Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Hei!

Har en gutt på 6 år som er under utredning. Fikk som 4-åring midlertidig diagnose ADHD, men utredes nå mest med tanke på ADD. Han har i tillegg hatt sen utvikling både motorisk og språklig, og han er umoden i forhold til alderen. Dette har jeg forstått er vanlige tilleggsvansker til problematikken han er under utredning for.

Jeg har bare et kort spørsmål ang. utredningen: Er det vanlig med MR-undersøkelse ved denne type utredning?

Legen sa at de ikke mistenkte noe spesielt, men har ikke hørt om MR-undersøkelse i forhold til ADHD/ADD før...

På forhånd takk for svar! :)

Mvh,

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/175853-mr-unders%C3%B8kelse-ved-add-utredning/
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min sønn har diagnosen ADD, og MR-undersøkelse var IKKE en del av utredningen. Har heller ikke hørt om andre som har vært gjennom det.

Hva tror de kunne finne ut av det, da?

Hei Terka!

Takk for svar!

Jeg reagerte også på at de ønsket MR, men fikk ikke snakket så mye med legen om det.

Vet ikke om de tenker hjerneskade, kanskje?

Mvh,

Vi hadde også en MR-undersøkelse. Enkelte av symptomene som du beskrev kan være utløst av f. eks. en hjerneskade, hjernetumor og mye annet. Nå er jo dette heldigvis egentlig nesten aldri tilfellet, men MR blir gjort for å utelukke slike ting før man går videre med andre undersøkelser.

Gjest mamma'n hans

Jeg tror at man med MR kan se om det er nedsatt funksjon i hjernen i spesielle områder som er karakteristisk ved adhd/add. Min sønn har dessverre ikke fått MR - jeg skulle ønske han hadde det - for hans adhd ytrer seg såpass uvanlig at å få det svart på hvitt - eller i farger - på papiret hadde gjort _meg_ godt!

• 9 måneder senere...

Annonse

Hei Terka!

Takk for svar!

Jeg reagerte også på at de ønsket MR, men fikk ikke snakket så mye med legen om det.

Vet ikke om de tenker hjerneskade, kanskje?

Mvh,

Vi ble henvist til MR i forbindelse med utredning av datteren vår. Da jeg hadde lest den medfølgende innformasjonen måtte jeg ta en telefon til sykehuset å spørre hvordan man fikk en hyperaktiv 7-åring til å ligge helt stille i maskinen bortimot en halvtime? De kunne ikke svare og i samråd med legen fant vi ut at det ikke hadde noe for seg å prøve. Denne undersøkelsen var ren rutine, sånn for sikkerhets skyld, og ikke fordi det var mistanke om noe galt. Vi fikk tilbud om å ta undersøkelsen på et større sykehus, i narkose,men det var ikke nødvendig i forhold til å få stilt en diagnose, så vi har valgt å ikke gjøre det.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...