så mye lindbergmat, da jeg hører til halvfabrikata menneskene og har overskudd deretter...Men om jeg hadde gjort det så hadde jeg ihvertfall vært kjempesunn i forhold til hvordan det er nå. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1189218 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest baremei Skrevet 16. mars 2005 Del Skrevet 16. mars 2005 Jeg skjønner poenget ditt. Mitt poeng er å finne en meny som fungerer og som man blir mett av. Jeg synes Fedon mat er super. Når jeg spiser en brødskive så ender det gjerne opp med ti for meg. Det metter ikke, men gir meg heller et sug. Jeg tror derfor at noen av disse teoriene har noe for seg. Istedenfor den vanlige legestanden, som bare sier spis mindre, beveg deg mer. Synes jeg at Fedon har skjønt hva som egentlig plager overvektige. Jeg er helt enig med deg at man ikke skal introdusere slankekurer for barn, uten muligens i ekstreme tilfeller. Men dette er mat som alle kan spise og som er sundt, man trenger derfor ikke å si noe om slankekur, bare servere det. At noen kan misstolke dietten feil, er sikkert mulig. Men generelt er det jo mye feil mat i samfunnet vårt, som man kanskje oftere velger feil og tar plassen til det næringsrike..slik som brus, sukker og masse karbohydrater(og det er mye av det i halvfabrikata og andre lettvinte ting travle mennesker lager til middag.) For meg blir det derfor litt hysteri når man(blant annet legestanden) er så negativ til Lindberg, for egentlig har jo alle disse ekspertene samme mål, motvirke fedme. Da synes jeg man skal forsøke den veien som funker for seg. Dessverre spiser jeg ikke så mye lindbergmat, da jeg hører til halvfabrikata menneskene og har overskudd deretter...Men om jeg hadde gjort det så hadde jeg ihvertfall vært kjempesunn i forhold til hvordan det er nå. Som sagt har Fedon en del smart på gang. Og kanskje passer det kostholdet for noen. Men å kutte ned på sukker, bearbeidet og "hvit" mat er fint mulig også uten å leve strikt "Fedonsk". Mange blir slappe og får vondt i hodet av så lite karbohydrater. Hjernen foretrekker glukose som brensel, og selv om den kan funke på ketoner, blir det ikke optimalt. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174452-min-datter-p%C3%A5-12-er-overvektig-hva-skal-jeg-gj%C3%B8re/#findComment-1189286 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.