Gå til innhold

PÅ NRK2 I KVELD!

Anbefalte innlegg

trk1365380645

HEI!

Så i programmet at de sender en spennende dokumentar på NRK2 kl 22.30 i kveld! Dette er sakset fra programsidene til NRK:

Hva skjedde med Jonathan? (t)

Svensk dokumentar. For fem år siden reiste Jonathan tilbake til India for å finne sine biologiske foreldre. Han lyktes til slutt, og det ble et sterkt møte med familien. Nå treffer vi Jonathan igjen, og han forteller hva møtet med familien egentlig betydde for hans identitet og hvem han er nå.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174800-p%C3%A5-nrk2-i-kveld/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Sterkt program! Og veldig trist. Fordi dette viste jo et av de - heldigvis svært sjeldne (idag) ulovlige adopsjonene. Og her var det Indias system som var årsaken - noe så horribelt som å kreve penger av de biologiske foreldrene når de endelig hadde funnet ham igjen og kom for å hente ham på barnehjemmet! Dermed måtte de gå med uforurettet sak, fordi de ikke hadde råd.

Egentlig syns jeg det var rart at de ikke sa mer om dette, Jonathan burde jo sagt noe mer om det. Virket som han til en viss grad anklaget India-mor for å ikke ha hentet ham, enda hun forklarte jo grunnen.

Vel, nå få sikkert vår gamle kverulant Morten Johansen blod på tann, dere... han har jo ikke forstått at slike situasjoner tross alt hører til sjeldenhetene i dag. Det har bl.a. Haag-konvensjonen sørget for.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174800-p%C3%A5-nrk2-i-kveld/#findComment-1161447
Del på andre sider

Sterkt program! Og veldig trist. Fordi dette viste jo et av de - heldigvis svært sjeldne (idag) ulovlige adopsjonene. Og her var det Indias system som var årsaken - noe så horribelt som å kreve penger av de biologiske foreldrene når de endelig hadde funnet ham igjen og kom for å hente ham på barnehjemmet! Dermed måtte de gå med uforurettet sak, fordi de ikke hadde råd.

Egentlig syns jeg det var rart at de ikke sa mer om dette, Jonathan burde jo sagt noe mer om det. Virket som han til en viss grad anklaget India-mor for å ikke ha hentet ham, enda hun forklarte jo grunnen.

Vel, nå få sikkert vår gamle kverulant Morten Johansen blod på tann, dere... han har jo ikke forstått at slike situasjoner tross alt hører til sjeldenhetene i dag. Det har bl.a. Haag-konvensjonen sørget for.

Slik jeg oppfattet programmet, var det ikke den biologiske moren som sa at det var forlangt penger av dem for å få Jonathan tilbake. Det var noen andre i landsbyen som serverte denne historien til den indiske politimannen som fulgte Jonathan, før Jonathan traff den biologiske moren.

Den svenske adoptivmoren sa at Jonathan hadde spurt den biologiske moren flere ganger om hvorfor de ikke hadde hentet ham på barnehjemmet, men den biologiske moren ville ikke gi ham noe svar.

Det er sannelig ikke godt å vite akkurat hva som skjedde den gangen Jonathan var på barnehjemmet. Det virket i hvert fall som det stemte at foreldrene hadde kommet til barnehjemmet en gang og truffet Jonathan. Så kan man lure på hvorfor de ikke kunne ta ham med hjem. Det er horribelt om det stemmer at de fikk beskjed om at de måtte betale, men ikke hadde råd. Jeg lurer på hvorfor den biologiske moren ikke ville fortelle Jonathan grunnen til at de ikke tok ham med hjem.

Mitt inntrykk var at Jonathan satt igjen med en følelse av å ha blitt sviktet av sine biologiske foreldre. Han sa det ikke rett ut, men jeg syntes det lå litt i lufta (min subjektive tolkning, selvfølgelig).

Sterkt program. Tårene trillet hos meg.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174800-p%C3%A5-nrk2-i-kveld/#findComment-1161492
Del på andre sider

Annonse

trk1365380645

Slik jeg oppfattet programmet, var det ikke den biologiske moren som sa at det var forlangt penger av dem for å få Jonathan tilbake. Det var noen andre i landsbyen som serverte denne historien til den indiske politimannen som fulgte Jonathan, før Jonathan traff den biologiske moren.

Den svenske adoptivmoren sa at Jonathan hadde spurt den biologiske moren flere ganger om hvorfor de ikke hadde hentet ham på barnehjemmet, men den biologiske moren ville ikke gi ham noe svar.

Det er sannelig ikke godt å vite akkurat hva som skjedde den gangen Jonathan var på barnehjemmet. Det virket i hvert fall som det stemte at foreldrene hadde kommet til barnehjemmet en gang og truffet Jonathan. Så kan man lure på hvorfor de ikke kunne ta ham med hjem. Det er horribelt om det stemmer at de fikk beskjed om at de måtte betale, men ikke hadde råd. Jeg lurer på hvorfor den biologiske moren ikke ville fortelle Jonathan grunnen til at de ikke tok ham med hjem.

Mitt inntrykk var at Jonathan satt igjen med en følelse av å ha blitt sviktet av sine biologiske foreldre. Han sa det ikke rett ut, men jeg syntes det lå litt i lufta (min subjektive tolkning, selvfølgelig).

Sterkt program. Tårene trillet hos meg.

Jeg er enig med deg, det virket som Jonathan følte seg sviktet fordi moren ikke kunne gi et skikkelig svar på hvorfor de ikke hadde hentet ham, og historien var kanskje ikke så enkel som at foreldrene ikke hadde penger til å hente ham. Men det er klart tanken på at det er mulig at det var pengene som avgjorde, får meg til å grøsse, og jeg er glad vi siden den gang har fått Haag-konvensjonen og for at det tross alt er erfarne organisasjoner som driver med adopsjon i Norge. Uansett en sterk og spesiell historie, både om hvordan han kom på barnehjem, og historien i India for å finne familien. Men utfra programomtalen savnet jeg mer om hvordan det var nå, 5 år etter!

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174800-p%C3%A5-nrk2-i-kveld/#findComment-1162376
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...