Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Har en sønn som skal utredes for torettes syndrom.Broren hans har en alvorlig sykdom og vi har hjelpestønad for han.(forhøyet sats 3 ca.3900 i måneden) Når han som skal utredes evnt.får en diagnose kan vi da få hjelpestønad for han og, eller er det bedre å søke om omsorgslønn? Har 4 barn og jobber lite p.g.a at jeg har en stor omsorgsoppgave så dette er ganske viktig for meg.Noen som vet?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174690-trygdesp%C3%B8rsm%C3%A5l/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Noranne

Hei! Du kan søke om omsorgslønn og hjelpestønad samtidig. Hjelpestønaden er en skattefri trygdeytelse fra Trygdekontoret. Omsorgslønnen må du søke kommunen om og det varierer veldig hvor mye du får. Ytelsen er skattepliktig og i mange kommuner trekker de hjelpestønaden fra omsorgslønnen. De fleste kommuner krever at du i første omgang har søkt om hjelpestønad før du søker om omgsorgslønn. Du må regne med at omsorgslønnen blir borte hvis kommunen har veldig dårlig økonomi - der er det altså mye tryggere å ha hjeplpestønad. Jeg anbefaler deg å søke om begge deler. Søk helst for hvert barn enkeltvis - men send søknadene samtidig. Lag en døgnklokke der du skriver opp hver eneste ting du må gjøre for barna dine. Husk også ting som møter, oppdatering om diagnosen, pass av ungen, ekstra klesvask og alt annet som kan være relevant.Jeg har både hjelpestønad for to barn og omsorgslønn og det har forbedret familiens økonomi betydelig. Lykke til med søknaden!

Du kan søke hjelpestønad på han også. Stønaden blir vurdert individuelt for hvert barn.

Hvis du bestemmer deg for å søke omsorgslønn, vil barnas stønad gå til fratrekk på det du blir innvilget.

Det vil nok være lurt å vurdere hva som lønner. seg.

Gjest feriesliten

Ja, som du ser av et svar lenger ned, kan å satse på omsorgslønn bli en risikabel affære. Jeg har opplevd at en mor med hjertesykt barn som gikk inn og ut av sykehus, fikk omsorgslønn - men den stoppet hver eneste gang barne ble lagt inn i hui og hast på sykehuset! Det er jo klart at noe slikt kan man ikke basere familiens økonomi på...

Men snakk med dem du søker hos, så du vet hvilke konsekvenser som følger ytelsene. Lykke til!!

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...