Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Gutten min på 12 1/2 år er 1.34 cm og veier rundt 34 kg.

Vi bekymrer oss vanvittig over at han er så lav og nå begynner han å bli tykk også :(

trur ikke du trenger å bekymre deg. vår gutt var og liten for alderen. han er fremdeles ikke av de høyeste men, nå går det for fremover. i løpe av ti mnd voks han 14 cm, det starta rett rundt 14 års alderen. nå er han 15 og vokser mens en ser på han. han er fremdeles en lett vekter på ca 46-47 kg.

Fortsetter under...

fei1365380229

trur ikke du trenger å bekymre deg. vår gutt var og liten for alderen. han er fremdeles ikke av de høyeste men, nå går det for fremover. i løpe av ti mnd voks han 14 cm, det starta rett rundt 14 års alderen. nå er han 15 og vokser mens en ser på han. han er fremdeles en lett vekter på ca 46-47 kg.

Det er godt å høre at det finnes andre små gutter også, men vår gutt har vært inne til utredning for muligens å få veksthormon. De har estimert høyden hans til å bli 1.65.1 cm, 1.65 er grensen for å få veksthormon :o), derfor har han fått nei på dette.

Vi har bedt om en second opinion og skal nå inn til Rikshospitalet for denne om 2 ukers tid. Det er klart man helst ikke skal bekymre seg, men jeg har en bror som er 1.72 og han syns ikke det er morsomt å være så kort og under 1.65 som gutt er jo megakort.

Men vi kan jo håpe de har tatt feil og at han blir høyere.

Det er godt å høre at det finnes andre små gutter også, men vår gutt har vært inne til utredning for muligens å få veksthormon. De har estimert høyden hans til å bli 1.65.1 cm, 1.65 er grensen for å få veksthormon :o), derfor har han fått nei på dette.

Vi har bedt om en second opinion og skal nå inn til Rikshospitalet for denne om 2 ukers tid. Det er klart man helst ikke skal bekymre seg, men jeg har en bror som er 1.72 og han syns ikke det er morsomt å være så kort og under 1.65 som gutt er jo megakort.

Men vi kan jo håpe de har tatt feil og at han blir høyere.

165 cm er ikke høyt for en gutt. jeg har og vært bekymra for vår gutt og ble veldig glad når han plutselig begynte å vokse. Han er fremdeles endel mindre en mange av klasse kameratene, men jeg ser han nå tar de mer igjen. Håper deres pode og plutselig spirer i vei. eller at han får hormon behandling.

fei1365380229

165 cm er ikke høyt for en gutt. jeg har og vært bekymra for vår gutt og ble veldig glad når han plutselig begynte å vokse. Han er fremdeles endel mindre en mange av klasse kameratene, men jeg ser han nå tar de mer igjen. Håper deres pode og plutselig spirer i vei. eller at han får hormon behandling.

Takk! Det er jo sånn at man bekymrer seg når ikke ens barn faller innunder "normalen" :o).

Han har heldigvis en god psyke så det bekymrer han ikke nevneverdig akkurat nå, men vi håper jo han kan dra seg nærmere 1.70 da :o)

Annonse

Jeg har ikke lest hele tråden, men her er en lenke:

http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/story/0,2789,612515,00.html

Takk for tråden. Nyttige tips her.

Lurte samtidig på om det er noen som har en oversikt over BMI. (Hva som er undervek, normalvekt og overvekt)

fei1365380229

Lurte samtidig på om det er noen som har en oversikt over BMI. (Hva som er undervek, normalvekt og overvekt)

Under 20 = undervekt

20 - 25 = normalvekt

25 - 30 = overvekt

over 30 = sykelig overvekt

BMI: høyde x høyde = x

vekt delt på x = BMI

fei1365380229

Var inne på 100 nyeste og så ikke at det gjaldt en gutt på 13 år, kan være noen andre kriterier på dette tror jeg.

Annonse

Det spørs jo på kroppsbygningen da.

14-åringen min er 1.80 høy og veier 79 kilo. Han har stor overkropp og korte ben, trener hver dag og har mye muskler. Han er ikke tykk.

Heh. Rart å tenke på at min lille, spinkle 6-åring en gang om ikke lenge blir en stor tenåringsslamp...

Var inne på 100 nyeste og så ikke at det gjaldt en gutt på 13 år, kan være noen andre kriterier på dette tror jeg.

Burde vel kanskje være greit på så store barn, men jeg ser jo at jente på 5 1/2 får en BMI på 14,4, og det kan nok ikke stemme. Greit at ho er tynn men.....

fei1365380229

Burde vel kanskje være greit på så store barn, men jeg ser jo at jente på 5 1/2 får en BMI på 14,4, og det kan nok ikke stemme. Greit at ho er tynn men.....

Ja antageligvis så stemmer det ganske så greit, det er mange kilo mellom 20 og 25 på BMI'en.

Matinntaket er neppe problemet i den alderen - det er snarere et problem at de driver mer med dataspill enn med idrett og utendørs leik...

71 kg er LITT drøyt når man er 166 høy, men "hvalpefettet" vil forsvinne dersom han altså er i aktivitet!

Er vel vanligvis enig med deg ang. matinntak. MEN jeg tror at vi har et unntak her.

Han spiser VELDIG mye. + som sakt en del søtsaker (Hadde visst brukt 55,- på godterier på lørdag.)

Alle pengene hans blir brukt til godterier/usunn mat.

Han trener ikke, men sitter heller ikke mye å spiller. Han er mye ute, men er ganske bedagelig, og forbruker nok ikke så veldig mye. (Sitter stille og fisker o.l.)

Han har allid veid mye slik at vi har hatt store problemer med å finne f.eks. bukser som passer. Så at han går av seg dette begynner jeg å tvile på - dessverre.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...