Gå til innhold

Handicapkort og "granskende blikk"


Gjest revmatikeren

Anbefalte innlegg

Gjest revmatikeren

Vet ikke om det er andre som har opplevd det samme som meg tidligere.

Jeg har handicapkort fordi jeg har leddgikt.

Stort sett så gransker ikke folk meg med det har skjedd

Tar frem et par eksempler

1) en gang da jeg var på vei til å parkere, så stoppet en bil og tutet og pekte opp på handicapskiltet.. Jeg hadde ennå ikke fått lagt opp skiltet.. Jeg tittet på han gjorde ikke tegn til å vise han kortet med en gang. da pekte han igjen på skiltet.... DA jeg viste han dette så sank han liksom sammen.. Hva visste vel han om jeg var handicappet eller ikke.. Jeg kunne ha amputert begge ben uten at han hadde sett dette..

2) i går så satt jeg i bilen igjen, på handicap plass, og en eldre mann stirrer stygt på meg.. Jeg har ikke kortet oppe til enhver tid så han så ikke at jeg hadde kort.. Men han kikket inn i bilen for virkelig å finne ut om jeg var "kvalifisert" til å stå der.. Det fikk meg til å stirre stygt på han.. fikk så lyst til å spørre han om han hadde ID for å være parkeringsvakt og hvilken rett han hadde til å sjekke om jeg var handicappet eller ikke!

Etter år med dette så har jeg blitt så lei.. Har alltid et par gloser på lager om noen skulle spørre meg....

F,eks -jeg har handicap skilt fordi jeg er blind!!

Noen andre som har opplevd det samme??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

  • Svar 116
  • Opprettet
  • Siste svar

Mest aktive i denne tråden

  • Dorthe

    37

  • Gemini

    17

  • tigertrollet

    12

  • SoriaMoria

    7

Mest aktive i denne tråden

mil1365380270

Klart det ikke er gøy å bli mistenkt/mistrodd på den måten. Men det er positivt at folk passer på, da er det større sjanse for at plassene ikke blir tatt av folk som ikke trenger de?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er sannelig ikke rart folk gransker deg, jeg blir gransket jeg også og alle gransker hverandre. Så ofte som plassene blir "stjålet" så er vi nok ganske aggressive alle sammen.

Forresten hvorfor har du det ikke limt det fast til frontruta, da slipper du mye pes antagelig.

Eller er du flau over at du parkerer gratis :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor har du ikke kortet limt i frontruta, så du har det fremme til enhver tid?

Som søsken til en funksjonshemmet, og med mange andre funksjonshemmede i min omgangskrets, så tar jeg meg i å ergre meg når det står biler på handikap-plasser som åpenbart ikke har p-skilt i vinduet. Som regel med rette, fordi bilen er forlatt, og da er det ingen unnskyldning for å ikke ha handikapkortet på plass i ruta. Eller når noen er på vei ut av en bil på handikapplass, uten å legge frem kortet. Det har hendt jeg har kommet i en og annen opphetet diskusjon da ja...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Klart det ikke er gøy å bli mistenkt/mistrodd på den måten. Men det er positivt at folk passer på, da er det større sjanse for at plassene ikke blir tatt av folk som ikke trenger de?

Ja det er helt klart det, for ingenting er så irriterende når man ser at biler parkerer på handicapplasser og ikke har kort!!

Men når du sitter i bilen, du har ikke skrudd av tenningen engang og du får stygge blikk!! DET er DET jeg synes er unødvendig og irriterende..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest revmatikeren

Hvorfor har du ikke kortet limt i frontruta, så du har det fremme til enhver tid?

Som søsken til en funksjonshemmet, og med mange andre funksjonshemmede i min omgangskrets, så tar jeg meg i å ergre meg når det står biler på handikap-plasser som åpenbart ikke har p-skilt i vinduet. Som regel med rette, fordi bilen er forlatt, og da er det ingen unnskyldning for å ikke ha handikapkortet på plass i ruta. Eller når noen er på vei ut av en bil på handikapplass, uten å legge frem kortet. Det har hendt jeg har kommet i en og annen opphetet diskusjon da ja...

Jeg vil ikke ha kortet oppe til enhver tid. det hender at jeg ikke akkurat trenger stå på oppmerket plass for funksjonshemmede så derfor vil jeg ikke ha det synlig..

Kanskje et kompleks som ligger til grunn??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke ha kortet oppe til enhver tid. det hender at jeg ikke akkurat trenger stå på oppmerket plass for funksjonshemmede så derfor vil jeg ikke ha det synlig..

Kanskje et kompleks som ligger til grunn??

Det kan nesten høres ut som et kompleks ja. Er det noen som du ikke vil at skal vite om hc-kortet?

Det er jo ingenting som hindrer deg i å parkere på vanlige plasser, der det er praktisk mulig for deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke ha kortet oppe til enhver tid. det hender at jeg ikke akkurat trenger stå på oppmerket plass for funksjonshemmede så derfor vil jeg ikke ha det synlig..

Kanskje et kompleks som ligger til grunn??

Betaler du heller på vanlig plass enn å legge fram kortet *sjokkert* :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iznowgood_the one and only

Så deilig det må være å kunne ergre seg over så ubetydelige ting som hvordan folk ser på en...

Hva med å kjøpe deg 'HarryPotterBriller' og glane tilbake? ;-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Betaler du heller på vanlig plass enn å legge fram kortet *sjokkert* :o)

Psst! Det er jo ikke alle parkeringsplasser der man må betale da vet du, Dorthe! ;-)

Du må se å komme deg ut av Oslo innimellom! Selv en del av sentrene utenfor Oslo sentrum mm har jo gratis parkering...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Psst! Det er jo ikke alle parkeringsplasser der man må betale da vet du, Dorthe! ;-)

Du må se å komme deg ut av Oslo innimellom! Selv en del av sentrene utenfor Oslo sentrum mm har jo gratis parkering...

Jeg har gratis parkering i gata jeg bor :o)

Men der er alltid fullt, jeg har aldri til dags dato sett en ledig plass der.

Jeg har forresten hatt kjøkken og bademannen her i kveld så nå blir badet tatt til uka mens jeg er borte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gratis parkering i gata jeg bor :o)

Men der er alltid fullt, jeg har aldri til dags dato sett en ledig plass der.

Jeg har forresten hatt kjøkken og bademannen her i kveld så nå blir badet tatt til uka mens jeg er borte.

Så bra (om bad & kjk).

Men altså, ikke alle bor i sentrum av en by vet du... ;-)

Når jeg parkerer i sentrum i kommunen her jeg bor, eller vet et av handlesentrene, så er det uansett gratis parkering. Og tidligere når jeg bodde i Oslo var det også ofte jeg parkerte uten å måtte betale for det. Det spørs hvor man reiser med bilen, rett og slett.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra (om bad & kjk).

Men altså, ikke alle bor i sentrum av en by vet du... ;-)

Når jeg parkerer i sentrum i kommunen her jeg bor, eller vet et av handlesentrene, så er det uansett gratis parkering. Og tidligere når jeg bodde i Oslo var det også ofte jeg parkerte uten å måtte betale for det. Det spørs hvor man reiser med bilen, rett og slett.

Men det er vel på store handlesenter og i sentrum av byen det er mest handicapplasser og da og der er det oftest betaling.

Men helt ærlig, jeg vet ikke hvor man må betale og hvor man ikke må for jeg betaler aldri. Ikke bruker jeg bilen til sentrum heller lenger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

tigertrollet

Jeg synes også det kan være ekkelt. Jeg "ser" jo liksom frisk ut. Og føler liksom at jeg må se litt syk ut når jeg går ut bilen.

Hvis jeg skal på jobb er jeg også pent kledd og sminket og er litt redd for hva andre synes og mener og tror.

Men jeg prøver å drite i det og er blitt litt bedre...

Jeg har dager som er bedre enn andre, men det er jo en grunn til at jeg har fått kortet! De færreste ser på meg at jeg har vondt og er i dårlig form. Det har jeg blitt mester på å skjule tross alt. På godt og vondt.

Oppsummert: jeg synes også det er vanskelig, og jeg parkerer på vanlige p-plasser hvis det er ledig og formen tilsir det. Tenker at det er andre handicappede som også kan trenge plassen mer enn meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det kan være ekkelt. Jeg "ser" jo liksom frisk ut. Og føler liksom at jeg må se litt syk ut når jeg går ut bilen.

Hvis jeg skal på jobb er jeg også pent kledd og sminket og er litt redd for hva andre synes og mener og tror.

Men jeg prøver å drite i det og er blitt litt bedre...

Jeg har dager som er bedre enn andre, men det er jo en grunn til at jeg har fått kortet! De færreste ser på meg at jeg har vondt og er i dårlig form. Det har jeg blitt mester på å skjule tross alt. På godt og vondt.

Oppsummert: jeg synes også det er vanskelig, og jeg parkerer på vanlige p-plasser hvis det er ledig og formen tilsir det. Tenker at det er andre handicappede som også kan trenge plassen mer enn meg.

Jeg tror det viktigste vi skal tenke på når vi parkerer, er at vi som har vanlige små biler ikke tar de brede plassene for van'ene med sideheis. Og at dere ikke parkerer mindre enn to meter fra de bilene med skilt bak slik at man ikke får rullestolen ut og inn.

Og forresten så sminker jeg meg og pynter meg jeg også altså og det gjør vel de fleste, handicaptillatelse eller ikke ;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Jeg tror det viktigste vi skal tenke på når vi parkerer, er at vi som har vanlige små biler ikke tar de brede plassene for van'ene med sideheis. Og at dere ikke parkerer mindre enn to meter fra de bilene med skilt bak slik at man ikke får rullestolen ut og inn.

Og forresten så sminker jeg meg og pynter meg jeg også altså og det gjør vel de fleste, handicaptillatelse eller ikke ;o)

Ja, sant det. Det med at rullestolbiler tar ekstra plass prøver jeg å ta hensyn til.

Det hjelper å høre at andre også jåler seg og samtidig legger en blå lapp i ruta;o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

tigertrollet

Jeg tror det viktigste vi skal tenke på når vi parkerer, er at vi som har vanlige små biler ikke tar de brede plassene for van'ene med sideheis. Og at dere ikke parkerer mindre enn to meter fra de bilene med skilt bak slik at man ikke får rullestolen ut og inn.

Og forresten så sminker jeg meg og pynter meg jeg også altså og det gjør vel de fleste, handicaptillatelse eller ikke ;o)

Du..vet du reglene med bomringen? Jeg fikk fritak første gang jeg fikk h-kort, men andre gang fikk jeg beskjed fra Fjellinjen at kortet måtte ha mer enn 2 års varighet. Og jeg har på ca 20mndr..

Vet du? Og vet du om det er en magisk grense på rundt 2 år når det gjelder h-kort -at det er skillet på midlertidig og varig handicap?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, sant det. Det med at rullestolbiler tar ekstra plass prøver jeg å ta hensyn til.

Det hjelper å høre at andre også jåler seg og samtidig legger en blå lapp i ruta;o)

Ja, er du gærn. Jeg har da ikke sluttet med det. Jeg kjenner mange med kort jeg og alle sminker og pynter seg likevel. Kanskje litt ekstra også til og med :o)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du..vet du reglene med bomringen? Jeg fikk fritak første gang jeg fikk h-kort, men andre gang fikk jeg beskjed fra Fjellinjen at kortet måtte ha mer enn 2 års varighet. Og jeg har på ca 20mndr..

Vet du? Og vet du om det er en magisk grense på rundt 2 år når det gjelder h-kort -at det er skillet på midlertidig og varig handicap?

Nei, det har jeg aldri tenkt på. Jeg får kort for fem år og fem år av gangen og trenger ikke engang legeattest lenger.

Men jeg kan se hva jeg finner.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes også det kan være ekkelt. Jeg "ser" jo liksom frisk ut. Og føler liksom at jeg må se litt syk ut når jeg går ut bilen.

Hvis jeg skal på jobb er jeg også pent kledd og sminket og er litt redd for hva andre synes og mener og tror.

Men jeg prøver å drite i det og er blitt litt bedre...

Jeg har dager som er bedre enn andre, men det er jo en grunn til at jeg har fått kortet! De færreste ser på meg at jeg har vondt og er i dårlig form. Det har jeg blitt mester på å skjule tross alt. På godt og vondt.

Oppsummert: jeg synes også det er vanskelig, og jeg parkerer på vanlige p-plasser hvis det er ledig og formen tilsir det. Tenker at det er andre handicappede som også kan trenge plassen mer enn meg.

Høres på mange måter ut som min slektning som jeg nevnte i en annen tråd her - ser ofte "uforskammet" frisk ut, og blir mistrodd selv av enkelte i familien at det faktisk står så dårlig til som et gjør på de dårlige dagene. Eh - klønete skrevet, men du skjønner... .-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...

×
×
  • Opprett ny...