Mondin Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hei Siri Vi har en gutt på 10 år som har vært hos deg et par ganger. Dere har satt opp en kontrakt for dotider. Disse ser jeg er svært vanskelig å følge for ham. Han er stadig med kamerater hjem eller har noen med hjem. Han skvetter mye i løpet av dagen,( han tisser ikke i buksa lenger) slik at det lukter mye av klærne når vi legger oss. Det går som oftest galest når han spiller eller ser på tv. Han blir bare irritert hvis vi maser på ham og virker lite interessert i å ta tak i problemet selv. Kanskje han er for liten. Men jeg har noen spørsmål som det hadde vært fint å få svar på? Dersom han ikke følger den kontrakten dere har satt opp, slik at han får faste dotider, kan han noen gang bli frisk? Hva slags drikke skal vi holde oss unna, og hvor mye drikke skal han ha etter kl 18 om kvelden? Skal han sitte å tisse? Kan vi si til ham at han må ha samme buksa to dager, hvis vi synes dette hjelper?Han bor annenhver uke hos mor og far, hvor viktig er det at vi har samme kjøreregler på dette? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174994-dag-og-nattev%C3%A6ting/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Siri Harket, uroterapeut Skrevet 22. februar 2005 Del Skrevet 22. februar 2005 Hei.Det du beskriver er ikke så uvanlig. Det er ofte det største problemet å få barna motivert for denne form for behandling.Han er 10 år og stor nok til å forstå, men ofte er det så mye annet som er spennende enn å gå på do. Noe bedring er det jo at han ikke blir så våt lenger.Det som kan skje når dette sklir ut er at han igjen kan bli like våt som tidligere, og at hele prosessen tar mye lengre tid. Når det gjelder drikke så er cola noe av det mest vanndrivende man kan få. Når det gjelder drikke om kvelden,så betyr vel det at han blir våt på natten siden dette problemet taes opp.Det er vanskelig å si om dette med drikke har noen betydning, og de lærde strides om dette.men det viktigste er at ikke det blir snudd rundt på drikke med det mener jeg at han ikke drikker noe særlig på dagen, og så "pøses" det på om kvelden. Prøv kanskje å hold dere til et glass, eller to til kveldsmat. Det anbefales fra flere hold at gutter også skal sitte når de tisser. Dere bør forsøke å ha de samme reglene hos både mor og far.Er han sengevæter kan jo alarm også være et forsøk etterhvert. Når det gjelder dagproblemene bør han holde på noen faste tider. Dere kan godt si at han skal ha samme bukse to dager, og at det lett kan bli sånn at andre kjenner det lukter tiss av ham.spør om han har tenkt på det???Ta gjerne en ny time hos meg og vi kan se litt videre på alternativer, og på motivasjonen.Det er nok viktig at noen utenfra snakker litt om dette med ham.Evt endre noe på kontrakten slik at det blir lettere å følge. Lykke til 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174994-dag-og-nattev%C3%A6ting/#findComment-1163528 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Goldy79 Skrevet 7. februar 2006 Del Skrevet 7. februar 2006 Hei.Det du beskriver er ikke så uvanlig. Det er ofte det største problemet å få barna motivert for denne form for behandling.Han er 10 år og stor nok til å forstå, men ofte er det så mye annet som er spennende enn å gå på do. Noe bedring er det jo at han ikke blir så våt lenger.Det som kan skje når dette sklir ut er at han igjen kan bli like våt som tidligere, og at hele prosessen tar mye lengre tid. Når det gjelder drikke så er cola noe av det mest vanndrivende man kan få. Når det gjelder drikke om kvelden,så betyr vel det at han blir våt på natten siden dette problemet taes opp.Det er vanskelig å si om dette med drikke har noen betydning, og de lærde strides om dette.men det viktigste er at ikke det blir snudd rundt på drikke med det mener jeg at han ikke drikker noe særlig på dagen, og så "pøses" det på om kvelden. Prøv kanskje å hold dere til et glass, eller to til kveldsmat. Det anbefales fra flere hold at gutter også skal sitte når de tisser. Dere bør forsøke å ha de samme reglene hos både mor og far.Er han sengevæter kan jo alarm også være et forsøk etterhvert. Når det gjelder dagproblemene bør han holde på noen faste tider. Dere kan godt si at han skal ha samme bukse to dager, og at det lett kan bli sånn at andre kjenner det lukter tiss av ham.spør om han har tenkt på det???Ta gjerne en ny time hos meg og vi kan se litt videre på alternativer, og på motivasjonen.Det er nok viktig at noen utenfra snakker litt om dette med ham.Evt endre noe på kontrakten slik at det blir lettere å følge. Lykke til Me skal på sjukehuset med sønnen vår på seks år i morgon, på grunn av at han sliter og må bruke bleier både dag og natt. Kan eg spørje etter blå resept på bleier der, eller må eg snakke med fast legen - atter ein gong????? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/174994-dag-og-nattev%C3%A6ting/#findComment-1607114 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.