Gå til innhold

Er jeg for streng mot han nå?

Anbefalte innlegg

Vi - jeg og 16-åringen - har en avtale om at han ikke får lov til å spille X-box eller data om ikke lekser er gjort først...

Nå ble han ikke ferdig med leksene før vinterferien, og jeg har da nektet han spilling hele ferien... jeg advarte han flere ganger før skolen sluttet foriige uke, men allikevel fikk han ikke somlet seg til å gjøre leksene.

Er jeg for streng som nekter han spilling denne uka - når vi er hjemme, og han ikke har noen venner rundt her han kan henge med? Han sitter bare inne og spiller musikk eller ser på TV...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/174895-er-jeg-for-streng-mot-han-n%C3%A5/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg ville latt avtalen gå ut på at leksene skal være gjort først, og deretter kan han spille.

Jeg ville ikke satt noen tidsfrist, han har jo et hav av tid til deadline.

Det hadde jo ikke vært noen sak for han å gjøre leksene denne uken.

Hvorfor måtte han bli ferdig FØR vinterferien?

Hvis han hadde blitt ferdig med leksene midt i ferien, måtte han jo bare ventet med å spille XBox til alle leksene var blitt gjort.

Jeg ville latt avtalen gå ut på at leksene skal være gjort først, og deretter kan han spille.

Jeg ville ikke satt noen tidsfrist, han har jo et hav av tid til deadline.

Det hadde jo ikke vært noen sak for han å gjøre leksene denne uken.

Hvorfor måtte han bli ferdig FØR vinterferien?

Hvis han hadde blitt ferdig med leksene midt i ferien, måtte han jo bare ventet med å spille XBox til alle leksene var blitt gjort.

Vi har alltid (siden vi laget avtalen) hatt det slik at han gjør lekser og så får han spille. Sånn har lillebroren hans det også - og det funker veldig bra...

Grunnen til at jeg maste veldig denne uken før ferien begynte var at han manglet å gjøre lekser i fag som de ikke har fått bøker alle sammen til - de bøkene går på rundgang, så han måtte spørre etter boka for å få gjort leksene.

Jeg skal ned til byen i morgen på møte, så jeg har tilbudt han å sitte på med meg ned til skolen for å evt få låne med seg de bøkene han mangler lekser i og å gjøre lekser i morgen slik at han kan spille resten av ferien - og svaret var: "Æææh, veit ikke om jeg gidder å stå opp så tidlig, jeg..." :-D

Så da har jeg lagt fram forslag og hvis det er så viktig for han å spille så kommer han seg nok opp, ja... hehe...

Annonse

Jeg synes du skal la ham ta ansvar for at leksene er gjort sjøl. Jeg tror ikke man kan tvinge så store unger til å gjøre noe de ikke vil.

Det er han sjøl som blir straffet med dårlige karakterer.

Skulle ønske det var vanlig latskap, at han var en "normal" tenåring... Men, det ligger så veldig mye bak - og han går i 10.klasse og det er først nå de siste ukene han har gjort lekser siden han begynte på ungdomsskolen.

Han er til utredning hos både BUPA og PPT og slikt, og jeg har slåss for han siden han gikk i tredje klasse.

Nå har det endelig løsnet, og syns derfor det var litt dumt at det ble slik i ferien - at det skulle bli restriksjoner.

Jeg holder fortsatt på at han ikke får spille før han har gjort lekser... og kanskje han blir med i morgen for å hente bøker slik at han får gjort det allikevel.

Men, jeg kan ikke la det skure og gå med lekser, jeg må være veldig på hugget med han, ellers går det rett vest igjen. Og det er så tragisk hvis det skulle gjøre det, for egentlig er han ganske intelligent og klarer hvis han bare har rett motivasjon - og nå har vi endelig funnet det... det har gått bra i mange uker nå - helt til denne uken før ferien.

Dette ble visst langt nok innlegg, ja... ups...

Skulle ønske det var vanlig latskap, at han var en "normal" tenåring... Men, det ligger så veldig mye bak - og han går i 10.klasse og det er først nå de siste ukene han har gjort lekser siden han begynte på ungdomsskolen.

Han er til utredning hos både BUPA og PPT og slikt, og jeg har slåss for han siden han gikk i tredje klasse.

Nå har det endelig løsnet, og syns derfor det var litt dumt at det ble slik i ferien - at det skulle bli restriksjoner.

Jeg holder fortsatt på at han ikke får spille før han har gjort lekser... og kanskje han blir med i morgen for å hente bøker slik at han får gjort det allikevel.

Men, jeg kan ikke la det skure og gå med lekser, jeg må være veldig på hugget med han, ellers går det rett vest igjen. Og det er så tragisk hvis det skulle gjøre det, for egentlig er han ganske intelligent og klarer hvis han bare har rett motivasjon - og nå har vi endelig funnet det... det har gått bra i mange uker nå - helt til denne uken før ferien.

Dette ble visst langt nok innlegg, ja... ups...

Det er bare jeg som hater å presse ungene mine til å gjøre lekser så jeg stoppet ganske tidlig og de måtte ta ansvaret selv. Det gikk veldig bra med de to eldste, den minste er det verre med. Han har dysleksi og vært til utredning på PPT og Bup men hittil har de ikke funnet noen skikkelig galt med ham.

Kanskje jeg ikke lar ham ta ansvar for leksene, akkurat nå er det assistenten hans som har ansvaret men jeg vet jo ikke hvor lenge han får ha assistent.

Det er bare jeg som hater å presse ungene mine til å gjøre lekser så jeg stoppet ganske tidlig og de måtte ta ansvaret selv. Det gikk veldig bra med de to eldste, den minste er det verre med. Han har dysleksi og vært til utredning på PPT og Bup men hittil har de ikke funnet noen skikkelig galt med ham.

Kanskje jeg ikke lar ham ta ansvar for leksene, akkurat nå er det assistenten hans som har ansvaret men jeg vet jo ikke hvor lenge han får ha assistent.

Uff, jeg skjønner hva du mener. Jeg syns også det er nok av kamper å utkjempe som mor, og jeg hater den med lekser...

Heldigvis går det veldig greit med 8-åringen. Han uffer seg innimellom, men han har på en måte fått det inn i systemet at lekser gjøres etter skolen og da gjør han det.

Han eldste er det verre med; da han gikk på barneskolen var han så flink at han aldri hadde lekser. Han lå laaaangt over gjennomsnittet i klassen og hadde alltid gjort alt ferdig på skolen.

Da han begynte på ungdsomsskolen ble det annerledes, men da hadde han ikke noen leksekultur, så han kom aldri inn i tralten med å gjøre noe lekser.

Så det første året på u-skolen klarte han seg fordi han surfet litt på det han hadde fra b-skolen. Men etterhvert ble det vanskeligere og vanskeligere.

Og han som er en 5'er kandidat - egentlig - har fått karakterkort med flere 2'ere og 3'ere og en eller to 4'ere...

I morgen skal jeg tilbake til PPT og høre resultatet av en evnetest han tok for et par uker siden...

Uff, jeg skjønner hva du mener. Jeg syns også det er nok av kamper å utkjempe som mor, og jeg hater den med lekser...

Heldigvis går det veldig greit med 8-åringen. Han uffer seg innimellom, men han har på en måte fått det inn i systemet at lekser gjøres etter skolen og da gjør han det.

Han eldste er det verre med; da han gikk på barneskolen var han så flink at han aldri hadde lekser. Han lå laaaangt over gjennomsnittet i klassen og hadde alltid gjort alt ferdig på skolen.

Da han begynte på ungdsomsskolen ble det annerledes, men da hadde han ikke noen leksekultur, så han kom aldri inn i tralten med å gjøre noe lekser.

Så det første året på u-skolen klarte han seg fordi han surfet litt på det han hadde fra b-skolen. Men etterhvert ble det vanskeligere og vanskeligere.

Og han som er en 5'er kandidat - egentlig - har fått karakterkort med flere 2'ere og 3'ere og en eller to 4'ere...

I morgen skal jeg tilbake til PPT og høre resultatet av en evnetest han tok for et par uker siden...

Det er 8-åringen min jeg sliter med. Har hatt en to timers kamp både i første og andre klasse men så fikk jeg nok.

Hyl og skrik i to timer, barnetv og senga, ikke akkurat det perfekte familieliv. Og jeg ble helt utslitt og han ble helt utslitt og ikke lærte han er dritt heller.

Gjest aldri hørt om

Hva er evnetest? Kan hvem som helst ta det, eller er det der det er mistanke om noe galt?

Hva er evnetest? Kan hvem som helst ta det, eller er det der det er mistanke om noe galt?

Nå har jeg vært i systemet fordi vi har hatt mistanke om noe galt siden 3.klasse, men det er først nå i vinter det har løsnet.

Denne evnetesten har jeg ikke hørt om før nå heller, så jeg vet ikke noe mer enn at de tester hva han kan.

Vi har snakket om hva han svarte på - testen tok ca 2 timer - og det går på matte, norsk og forståelse ellers, tror jeg... Får svar i morgen, så jeg kan fortelle mer da...

Jeg synes nok du er litt streng. Hva hvis du lager et en-gangs kompromiss, f.eks at han må sitte en time (evnt to) med leksene om dagen for å få lov til å spille?

Men gjør det klinkende klart at dette skal ikke gjenta seg og at du kun gjør dette fordi han er alene i vinterferien.

Annonse

Det er 8-åringen min jeg sliter med. Har hatt en to timers kamp både i første og andre klasse men så fikk jeg nok.

Hyl og skrik i to timer, barnetv og senga, ikke akkurat det perfekte familieliv. Og jeg ble helt utslitt og han ble helt utslitt og ikke lærte han er dritt heller.

Det blir lite koselig med familieliv når det er sånn, ja. Jeg også hadde en periode med sønnen min da han var yngre hvor vi kranglet hele tiden. Jeg syntes det var skrik og uvennskap 24/7, og det var veldig lite hyggelig...

Håper det går seg til med lekser med sønnen din. Bra hvis det er så at du får de på BUP til å sette inn en ressurs som kan hjelpe så han får gjort det han skal på skolen, slik at han slipper å henge etter.

Lykke til :)

Jeg synes nok du er litt streng. Hva hvis du lager et en-gangs kompromiss, f.eks at han må sitte en time (evnt to) med leksene om dagen for å få lov til å spille?

Men gjør det klinkende klart at dette skal ikke gjenta seg og at du kun gjør dette fordi han er alene i vinterferien.

Problemet er at han ikke har leksebøkene sine her hjemme, så han må på skolen for å hente de.

Hvis han bare får hentet bøker - el evt får kopiert opp de sidene han trenger, så kan han gjøre lekser her og bli ferdig med det i morgen, og så får han lov til å spille resten av ferien hvis han ønsker det.

Etter at vi laget avtalen for noen uker siden har det gått ganske smertefritt med lekser - bare han får satt seg til med dem så går det ganske greit, men det er det å ha bøkene tilgjengelig og å få satt seg ned... får han kommet så langt, så er det meste gjort...

:-)

Det blir lite koselig med familieliv når det er sånn, ja. Jeg også hadde en periode med sønnen min da han var yngre hvor vi kranglet hele tiden. Jeg syntes det var skrik og uvennskap 24/7, og det var veldig lite hyggelig...

Håper det går seg til med lekser med sønnen din. Bra hvis det er så at du får de på BUP til å sette inn en ressurs som kan hjelpe så han får gjort det han skal på skolen, slik at han slipper å henge etter.

Lykke til :)

Takk

Han har 17 timer assistent på skolen og 7 timer individuell opplæring.

Når han slipper å gjøre lekser hjemme, er han en liten engel. Han er veldig kreativ, tegner og lager masse og er en skikkelig kosegutt. jeg fatter ikke helt hvorfor de sliter så fælt med ham på skolen. Han er sånn som alle voksne liker, høflig, søt og omtenksom.

Men har fått skikkelig dårlig selvtillit når det gjelder skolen. Jeg prøver å backe ham opp med alt han er flink til men det er ikke lett når de på skolen bare er opptatt av at han ikke kan lese. Men det begynner å komme seg nå da. Han leser korte ord med de bokstavene som han kan.

Takk

Han har 17 timer assistent på skolen og 7 timer individuell opplæring.

Når han slipper å gjøre lekser hjemme, er han en liten engel. Han er veldig kreativ, tegner og lager masse og er en skikkelig kosegutt. jeg fatter ikke helt hvorfor de sliter så fælt med ham på skolen. Han er sånn som alle voksne liker, høflig, søt og omtenksom.

Men har fått skikkelig dårlig selvtillit når det gjelder skolen. Jeg prøver å backe ham opp med alt han er flink til men det er ikke lett når de på skolen bare er opptatt av at han ikke kan lese. Men det begynner å komme seg nå da. Han leser korte ord med de bokstavene som han kan.

"Når han slipper å gjøre lekser hjemme, er han en liten engel. Han er veldig kreativ, tegner og lager masse og er en skikkelig kosegutt. jeg fatter ikke helt hvorfor de sliter så fælt med ham på skolen. Han er sånn som alle voksne liker, høflig, søt og omtenksom."

Og da er det fint at han får oppfølging, sånn at han slipper å ha det vanskelig både på skolen og hjemme, ja...

Søskenbarnet mitt har to jenter som sliter med dysleksi, og hun har slåss masse med systemet. De har pc fra skolen for å lette hverdagen, men det er vanskelig for det.

Og når da læreren kommer etter 2 - to - år og sier; "Åh, næmen - har xxx også dysleksi som søsteren sin?!" da er det noe galt et sted. Da hadde altså jenta hatt en lærer som i 2 år ikke hadde sett at det var dysleksi inne i bildet... helt utrolig...

"Når han slipper å gjøre lekser hjemme, er han en liten engel. Han er veldig kreativ, tegner og lager masse og er en skikkelig kosegutt. jeg fatter ikke helt hvorfor de sliter så fælt med ham på skolen. Han er sånn som alle voksne liker, høflig, søt og omtenksom."

Og da er det fint at han får oppfølging, sånn at han slipper å ha det vanskelig både på skolen og hjemme, ja...

Søskenbarnet mitt har to jenter som sliter med dysleksi, og hun har slåss masse med systemet. De har pc fra skolen for å lette hverdagen, men det er vanskelig for det.

Og når da læreren kommer etter 2 - to - år og sier; "Åh, næmen - har xxx også dysleksi som søsteren sin?!" da er det noe galt et sted. Da hadde altså jenta hatt en lærer som i 2 år ikke hadde sett at det var dysleksi inne i bildet... helt utrolig...

Dattera mi på 19 har også dysleksi. Og faren til minstemann.

Han har ikke fått noe data på skolen og det fikk heller ikke dattera mi. Men det har gått bra, jeg kjøpte jo dataen pga hennes dysleksi. Og nå bor hun sammen med en kompis som har data slik at hun får gjort oppgavene sine der. Hun har gjort det bra på skolen og går på sykepleien nå. Men det ble ikke oppdaget at hun hadde dysleksi før hun gikk i fjerde klasse, tilsvarende femte nå, og hun kunne ikke lese et eneste ord.

Så jeg har mast bra på skolen men kanskje ikke klart å følge opp nok sjøl. Men som du sier, det er bra at han har fristed hjemme og ingen som maser om skolearbeid.

Han har jo et valg her: Gjøre lekser - så spille. Regner med at han kan gjøre disse leksene denne uka også. Så lenge de har valg synes jeg du kan holde på dette.

Vi inngikk et kompromiss; han får lov til å ta med X-boxen på ferie-tur sammen med noen kamerater og andre - og så får han utvidet spilleforbud neste uke istedet...

Har holdt på spilleforbudet denne uka - fram til i dag... og føler meg litt slem... men jeg syns også det er viktig å være konsekvent.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...