Gjest Anikkan Skrevet 31. januar 2001 Del Skrevet 31. januar 2001 Hjelp Jeg har ei mor som svinner hen, ikke i hode eller av en påvist sykdom, men av smerter i magen. Det er påvist divertikler etter flere røngenundersøkelser, men det er ikke mulig å få noe klart svart på hvorfor hun har slike smerter, og bare løs avføring.( har forstått at divert. vanligvis gir hard avføring.) Har hatt dette problemet i flere år, men det siste året har det vært stort sett konstant. Hun har prøvd dietter, antibiotikakurer, homopat og det som kan prøves. Siste røngenundersøkelse utelukket heldigvis det vi frykter mest, nemlig kreft. Det siste året har hun mistet veldig mye vekt, og kreftene blir jo også da borte. Noen ganger går det seg jo til utover dagen, og hun har funnet ut at hvit fisk, hvertfall ikke gjør henne verre. Men fins det virkelig ikke noe å gjøre? Leger sier bare hun må lære seg å leve med det ? Det tror jeg ikke går stort lenger? Og jeg må legge til; hun har vært gjennom ryggoperasjon og har aldri klaga før!! Vær så snill, noen må vel ha noe å bidra med ????? 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17648-divertikler/ Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Knut Laake, Overlege - spesialist i indr Skrevet 1. februar 2001 Del Skrevet 1. februar 2001 Svar til Anikkan! Din mor har altså sterke magesmerter og diare-tendens, og ut fra det du skriver virker det som om hun taper seg i vekt. Det er sikkert en fysisk årsak til dette, det gjelder bare å finne den, og det er ikke alltid så lett. Jeg tar det for gitt at din mor ikke er storforbruker av avføringsmidler. Divertikler (utposninger, vanligvis på tykktarmen, men kan også sitte på tynntarmen) gir vanligvis ikke magesmerter og diare, så det er nok noe annet. Jeg kan ikke foreslå annet enn at din mor blir henvist til spesialist på mage-tarmsykdommer for full utredning. Hvis hun allerede har vært der, foreslår jeg henvisning til regionsykehuset for å få en "second opinion". 0 Siter Lenke til kommentar https://forum.doktoronline.no/topic/17648-divertikler/#findComment-79768 Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Bli med i samtalen
Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.