Gå til innhold

Når bare viljen er til stede - en liten utblåsning!

Anbefalte innlegg

Vi har i drøye 1,5 år jobbet med å få utredet språkvanskene til vår mellomste. PPT har trenert saken i et drøyt år før de etter press og mas fra både oss foreldre og bhg., i løpet av høsten, endelig fikk gjennomført nødvendig testing over nyttår iår. En drøy måned senere foreligger rapporten, uten direktiver til hvordan bhg. skal jobbe med problemene. Uten direktiver, kan ikke bhg.kontoret bevilge ekstra midler for tiltak!

Jeg har en følelse av at PPT har gjort alt som står i deres makt for å trenere og vanskeliggjøre. Ett av argumentene de brukte for å ikke teste i høst, var at barnet "er adoptert og trenger lengre tid på språktilvenning". Da hadde gulljenta vært hjemme i godt og vel 3 år! I samtale med VB fikk jeg bekreftet det jeg hele tiden har sagt til PPT, at det er fullstendig feilslått å gi barna tid når man oppdager at barnet strever. De bør få hjelp så tidlig som mulig.

Vel, så var jeg i møte med styrer i bhg. og en spesialpedagog de har noen timer i uken på tildelte midler for andre barn. De sa rett ut at det ville være vanskelig å få gjennomført spesielle tiltak for barnet vårt, iom. at PPT hadde gitt så vage signaler, pga. mangelen på tid og ressurser. Vi snakket litt frem og tilbake, og spesialpedagogen foreslo selv å ta kontakt med bhg.kontoret for å se om der kunne frigjøres tid fra andre bhg. hvor behovet var mindre.

Neste dag allerede fikk jeg beskjed fra henne at dette var gått i orden. Tenk, det ER mulig å få til løsninger bare man ikke ser seg blind på utfordringene og mangelen på ressurser! Nå kan det faktisk hende at vi får bukt med noen av språkvanskene allerede FØR skolestart.

Blir matt over de som skulle være til hjelp for barna våre og som sløser bort tid på å legge sakene i sirlige bunker på skrivebordet sitt. Som ikke er villige til å lytte til foreldrenes erfaring og viten på området. Og så blir jeg glad over å møte noen som virkelig bryr seg og som ser _barnet_ og mulige løsninger på tross av at ansvaret ikke ligger hos dem.

Hilsener fra ei som bærer litt lettere nå...

Fortsetter under...

Kjære Mamta :o)

Så flott at det ordna seg, da !! Synd at ting skal treneres ut, det blir jo nesten som om man lurer på om de trenerer med håp om at man skal gi seg....(Kanskje stygt å antyde, men..)

Håper ellers at ting står bra til hos dere. Har dårlig samvittighet for manglenede mailer, men det kan jo skje at du får en mail etterhvert... ;)

Stor klem fra

Hei!

Så bra at det ordna seg. Jeg har opplevd det samme, ikke selv, men en som jeg er i nær familie med. Gutten er nå 5 år, og da han var 4 ble han oppmeldt til ppt for språkvansker.Gutten er ikke adoptert. Søknaden om hjelp ble avslått, og ble begunna med at ppt ikke tok slike oppdrag før barnet begynte i skolen. Men er det ikke best å begynne så snart som mulig da? Før problemene blir for store? Jeg trodde ikke det var slik i 2005.

Lykke til videre!

Gjest Stå på!

Vi var i samme situasjon som dere. Det som hjalp oss, var at vi henviste til Verdens Barn som hadde uttrykt bekymring for barnet vårt på bakgrunn av 1-års rapporten vi sendte. De ønsket å følge opp saken, og ville gjerne uttale seg om at barnet trengte hjelp. Når vi kunne legge det fram, så skjønte PPT og andre hjelpeinstanser at dette ikke var noe "typisk" for adopterte barn. Og vi fikk hjelp. Vi søkte også hjelp fra BUP og helseinstanser. Til sammen ble dette så mye at de måtte sette inn ressurser. Vi fikk støttepedagog og spesialpedagog noen timer. Det har ført til at jenta nå er inne i en rivende utvikling mht språket. Hun er 4 1/2 år og begynner å snakke nå.

Poenget er at noen ord fra Verdens Barn hjelper godt! De er heldigvis villige til å hjelpe og følge opp.

Vi får stadig høre hvor heldige vi har vært. Kanskje det. Men det er ikke hell - bare masse stå på og ikke gi seg fra vår side. Det nytter. Og til andre som strever med å få hjelp: Ikke gi opp! Forsøk en annen vei dersom dere møter veggen et sted. Lykke til!

Annonse

Takk for informative og støttende svar! Hadde vi ikke stått på, ville nok ikke saken vært ferdig utredet enda...

Jeg er sterkt tilbøyelig til å aksjonere for omfattende reformer i offentlig sektor av.d oppvekst og helse. Er bombesikker på at køene hos PPT kunne vært mer enn halvert om de hadde satt tidsfrister på hver eneste sak. Isteden kan man få inntrykk av at de legger til side alt som ikke "virker" akutt nok til at det må tas affære med det samme. Huff og gruff! :D

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...