Gå til innhold

Kan jeg gi erstatning?


Gjest Edel

Anbefalte innlegg

Jenta mi er snart 6 uker og jeg fullammer henne. I det siste så har jeg følt at jeg slett ikke har nok melk, men det kan jo være økeperiode. Hun er veldig urolig på kvelden og virker sulten (suger "desperat" på alt som kommer nær munnen). Prøvde å pumpe meg før et måltid om kvelden (nesten 2 timer siden forrige måltid) og klarte bare å pumpe ut 40 ml. Om natta og morgenen har jeg brystspreng, så DA har jeg vel nok? Foreløbig har hun lagt fint på seg, men det er som sagt de siste dagene dette har skjedd.

Spørsmålet mitt er om jeg kan gi litt tillegg (erstatning) i slike tilfeller, bare for å sikre at hun får nok. Feks. gi bryst først, og så la henne få det hun vil av tillegg? I og med at jeg ikke klarer å pumpe ut så mye, (hadde tenkt å lage meg et lite lager i frysen, men det går visst ikke så godt), kan jeg la mannen min gi erstatning hvis jeg skal ut en kveld? (Ett måltid). Da vil jeg jo ha nok melk til henne til neste måltid når jeg kommer tilbake.

Selv om jeg kun har et barn, så kjenner jeg meg veldig trett og sliten. Har senga hennes ved siden av meg om natten, og selv om hun kun vokner en gang for mat, så ligger hun ofte lenge før hun sovner, lager lyder osv. Dette gjør at jeg ikke klarer å sovne selv. Må liksom få med meg at hun har roet seg. Av og til når hun er rolig lenge så får jeg for meg at jeg må sjekke at hun faktisk lever! Får dermed altfor lite søvn og dette kan vel påvirke melkeproduksjonen? Er nok ekstra bekymret for henne da hun ble alvorlig syk etter fødselen. (Er frisk nå). Vurderer å kjøpe pustealarm, men det virker litt desperat. Jeg klarer kanskje å koble ut med "sov-i-ro" og la mannen min vekke meg dersom jeg ikke skulle høre henne når hun vil ha mat? Hvis jeg tør..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det kan nok sikkert være en økeperiode. Slik var gutten min å. Dessuten frem til han var ca. 3 mnd var han alltid mere urolig på kveldene. Han ville ha mat oftere og sutret litt. Det er helt normalt. Ofte så spiser de mere på kvelden for å ha noe å gå på om natten.

Det er nok ingen ting i veien for at du kan gi henne tillegg om kvelden, men hvis du lar henne suge hver gang hun vil ha, så vil melkeproduksjonen din gå opp, og dekke etterspørselen etterhvert. Jeg har ofte vurdert det selv, men har tatt meg en økedag, der jeg ikke gjør annet enn å amme, drikke mye og slappe av, så har gutten blitt mere fornøyd igjen.

Og mengden du får pumpet ut, er ikke den samme som babyen greier å suge ut. Jeg pumper meg av og til frem til det nesten ikke kommer mere, så har jeg en nesespray som hjelper på utdrivningsrefleksen, og hvis jeg da tar den, så kan jeg pumpe over dobbelt så mye til. Så selv om det virker tomt så er det ikke det. Den nesesprayen får du på resept.

Hvis du føler deg veldig utslitt og har vanskelig for å sovne, så la pappan på ansvaret nå i helga. Putt i ørepropper, eller legg deg på et annet rom, så kan pappan si ifra når hun er sulten. De har bare godt av det. Ikke bare mammas ansvar å passe på om natten.

Og hvis du er mye bekymret og stresset så går nok det ut over melkemengden ja.

Men det er ikke noe i veien for å gi tillegg, mange babyer får jo ikke annet, og blir sunne og sterke. Så om de som blir fullammet, får ei flaske tillegg, så er ikke "alt ødelagt".

Så lykke til og prøv å få slappet av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anette Huitfeldt, jordmor

Kjære Edel. Siden barnet ditt legger fint på seg anbefales det ikke morsmelkerstatning. Det kan godt være som du nevner at det er en økeperiode på gang, i tillegg til at dette er et svært normalt mønster. Jeg vil anbefale deg å pumpe om morgenen når brystene kjennes mere fulle og når det er en rolig og avslappet stund for deg. Lykke til

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at babyer har en økeperiode rundt seks uker. De vanlige økeperiodene er rundt tre uker, seks uker, tre måneder og seks måneder. Den beste måten å følge opp disse periodene på, er å ta med babyen i sengen. Amm så mye som babyen bare vil, og ha masse hudkontakt og kos.

Drikk mye vann! Drikk gjerne ammete og havresuppe. Vørterøl og ingefærøl skal visst også hjelpe, hvis du liker det.

Når du ammer, stryk brystene, fra "utkanten" og inn mot brystknoppen. Dette er med på å øke produksjonen og også muligens fettinnholdet i melken.

Det er ikke uvanlig at babyer suger mye på kvelden. Da tanker de opp til natten. Melkeproduksjonen er på topp mellom to og seks om natten (derfor er nattamming spesielt bra for å opprettholde en god produksjon) mens den er lavere på ettermiddagen/kvelden. Derfor vil de ha oftere på kveldstid. Dette er ikke nødvendigvis et tegn på dårlig produksjon. Hvis du synes nattammingen er slitsom, så kan du prøve å ha babyen i sengen med deg dersom du får til å sove med babyen til brystet.

Hvis du ønsker å gi melkeproduksjonen en "boost," kan du forsøke å pumpe på ene siden mens babyen suger på andre siden. Da gir du kroppen din signaler om å produsere mer. Ellers vil jeg anbefale å ha babyen i nærheten eller se på bilder av babyen mens du pumper. Syntocinon nesespray hjelper også på utdrivningsrefleksen, men den sprayen fås kun på resept. Som andre også har nevnt, gir ikke pumpingen noen god indikasjon på hvor mye melk en faktisk har. Pumpen er mye mindre effektiv enn babyen fordi den ikke gir samme hormonproduksjonen som amming.

Hvordan er vektoppgangen til jenta di? Hvis den er normal og hun har 6-8 våte bleier i døgnet, får hun nok melk!

Og kast "Babyguiden" av Ezzo! :) Svært mange av de som følger denne metoden eller prøver å følge den, synes de får for lite melk. Så gir de erstatning innimellom, slik at babyen skal få nok. Og dermed får kroppen beskjed om å lage mindre melk, noe som gjerne fører til flere flaskemåltider, og da er en inne i en ond sirkel som dessverre alt for ofte fører til avvenning.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er veldig vanlig at babyer har en økeperiode rundt seks uker. De vanlige økeperiodene er rundt tre uker, seks uker, tre måneder og seks måneder. Den beste måten å følge opp disse periodene på, er å ta med babyen i sengen. Amm så mye som babyen bare vil, og ha masse hudkontakt og kos.

Drikk mye vann! Drikk gjerne ammete og havresuppe. Vørterøl og ingefærøl skal visst også hjelpe, hvis du liker det.

Når du ammer, stryk brystene, fra "utkanten" og inn mot brystknoppen. Dette er med på å øke produksjonen og også muligens fettinnholdet i melken.

Det er ikke uvanlig at babyer suger mye på kvelden. Da tanker de opp til natten. Melkeproduksjonen er på topp mellom to og seks om natten (derfor er nattamming spesielt bra for å opprettholde en god produksjon) mens den er lavere på ettermiddagen/kvelden. Derfor vil de ha oftere på kveldstid. Dette er ikke nødvendigvis et tegn på dårlig produksjon. Hvis du synes nattammingen er slitsom, så kan du prøve å ha babyen i sengen med deg dersom du får til å sove med babyen til brystet.

Hvis du ønsker å gi melkeproduksjonen en "boost," kan du forsøke å pumpe på ene siden mens babyen suger på andre siden. Da gir du kroppen din signaler om å produsere mer. Ellers vil jeg anbefale å ha babyen i nærheten eller se på bilder av babyen mens du pumper. Syntocinon nesespray hjelper også på utdrivningsrefleksen, men den sprayen fås kun på resept. Som andre også har nevnt, gir ikke pumpingen noen god indikasjon på hvor mye melk en faktisk har. Pumpen er mye mindre effektiv enn babyen fordi den ikke gir samme hormonproduksjonen som amming.

Hvordan er vektoppgangen til jenta di? Hvis den er normal og hun har 6-8 våte bleier i døgnet, får hun nok melk!

Og kast "Babyguiden" av Ezzo! :) Svært mange av de som følger denne metoden eller prøver å følge den, synes de får for lite melk. Så gir de erstatning innimellom, slik at babyen skal få nok. Og dermed får kroppen beskjed om å lage mindre melk, noe som gjerne fører til flere flaskemåltider, og da er en inne i en ond sirkel som dessverre alt for ofte fører til avvenning.

Lykke til!

Tusen takk for svar! Det rådet med å pumpe det andre brystet mens jeg ammer det andre skal jeg prøve! Ellers drikker jeg nå ammete for harde livet. Men har hørt at det kun er troen som virker, og siden jeg har hørt det, så har jeg ikke tro, og dermed virker det vel ikke? :)

Føler meg veldig usikker siden jeg er førstegangsfødende og syns det er vanskelig med alle de forskjellige rådene vi får. Tenker da på Babyguiden vs Selvregulering. Har ikke lyst til å bli brukt som "smokk" heller, merker at jenta mi godt kunne tenke seg å ligge i timesvis ved puppen hver gang. Ligge ved siden av henne om natten tør jeg ikke, tenker på faren for krybbedød. (Men det hender vi ligger og koser oss slik om morgenen da!)

På dagtid må jeg nesten alltid vekke henne for å gi henne mat, (iflg. babyguiden skal det ikke gå mer enn 3-3,5 timer nå). På kveldstid har vi problemer med å få henne til å sovne mellom måltidene. Er vel redd for å plutselig gå over til selvregulering nå, og forvirre henne totalt? Hun har til nå lagt kjempefint på seg, har våte bleier som du nevner. Men det med lite melk er nå i det aller siste da! Så det blir spennende på neste veiing.

Du høres ut som om du vet en del om babyguiden og folk som har brukt den. Du har ikke noen linker/ mer informasjon vel? Leser gjerne kritikk jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for svar! Det rådet med å pumpe det andre brystet mens jeg ammer det andre skal jeg prøve! Ellers drikker jeg nå ammete for harde livet. Men har hørt at det kun er troen som virker, og siden jeg har hørt det, så har jeg ikke tro, og dermed virker det vel ikke? :)

Føler meg veldig usikker siden jeg er førstegangsfødende og syns det er vanskelig med alle de forskjellige rådene vi får. Tenker da på Babyguiden vs Selvregulering. Har ikke lyst til å bli brukt som "smokk" heller, merker at jenta mi godt kunne tenke seg å ligge i timesvis ved puppen hver gang. Ligge ved siden av henne om natten tør jeg ikke, tenker på faren for krybbedød. (Men det hender vi ligger og koser oss slik om morgenen da!)

På dagtid må jeg nesten alltid vekke henne for å gi henne mat, (iflg. babyguiden skal det ikke gå mer enn 3-3,5 timer nå). På kveldstid har vi problemer med å få henne til å sovne mellom måltidene. Er vel redd for å plutselig gå over til selvregulering nå, og forvirre henne totalt? Hun har til nå lagt kjempefint på seg, har våte bleier som du nevner. Men det med lite melk er nå i det aller siste da! Så det blir spennende på neste veiing.

Du høres ut som om du vet en del om babyguiden og folk som har brukt den. Du har ikke noen linker/ mer informasjon vel? Leser gjerne kritikk jeg.

Noen synes ammete virker bra, mens andre ikke merker store forskjellen. Jeg har også hørt at det er troen som flytter fjell, men jeg merker litt forskjell. :)

Når en er førstegangsfødende, er det lett å gå seg vill i jungelen av råd når det gjelder spedbarnsstell. Det jeg gjorde da jenta mi var baby, var å følge det som hun virket mest tilfreds med. Når jeg fikk råd om ting, sjekket jeg også om det var i tråd med rådende helsefaglige anbefalinger - og så brukte jeg fornuften :)

Når det gjelder det å bli brukt som smokk, er det ganske enkelt å se om babyen spiser eller bare ligger og koser seg. Hvis det er ganske kraftige sug, og babyen svelger ofte, er det spising. Når babyen derimot suger med små, raske bevegelser i kjeven og det går mange sug mellom hvert svelg (høres nesten uanstendig ut, dette :), er det gjerne kosesuging. Denne kosesugingen er også med på å stimulere produksjonen, så hvis jeg allikevel bare sitter og leser eller ser på TV, så lar jeg gutten min på 10 dager bare ligge og kose seg :) Men det er ikke noe i veien for å la babyen ligge litt med smokken når det tydelig er kosesuging hvis en føler behov for en pause!

Det er veldig vanlig at så små babyer vil ha pupp oftere på kveldstid enn på dagtid. På morgenen er puppene gjerne fortsatt fulle etter den økte natteproduksjonen, så babyen blir mettere og sover lengre. På kvelden har veldig mange babyer økt behov for de skal tanke opp til natten, og dessuten er produksjonen på sitt laveste.

Hvis det kun er i det siste du synes melkeproduksjonen har gått ned, er det mest sannsynlig en økeperiode. Da anbefaler jeg to-tre dager i sengen med noen gode bøker, masse drikke og masse amming, nærhet og kos. Når det gjelder samsoving, er krybbedød nesten ukjent i mer "primitive" samfunn hvor samsoving praktiseres i stor grad. Samsoving er først og fremst en risiko hvis en røyker, er påvirket av rusmidler, eller er _svært_ overvektig. Det antas at spedbarnets åndedrettssystem blir påvirket av morens og at morens åndedrett er med på å holde barnets i gang. Men her må en selv avgjøre hva en føler seg komfortabel med. Det anbefales at barnet har egen dyne ved samsoving slik at faren for overoppheting reduseres.

Jeg tror ikke babyen blir forvirret om du går tilbake til selvregulering igjen. Så små babyer er svært tilpasningsdyktige. Dessuten er ikke seks uker all verdens erfaringsgrunnlag :) Når de er så små, har de heller ikke all verdens hjernekapasitet (banner jeg i kjerka nå?), så de har ikke så stor oversikt over hva som er vanlig. Jeg tror jenta di blir fornøyd, jeg!

Når det gjelder Gary Ezzo, har jeg lest mye om metoden hans på diverse amerikanske diskusjonsgrupper på nettet. Det fikk meg til å søke på navnet hans (gå til www.google.com og skriv inn søkestrengen (utelat )), og der fant jeg både artikler for og mot metoden hans. Tilhengerne holder seg stort sett til religiøse argumenter (f.eks. sammenligning av det å la babyen skrike før den får mat med Jesu' rop "min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg" på korset), mens motstanderne i større grad argumenterer med forskningsresultater.

Jeg legger ved noen linker jeg har funnet:

http://pages.ivillage.com/gentlegoodnight/ezzo.html

http://pages.ivillage.com/cl-yokopoko/ezzo1.html

http://www.babycenter.com/refcap/9108.html

http://www.mailing-list.net/redrhino/AAP/aneyaap.html

http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/3246/node6.html

http://www.gfi.org/ (hjemmesiden til Ezzo)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Noen synes ammete virker bra, mens andre ikke merker store forskjellen. Jeg har også hørt at det er troen som flytter fjell, men jeg merker litt forskjell. :)

Når en er førstegangsfødende, er det lett å gå seg vill i jungelen av råd når det gjelder spedbarnsstell. Det jeg gjorde da jenta mi var baby, var å følge det som hun virket mest tilfreds med. Når jeg fikk råd om ting, sjekket jeg også om det var i tråd med rådende helsefaglige anbefalinger - og så brukte jeg fornuften :)

Når det gjelder det å bli brukt som smokk, er det ganske enkelt å se om babyen spiser eller bare ligger og koser seg. Hvis det er ganske kraftige sug, og babyen svelger ofte, er det spising. Når babyen derimot suger med små, raske bevegelser i kjeven og det går mange sug mellom hvert svelg (høres nesten uanstendig ut, dette :), er det gjerne kosesuging. Denne kosesugingen er også med på å stimulere produksjonen, så hvis jeg allikevel bare sitter og leser eller ser på TV, så lar jeg gutten min på 10 dager bare ligge og kose seg :) Men det er ikke noe i veien for å la babyen ligge litt med smokken når det tydelig er kosesuging hvis en føler behov for en pause!

Det er veldig vanlig at så små babyer vil ha pupp oftere på kveldstid enn på dagtid. På morgenen er puppene gjerne fortsatt fulle etter den økte natteproduksjonen, så babyen blir mettere og sover lengre. På kvelden har veldig mange babyer økt behov for de skal tanke opp til natten, og dessuten er produksjonen på sitt laveste.

Hvis det kun er i det siste du synes melkeproduksjonen har gått ned, er det mest sannsynlig en økeperiode. Da anbefaler jeg to-tre dager i sengen med noen gode bøker, masse drikke og masse amming, nærhet og kos. Når det gjelder samsoving, er krybbedød nesten ukjent i mer "primitive" samfunn hvor samsoving praktiseres i stor grad. Samsoving er først og fremst en risiko hvis en røyker, er påvirket av rusmidler, eller er _svært_ overvektig. Det antas at spedbarnets åndedrettssystem blir påvirket av morens og at morens åndedrett er med på å holde barnets i gang. Men her må en selv avgjøre hva en føler seg komfortabel med. Det anbefales at barnet har egen dyne ved samsoving slik at faren for overoppheting reduseres.

Jeg tror ikke babyen blir forvirret om du går tilbake til selvregulering igjen. Så små babyer er svært tilpasningsdyktige. Dessuten er ikke seks uker all verdens erfaringsgrunnlag :) Når de er så små, har de heller ikke all verdens hjernekapasitet (banner jeg i kjerka nå?), så de har ikke så stor oversikt over hva som er vanlig. Jeg tror jenta di blir fornøyd, jeg!

Når det gjelder Gary Ezzo, har jeg lest mye om metoden hans på diverse amerikanske diskusjonsgrupper på nettet. Det fikk meg til å søke på navnet hans (gå til www.google.com og skriv inn søkestrengen (utelat )), og der fant jeg både artikler for og mot metoden hans. Tilhengerne holder seg stort sett til religiøse argumenter (f.eks. sammenligning av det å la babyen skrike før den får mat med Jesu' rop "min Gud, min Gud, hvorfor har du forlatt meg" på korset), mens motstanderne i større grad argumenterer med forskningsresultater.

Jeg legger ved noen linker jeg har funnet:

http://pages.ivillage.com/gentlegoodnight/ezzo.html

http://pages.ivillage.com/cl-yokopoko/ezzo1.html

http://www.babycenter.com/refcap/9108.html

http://www.mailing-list.net/redrhino/AAP/aneyaap.html

http://www.geocities.com/Heartland/Meadows/3246/node6.html

http://www.gfi.org/ (hjemmesiden til Ezzo)

Tusen takk for kjempefint svar! Skal lese de linkene... (For et argument, det der med å skrike fordi Jesus skrek på korset... Ikke at jeg har noe imot kristendommen altså)

Skal prøve å få mannen min til å gå med på at jenta mi og jeg tar et par dager i senga, høres heeerlig ut! Er så trett for tida.

Men det er så mye man skulle ha gjort vet du. Husarbeid, middagslaging osv. Og så mange som vil på besøk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du begynner å gi tillegg om kveldene, skjønner kroppen din at den må skru ned produksjonen... Det kan være en ganske ond sirkel!:-)

Jeg er enig med de andre her, høres ut som økedager spør du meg. Jeg anbefaler ammete, altså, selv om du ikke har noen tro på den! Helios sin smaker kjempegodt, og ga meg spreng flere måneder etter at jeg sluttet å amme...

Og sånne "guider" der det står hvor mye og hvor ofte et barn må ha mat? Dropp det. Følg magefølelsen din og hva du syns ditt barn er mest fornøyd med. Drikk mye og kos dere i sengen, som Moi sier. Da min var nyfødt, fordrev vi uker på den måten, kjempedeilig! Og jeg har aldri syntes det har vært noe ille å være "smokk" heller, små babyer har kose- og trygghetsbehov også som jeg mener vi voksne må bøye oss for.

Lykke til!

Hilsen "fanatisk" ammetilhenger:-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...