Gå til innhold

Kina - overtagelse

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Lykkelig kinamor

hei,

i Kina blir adopsjonen legalisert kort tid etter overtagelsen - i vårt tilfelle kom politi og notarius publicus til hotellet og legaliseringen foregikk umiddelbart etter at vi fikk barna. For vår gruppe (vi var 9 familier fra Norge og en fra Canada som fikk barn fra samme barnehjem, samtidig) ble det gjort slik at barna ble overlevert til familiene og så måtte en av foreldrene sitte å fylle ut "ørten" skjemaer mens den andre var sammen med barnet. Det fungerte kjempefint og det var deilig å være ferdig med alt samtidig! Jeg tror det er mer vanlig i Kina at legaliseringen av adopsjonen gjøres på et offentlig kontor på et senere tidspunkt, men alltid mens man er i barnets provins (altså i løpet av noen få dager etter den fysiske overtagelsen av barnet)

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1180856
Del på andre sider

Gjest Kjekt å vite

hei,

i Kina blir adopsjonen legalisert kort tid etter overtagelsen - i vårt tilfelle kom politi og notarius publicus til hotellet og legaliseringen foregikk umiddelbart etter at vi fikk barna. For vår gruppe (vi var 9 familier fra Norge og en fra Canada som fikk barn fra samme barnehjem, samtidig) ble det gjort slik at barna ble overlevert til familiene og så måtte en av foreldrene sitte å fylle ut "ørten" skjemaer mens den andre var sammen med barnet. Det fungerte kjempefint og det var deilig å være ferdig med alt samtidig! Jeg tror det er mer vanlig i Kina at legaliseringen av adopsjonen gjøres på et offentlig kontor på et senere tidspunkt, men alltid mens man er i barnets provins (altså i løpet av noen få dager etter den fysiske overtagelsen av barnet)

Tusen takk for kjapt og utfyllende svar! :-)

Jeg lurer imidlertid på når norske myndigheter/trygdekontoret mener overtagelsestidspunktet er (med tanke på når permisjonen skal begynne osv.).

Er det ved ankomst til Norge? Hva er praksis?

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1180862
Del på andre sider

Gjest litchi

Jeg lurer imidlertid på når norske myndigheter/trygdekontoret mener overtagelsestidspunktet er (med tanke på når permisjonen skal begynne osv.).

I følge mitt trygdekontor regnes ankomst til Norge som overtakelsesdato. Men - dersom dere faktisk overtar barnet tidligere, feks adopterer fra Kina og får barnet omtrent umiddelbart etter ankomst der, kan dette tidspunktet regnes som overtakelsesdato. Tror i så fall dette må dokumenteres (fra adopsjonsforeningen deres, tipper jeg), men er ikke helt sikker.

Har dere tenkt på å søke velferdspermisjon for hentereisen ? Både mannen min og jeg har faktisk fått det, og permisjonsstart blir dermed ved hjemkomst. Det er i alle fall verdt et forsøk, for de ekstra ukene er "kjekt å ha".

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1180915
Del på andre sider

Lykkelig kinamor

åja, det var det du spurte om :-)

Norske myndigheter regner at overtagelse av barn fra Kina gjelder fra den dagen man kommer hjem med barnet. Dvs at man må få permisjon fra jobben eller bruke ferien sin de dagene man er i Kina. Litt kjipt synes jeg, men heldigvis er det bare 2 uker det gjelder. Det har vært endel innlegg her tidligere om hvilke arbeidsgivere som gir fri med lønn, endel kommuner gir visstnok ikke det. jeg jobber i staten og fikk 10 dagers velferdspermisjon med lønn.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1180919
Del på andre sider

Annonse

åja, det var det du spurte om :-)

Norske myndigheter regner at overtagelse av barn fra Kina gjelder fra den dagen man kommer hjem med barnet. Dvs at man må få permisjon fra jobben eller bruke ferien sin de dagene man er i Kina. Litt kjipt synes jeg, men heldigvis er det bare 2 uker det gjelder. Det har vært endel innlegg her tidligere om hvilke arbeidsgivere som gir fri med lønn, endel kommuner gir visstnok ikke det. jeg jobber i staten og fikk 10 dagers velferdspermisjon med lønn.

Varierer nok litt dette med når man kan starte permisjonen.

Vi adopterte fra Thailand. Disse barna kommer jo hjem som fosterhjemsbarn, og den formelle overtagelsen er jo ikke i orden ved hjemkomst.

Jeg fikk følelesen av at jeg kunne starte min permisjon når jeg ville. Vi var i Thailand i 14 dager og av dette var en uke velferdspermisjon. Den siste uken i Thailand var oppstart av min permisjon. Hadde jeg ikke fått velferdspermisjon så hadde jeg startet permisjonen den dagen vi reiste.

Trodde faktisk dette var litt opp til hver enkelt. Men det er kanskje slik at noen trygdekontor er inne og sjekker når overtagelse skjer? Slik er det i hvertfall ikke her. Så det varierer nok en hel del fra trygdekontor til trygdekontor.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1180937
Del på andre sider

Gjest Kjekt å vite

I følge mitt trygdekontor regnes ankomst til Norge som overtakelsesdato. Men - dersom dere faktisk overtar barnet tidligere, feks adopterer fra Kina og får barnet omtrent umiddelbart etter ankomst der, kan dette tidspunktet regnes som overtakelsesdato. Tror i så fall dette må dokumenteres (fra adopsjonsforeningen deres, tipper jeg), men er ikke helt sikker.

Har dere tenkt på å søke velferdspermisjon for hentereisen ? Både mannen min og jeg har faktisk fått det, og permisjonsstart blir dermed ved hjemkomst. Det er i alle fall verdt et forsøk, for de ekstra ukene er "kjekt å ha".

"Litchi" og "lykkelig kinamor": Tusen takk for svar! :-)

Jeg har fått beskjed på jobben om at jeg ikke engang behøver å tenke på å søke om velferdspermisjon:"Det får du uansett ikke."

Med andre ord; jeg må nok ta ut feriedager. (Og dermed mister jeg tilsvarende tid sammen med barnet etter hjemkomst til Norge) :-(

Synd at det ikke er lovfestet rett til (velferds)permisjon på hentereiser. Vi MÅ jo hente barnet vårt, og det er IKKE en ferietur, men en "fødselstur".

"Barnets beste" snakker man mye om, så hvorfor ikke når det gjelder disse ordningene...

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1180955
Del på andre sider

"Litchi" og "lykkelig kinamor": Tusen takk for svar! :-)

Jeg har fått beskjed på jobben om at jeg ikke engang behøver å tenke på å søke om velferdspermisjon:"Det får du uansett ikke."

Med andre ord; jeg må nok ta ut feriedager. (Og dermed mister jeg tilsvarende tid sammen med barnet etter hjemkomst til Norge) :-(

Synd at det ikke er lovfestet rett til (velferds)permisjon på hentereiser. Vi MÅ jo hente barnet vårt, og det er IKKE en ferietur, men en "fødselstur".

"Barnets beste" snakker man mye om, så hvorfor ikke når det gjelder disse ordningene...

Av folketrygdloven fremgår at stønadsperioden regnes fra det tidspunktet man overtar omsorgen for barnet. De fleste trygdekontor holder seg til dette og permisjonen begynner dermed fra den dagen man faktisk overtar barnet.

Som oftest overtar man jo barnet noen få dager etter man ankommer Kina, så du behøver nok ikke ta så mange ferie eller flexi-dager i forbindelse med hentereisen.

Men jo tidligere permisjonen starter, desto tidligere slutter den, så da kan du jo ende opp med å ta feriedager på slutten av permisjonstiden.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1181014
Del på andre sider

Hei

Vi hentet lillesøster i Kina sist sommer. Trygdekontoret regnet overtagelse som den dagen de offentlige papirene våre er datert - i vårt tilfelle dagen etter at vi fikk henne fysisk. Det var den dagen da vi møtte notarius publicus, skrev under på de siste papirene og tok familiebilde til aopsjonsdokumentet.

Mener å huske at det samme gjaldt i 2002. Tror også vi fikk et brev fra AF etter at vi kom hjem, der dette klart gikk fram.

Lykke til.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1181142
Del på andre sider

Det pussige er at barnetrygden blir utbetalt fra måneden etter man har kommet hjem til norge. I vårt tilfelle overtok vi omsorgen 28.juni, og kom hjem 6. juli, og fikk dermed barnetrygd fra august måned.

Skjønner ikke hvorfor det i barnetrygdens tilfelle er hjemkomstdato som teller og ikke overtakelsesdato.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1181348
Del på andre sider

Annonse

..omsorgsovertagelse og starttidspunkt for utbetaling av adopsjonspenger.

Dato for omsorgsovertakelse i Kina er den datoen man får barnet. Det er i hvertfall denne datoen som står på alle våre offentlige dokumenter. Det er faktisk fra og med denne dagen barnet er å regne som norsk statsborger (kilde Inor Adopt)

Starttidspunkt for utbetaling av adopsjonspenger er tidligst dato for omsorgsovertakelse, men kan gjerne settes til en senere dato avhengig av hvilken avtale man har med arbeidsgiver om f eks velferdspermisjon på hentereisen, uttak av ferie før permisjon, etc. Sist startet jeg ikke permisjonen før 14 dager etter at vi kom hjem

Barnetrygden mener jeg utbetales fra og med måneden etter omsorgsovertakelse på samme måte som barnetrygd for egenfødte gis fra månedet etter at barnet er født.

Lenke til kommentar
https://forum.doktoronline.no/topic/176729-kina-overtagelse/#findComment-1181461
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...