Gå til innhold

4 åring vil slutte med nattbleie


carmencita

Anbefalte innlegg

Min datter som nettopp har fylt 4 år ønsker å slutte med bleie om natten, men det var bare en suksess de to første nettene. (hun var da 3 1/2 år). Da våknet hun av seg selv, tror hun sov veldig lett fordi hun var så innstilt på å klare dette. Senere har vi prøvd av og til, men det har ikke gått bra.

Vi ser det ikke som noe problem, men hun maser fælt om å ha på truse.

Hun tisser på seg etter 6-7 timer, men våkner ikke av våt seng. Hun står opp for å tisse dersom hun må det før hun sovner, og hun tisser heller ikke på seg etter at hun har våknet om morgenen, ihvertfall kommer hun ofte opp på do da.

Hva bør vi si til henne, evt. tips, er det en idé å vekke henne for å tisse rundt kl. 24 selv om hun ikke lærer noe av det? Hva bør vi forvente? (hun sluttet med bleier noen måneder etter 3 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg tror nok jeg ville ha fortsatt å sette på henne nattbleie. Barn har behov for å sove uforstyrett og det er ikke bra å avbryte søvnen deres for å ta dem med på do. Så lenge hun ikke har tørr bleie minst 3 - 4 netter i uken, er det et tegn på at hun ikke klarer å være tørr enda. Mange barn er sengevætere i mange år etter at de fylte 4 år, og slutter dere med bleie nå, vil hun garantert ikke ha bleie på seg om et år igjen om hun fortsatt tisser på seg og dere er fedd up av sengetøyvaskingen.

Det er naturlig at hun ønsker å være stor jente og slutte med bleier, jeg skjønner jo det. Allikevel ville jeg ha fortalt henne at dere ikke ser på henne som en baby fordi om hun har nattbleie på seg og dere vet at hun ikke kan noe for at hun tisser på seg. Spør om hun ikke syntes det er bedre å våkne i en tørr seng og få sove hele natten enn å våkne og være våt.

Sønnen vår på 7 år er sengevæter og bruker fortsatt nattbleie. Vi har beholdt bleien helt naturlig siden han var liten og derfor har det sjelden vært noe problem, med unntak av overnatting hos andre osv. Andre jeg har skrevet og utvekslet erfaringer med og som kuttet ut nattbleien, har ikke hatt det lett med å få ungen til å akseptere å begynne med bleier igjen etter et år eller to med våte senger og foreldrene ikke orker mer vask

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siri Harket, uroterapeut

Til carmencita. Jeg må nok si at jeg er enig i en del av det SirenMerete har svart. Det er ikke lurt å ta en 4 åring opp av søvnen for å tisse. Hun er ikke mer enn 4 år. Når det gjelder bleie så sier du ikke noe om hva hun bruker. Det er en del barn som føler de ikke bruker bleie når de har på seg Up and Go.Når det gjelder det at hun vil være stor er det veldig lurt å si litt om det å gå på toalettet og bruke god tid der. Det er viktig at hun innøver gode dovaner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lurer på hvor mange ganger dere har prøvd å lå henne sove uten bleier? Man må regne med uhell en periode, og heller ta jobben det er å skfte sengetøy. Hun vil ikke lære konsekvensene av å tisse på seg hvis hun ikke merker at hun blir våt (hvis tisset forsvinner inn i en bleie).

Hvis du prøver å ta henne opp midt på natta for at hun skal "tømme" seg, vil hun venne seg til å tisse på natta. Noen holder en bortimot sovende unge over skåla for å "tømme", og får da en unge som venner seg til å tisse i søvne.

Jeg vet av erfaring at det er kjedelig å skifte sengetøy midt på natta, men det er det som må til. Det med å ha tørr bleie i noen netter før hun skal "få lov" til å sove i trusa, har jeg liten tro på. Min erfaring er at de tisser i bleia hvis de har bleie på. Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er ikke enig med de andre om at du ikke skal ta opp barnet om natten.

I en periode, når du vet ca. når hun tisser på seg om natten, kan du vekke henne like før det, og få henne til å gå på do. Etterhvert vil hun selv merke at hun vil våkne når hun må tisse.

De fleste barn sovner greit igjen etterpå, men det er jo selvfølgelig ikke å anbefale hvis du får et barn som nekter å legge seg igjen etter et nattlig toalettbesøk.

Lykke til!

Hilsen fra

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest østfold

Jeg har ei jente på 3,5 (blir 4 i juni), og hun bruker fremdeles bleie på natta. Jeg har tatt fri hele påska, og tenkte at jeg skulle kjøpe et stort tisselaken og prøve aktivt de dagene vi har fri. Vet at jeg må regne med en del uhell, men litt greiere i påska i og med vi har fri i over en uke. Går det ikke får vi prøve igjen senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...