Gå til innhold

Amming og Kortison


ellenjo

Anbefalte innlegg

Jeg har en datter på 10 uker, og har idag begynnt en høydose kortisonkur med "Medrol" som varer minst i 5 dager. Kanskje så lenge som 14 hvis jeg må seponere medisinen. Kan jeg fortsette ammingen under kuren?

I dag pumpet jeg meg, og ga datteren min tilskudd, mens morsmelka gikk i vasken. Har kortisonkuren noen innvirkning på melkeproduksjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Fortsetter under...

Gro Nylander, overlege

Små mengder kortison går over i brystmelken. Doser på 80 mg daglig brukt av mor, gir ørsmå mengder til barnet. Du skriver ikke noe om dosen du bruker. Mengden i melken er på topp etter ca. 1 time. Dersom du venter 4 timer med å amme etter at du har tatt medsinen, er innholdet i melken mye lavere. Dersom du bruker høye doser kan løsningen være at du følger dette tipset, eventuelt ammer delvis slik at barnet får noen brystmåltider i døgnet i lengst mulig avstand fra medisininntaket ditt. Det er ikke rapportert skadelig virkning på brystbarn av kortison brukt av mor, men teoretisk kan man tenke seg at det kan undertrykke barnets egenproduksjon. Jeg kan ikke finne bevis for at kortison skulle påvirke melkemengden uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gro Nylander, overlege

Små mengder kortison går over i brystmelken. Doser på 80 mg daglig brukt av mor, gir ørsmå mengder til barnet. Du skriver ikke noe om dosen du bruker. Mengden i melken er på topp etter ca. 1 time. Dersom du venter 4 timer med å amme etter at du har tatt medsinen, er innholdet i melken mye lavere. Dersom du bruker høye doser kan løsningen være at du følger dette tipset, eventuelt ammer delvis slik at barnet får noen brystmåltider i døgnet i lengst mulig avstand fra medisininntaket ditt. Det er ikke rapportert skadelig virkning på brystbarn av kortison brukt av mor, men teoretisk kan man tenke seg at det kan undertrykke barnets egenproduksjon. Jeg kan ikke finne bevis for at kortison skulle påvirke melkemengden uheldig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

  Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
×
×
  • Opprett ny...