Gå til innhold

Å velge sykehus fritt

Anbefalte innlegg

Min allmennpraktiserende lege skal henvise meg til en indremedisiner. Legen hevder at hun i første omgang må henvise meg til fylkessykehuset (det finnes en spesialist der), at hun ikke har myndighet til å henvise meg direkte til et regionalsykehus. Dit kan kun fylkessykehuset henvise meg, påstår min lege. Medfører dette riktighet? Jeg ønsker nemlig spesifikt å komme til RiT.

På forhånd takk for svar:-)

Mvh

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/17559-%C3%A5-velge-sykehus-fritt/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Irene Grøneng

Fra departementets rundskriv: "Retten til fritt sykehusvalg gir ikke pasienten rett til å velge behandlingsnivå. Pasienten kan ikke velge mer spesialisert behandling enn pasienten er henvist for. Det avgjørende her er hvilket behandlingsnivå behandlingen ytes på. Behandling som gis på lokalsykehusnivå kan for eksempel velges på alle sykehus som har lokalsykehusfunksjon i det aktuelle fagområdet. Dersom tilstanden tilsier utredning og behandling på lokalsykehusnivå, kan pasienten ikke velge dette på regionsykehusnivå."

Fra departementets rundskriv: "Retten til fritt sykehusvalg gir ikke pasienten rett til å velge behandlingsnivå. Pasienten kan ikke velge mer spesialisert behandling enn pasienten er henvist for. Det avgjørende her er hvilket behandlingsnivå behandlingen ytes på. Behandling som gis på lokalsykehusnivå kan for eksempel velges på alle sykehus som har lokalsykehusfunksjon i det aktuelle fagområdet. Dersom tilstanden tilsier utredning og behandling på lokalsykehusnivå, kan pasienten ikke velge dette på regionsykehusnivå."

Jeg har fått informasjon fra Informasjonsansvarlig for helseregion Nord: i.h.t. den nye pasientloven KAN pasienten fritt velge nivå. Dette fordi de enkelte sykehus i Norge er lokalsykehus for sitt nærområde. Jeg har fått dette skriftlig og uthevet at jeg IKKE trenger å gå om sentralsykehuset, men kan kreve å få komme direkte til et regionsykehus.Men når henvisningen først er gjort, kan ikke pasienten da velge et annet nivå.

På meg virker det som om loven gir rom for ulike tolkninger, og det styrker jo ikke akkurat pasientens rettigheter!

Mvh

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...