MoNa64 Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Har en gutt på 9 år som har veldig mye tics som begynte da han var ca.2,5 år.Han skal utredes på bup for t.s, men det er en ting jeg lurer på. Jeg mener at han ikke har konsentrasjonsvansker, men er ikke det noe som følger med t.s? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174676-torettes-syndrom/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest touretter Skrevet 19. februar 2005 Del Skrevet 19. februar 2005 Noen med tourettes syndrom har vel konsentrasjonsvansker, men ikke alle med tourettes syndrom har problemer med dette. Noen med tourettes har bare tics som problemområde og det finnes ulike grader. Lykke til med utredninga! 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174676-torettes-syndrom/#findComment-1160287 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 24. februar 2005 Del Skrevet 24. februar 2005 Noen med tourettes syndrom har vel konsentrasjonsvansker, men ikke alle med tourettes syndrom har problemer med dette. Noen med tourettes har bare tics som problemområde og det finnes ulike grader. Lykke til med utredninga! Jeg leser om ADHD og tourette syndrom. I det første tilfellet har jeg det nært på kroppen, gjennom mennesker jeg kjenner. Men når det gjelder tourette syndrom, har jeg ingen mennesker jeg har møtt. Bertold Brecht sier at bare når virkeligheten belærer oss, blir vi i stand til å forandre den.Det er en sannhet med modifikasjoner, men han har et poeng. Det er selvfølgelig ikke ditt bord og ansvar å lære opp meg som kommende spesialpedagog, men jeg er frimodig og spør, siden det er barna jeg møter som vil ha nytte av det. Læreboken min er god, men jeg møter ikke virkelige mennesker der. Setter stor pris på svar, men du er selvfølgelig fri. Det sier seg selv. Vh bugge.Det interessante kunne vært hvordan symptomene artet seg i et utviklingsperspektiv. (slik at en på ethvert trinn kan ha et bedre grunnlag for tilrettelegging og møte mennesker på en god måte) 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174676-torettes-syndrom/#findComment-1166810 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest touretter Skrevet 25. februar 2005 Del Skrevet 25. februar 2005 Jeg leser om ADHD og tourette syndrom. I det første tilfellet har jeg det nært på kroppen, gjennom mennesker jeg kjenner. Men når det gjelder tourette syndrom, har jeg ingen mennesker jeg har møtt. Bertold Brecht sier at bare når virkeligheten belærer oss, blir vi i stand til å forandre den.Det er en sannhet med modifikasjoner, men han har et poeng. Det er selvfølgelig ikke ditt bord og ansvar å lære opp meg som kommende spesialpedagog, men jeg er frimodig og spør, siden det er barna jeg møter som vil ha nytte av det. Læreboken min er god, men jeg møter ikke virkelige mennesker der. Setter stor pris på svar, men du er selvfølgelig fri. Det sier seg selv. Vh bugge.Det interessante kunne vært hvordan symptomene artet seg i et utviklingsperspektiv. (slik at en på ethvert trinn kan ha et bedre grunnlag for tilrettelegging og møte mennesker på en god måte) Hei! Synes det er flott at du viser slik interesse jeg! :-) Sant det med å møte ekte mennesker. En annen sannhet du må ha med deg er at "har du sett en med tourettes syndrom eller ad/hd, så har du sett bare en - Det kan arte seg så forskjellig fra person til person. Likevel er der jo selvfølgelig noen likhetstrekk da.. Og jeg kan gjerne fortelle litt en annen gang (ikke tid til noen avhandling akkurat nå). Har du msn? e-post? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174676-torettes-syndrom/#findComment-1166972 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Touretter Skrevet 27. februar 2005 Del Skrevet 27. februar 2005 Jeg leser om ADHD og tourette syndrom. I det første tilfellet har jeg det nært på kroppen, gjennom mennesker jeg kjenner. Men når det gjelder tourette syndrom, har jeg ingen mennesker jeg har møtt. Bertold Brecht sier at bare når virkeligheten belærer oss, blir vi i stand til å forandre den.Det er en sannhet med modifikasjoner, men han har et poeng. Det er selvfølgelig ikke ditt bord og ansvar å lære opp meg som kommende spesialpedagog, men jeg er frimodig og spør, siden det er barna jeg møter som vil ha nytte av det. Læreboken min er god, men jeg møter ikke virkelige mennesker der. Setter stor pris på svar, men du er selvfølgelig fri. Det sier seg selv. Vh bugge.Det interessante kunne vært hvordan symptomene artet seg i et utviklingsperspektiv. (slik at en på ethvert trinn kan ha et bedre grunnlag for tilrettelegging og møte mennesker på en god måte) "hvordan symptomene artet seg i et utviklingsperspektiv" Jeg er litt usikker på hva som ligger i "utivklingsperspektiv". Er det hvordan det er i forskjelliege deler av utvikling som i forskjellige aldrer? Hvordan tourettesen utvikler seg? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174676-torettes-syndrom/#findComment-1169845 Del på andre sider Flere delingsvalg…
bugge -jenta Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 "hvordan symptomene artet seg i et utviklingsperspektiv" Jeg er litt usikker på hva som ligger i "utivklingsperspektiv". Er det hvordan det er i forskjelliege deler av utvikling som i forskjellige aldrer? Hvordan tourettesen utvikler seg? Ja, jeg tenker på hvordan en slik rask livshistorie ville sett ut, hvis du skulle fortelle den til noen. Hva preget barndom og førskolealder? Hvordan ble dette forstått og taklet av andre mennesker? Hva gjorde det med ditt selvbilde i ettertid. Når forstod du at du hadde TS. Hvordan taklet skolen og barna, voksne det rundt deg? Er det ting du tenker skulle vært gjort annerledes. Fallgruber, slike som jeg ikke må gå i. Hvordan var det med medisinering på den tiden? Hva skulle til før man valgte å medisinere, og var det med haldol? For eksempel. Ungdomsår,hormoner,gjengen.Kom det for eksempel nye symptomer inn i løpet av nye utviklingstrinn. Mange lider Av OCD, har jeg lest. Og mange har tilleggsvansker. Forsto verden tilleggsvanskene dine, hvis du hadde noen? Voksen alder, hvordan må du forholde deg til samfunnet, eller omvendt, hvordan forholder samfunnet seg til deg. Jeg er veldig opptatt av å skape en god selvfølelse i forhold til de barna jeg skal jobbe med. Når jeg prøver å kjenne etter, føler jeg en stor ensomhet, over å være annerledes, og at det ikke var helt greit. Jeg håper det ikke var slik for deg, men hva tror du er sår en lett kan sitte igjen med hvis en ikke har foreldre, lærere, spesialpedagoger,åpenhet og er kloke sammen for barnet og sammen med barnet.? Jeg mener ikke at du på noen måte skal skrive om ting som kjennes deg for nære. Kanskje kjenner du og vet ting om andre med TS som kunne vært til hjelp. Det er mitt inntrykk sånn generelt at mennesker rundt omkrung vet svært lite om TS. Det stopper med TICS har jeg inntrykk av. Jeg brenner slik for at levende mennesker og historier skal følge med meg når jeg leser bøkene. Også brenner jeg for et mye mer romslig samfunn for alle mennesker, uansett diagnose eller utfordringer. Takker for alt. Vennlig hilsen bugge. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174676-torettes-syndrom/#findComment-1170084 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Touretter Skrevet 28. februar 2005 Del Skrevet 28. februar 2005 Ja, jeg tenker på hvordan en slik rask livshistorie ville sett ut, hvis du skulle fortelle den til noen. Hva preget barndom og førskolealder? Hvordan ble dette forstått og taklet av andre mennesker? Hva gjorde det med ditt selvbilde i ettertid. Når forstod du at du hadde TS. Hvordan taklet skolen og barna, voksne det rundt deg? Er det ting du tenker skulle vært gjort annerledes. Fallgruber, slike som jeg ikke må gå i. Hvordan var det med medisinering på den tiden? Hva skulle til før man valgte å medisinere, og var det med haldol? For eksempel. Ungdomsår,hormoner,gjengen.Kom det for eksempel nye symptomer inn i løpet av nye utviklingstrinn. Mange lider Av OCD, har jeg lest. Og mange har tilleggsvansker. Forsto verden tilleggsvanskene dine, hvis du hadde noen? Voksen alder, hvordan må du forholde deg til samfunnet, eller omvendt, hvordan forholder samfunnet seg til deg. Jeg er veldig opptatt av å skape en god selvfølelse i forhold til de barna jeg skal jobbe med. Når jeg prøver å kjenne etter, føler jeg en stor ensomhet, over å være annerledes, og at det ikke var helt greit. Jeg håper det ikke var slik for deg, men hva tror du er sår en lett kan sitte igjen med hvis en ikke har foreldre, lærere, spesialpedagoger,åpenhet og er kloke sammen for barnet og sammen med barnet.? Jeg mener ikke at du på noen måte skal skrive om ting som kjennes deg for nære. Kanskje kjenner du og vet ting om andre med TS som kunne vært til hjelp. Det er mitt inntrykk sånn generelt at mennesker rundt omkrung vet svært lite om TS. Det stopper med TICS har jeg inntrykk av. Jeg brenner slik for at levende mennesker og historier skal følge med meg når jeg leser bøkene. Også brenner jeg for et mye mer romslig samfunn for alle mennesker, uansett diagnose eller utfordringer. Takker for alt. Vennlig hilsen bugge. Ok. Jeg kan gjerne prøve å svare på en del av dette, men vil ikke legge så mye personlig informasjon ut her. Svarer på det jeg kan hvis du gir meg ei mailadresse. 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174676-torettes-syndrom/#findComment-1170666 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.