Gå til innhold

Brev fra Laila Dåvøy vedr Bufetat

Anbefalte innlegg

Gjest malun

Jeg har fått svar fra Dåvøy og dept. på henvendelsen min om behandlingstiden i Bufetat region øst. Ikke akkurat revolusjonerende opplysninger de kommer med, men her er det:

--------------------------

Saksbehandlingstiden ved forhåndssamtykke til adopsjon.

Jeg takker for din henvendelse 23. februar 2005. I din henvendelse kommer det fram at saksbehandlingstiden ved forhåndssamtykke til adopsjon av barn fra utlandet er lang i Barne-, ungdoms- og familieetaten, region øst.

Adopsjonsmyndighetene har et særlig ansvar for å sikre at adopsjoner over landegrensene foregår på en forsvarlig måte og at den enkelte adopsjon blir til gagn for barnet slik adopsjonsloven stiller krav om. En må derfor akseptere og regne med at denne type saker tar noe tid.

Jeg er likevel enig i at det for tiden tar for lang tid å få avgjort en adopsjonssøknad i Barne-, ungdoms- og familieetaten, region øst. Dette er noe Barne- og familiedepartementet følger opp i samarbeid med Barne-, ungdoms- og familieetaten.

Saksbehandlingstiden i de fem regionene i Barne-, ungdoms- og familieetaten bør ikke være lenger enn tre måneder, og dette er nedfelt som en klar målsetting.

I følge Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet som også er klageinstans i disse sakene er det satt i verk tiltak for å redusere saksbehandlingstiden.

Det er blant annet opplyst at regionen nylig har ansatt ytterligere en person til å behandle disse sakene. Inntil dette har vist resultater vil det dessverre være en del søkere som har ventet for lenge.

Jeg håper med dette å ha gitt svar på de spørsmål som De har reist.

Med hilsen

Laila Dåvøy

Kopi:

Barne-, ungdoms- og familiedirektoratet

Barne-, ungdoms- og familieetaten

Fortsetter under...

Gjest malun

Fint at du viser svaret du har fått. Med nyansettelser i region øst er det vel godt håp om at saksbehandlingstiden går ned igjen etter hvert.

Vi får håpe det - men innlegget litt lenger ned her er jo ikke akkurat oppløftende.

*krysser fingre*

Vi får håpe det - men innlegget litt lenger ned her er jo ikke akkurat oppløftende.

*krysser fingre*

Ja, jeg leste innlegget litt lengre ned etter at jeg leste ditt. Huff og huff, ikke bra! Systemet er altfor sårbart når det er avhengig av så få personer. Krysser fingre jeg også og føler sterkt med alle dere som rammes av den lange saksbehandlingstiden!

For at du har skrevet brev - og gjort departementet oppmerksom på problemstillingen.

Ikke akkurat offensiv holdning/vilje fra departementets side, men bra at de holder fast og tydeliggjør målsettingen med 3 md behandlingstid.

Håper at det snart får positiv effekt med ny tilsetting hos regionen!

Det er så superbra at du har tatt initiativ til brev! Håper at det hjelper for alle som sender inn sine søknader nå på vårparten!! ;-)

Gjest malun

For at du har skrevet brev - og gjort departementet oppmerksom på problemstillingen.

Ikke akkurat offensiv holdning/vilje fra departementets side, men bra at de holder fast og tydeliggjør målsettingen med 3 md behandlingstid.

Håper at det snart får positiv effekt med ny tilsetting hos regionen!

Det er så superbra at du har tatt initiativ til brev! Håper at det hjelper for alle som sender inn sine søknader nå på vårparten!! ;-)

Vi får krysse fingre! ;o)

Annonse

Tusen takk for at du prøver Malun.

Jeg er ikke overrasket over svaret du fikk. Men som de andre sier, flott at de opprettholder kravet om 3 mnd. Det hjelper bare så lite akkurat nå....

Jeg har ikke sendt brev, men jeg har sendt mail til AF i håp om at de kan (i samarbeid med VB og InorA) hjelpe til å presse på for umiddelbar reaksjon - i form av at de andre regionene kan hjelpe region øst over "kneika". Har ikke fått noen tilbakemelding. Antar vel ikke at de kan gjøre slikt, men det er jo lov å spørre.:-)

Gjest malun

Tusen takk for at du prøver Malun.

Jeg er ikke overrasket over svaret du fikk. Men som de andre sier, flott at de opprettholder kravet om 3 mnd. Det hjelper bare så lite akkurat nå....

Jeg har ikke sendt brev, men jeg har sendt mail til AF i håp om at de kan (i samarbeid med VB og InorA) hjelpe til å presse på for umiddelbar reaksjon - i form av at de andre regionene kan hjelpe region øst over "kneika". Har ikke fått noen tilbakemelding. Antar vel ikke at de kan gjøre slikt, men det er jo lov å spørre.:-)

Ja, man må prøve seg! ;o)

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...