Gå til innhold

Hvilke helsekriterier må være oppfylt for å få adoptere?

Anbefalte innlegg

Gjest Timari

Hvordan er det feks med kroniske sykdommer? kan det føre til at man får avslag ved adopsjon? Eller er det totalsituasjonen som er avgjørende?

Tror nok ikke at man kan adoptere hvis man har kreft eller en progressiv sykdom. Men er det andre sykdommer/lidelser hvor man er utelukket fra å adoptere?

Fortsetter under...

Gjest Teketoilbib

Det kan ikke utelukkes at søkere som har en sykdom eller funksjonshemming kan godkjennes. Det avgjørende må være om sykdommen eller funksjonshemmingen må ventes å få betydning for søkerens evne og mulighet til å gi barnet trygghet og omsorg over lang tid. Den bør ikke være av en slik karakter at den vil hindre normalt pass eller omsorg av barnet under oppveksten. Opplysninger fra lege må ses i sammenheng med øvrige opplysninger om søkerne fordi foreldrene err en omsorgsenhet. Øvrige ressurser hos den syke er også viktig. Alvorlig søknad ho en av søkerne gir vanligvis avslag. Ifølge Hognestad og Seenberg: Adopsjonsloven Kommentarutgave.

Gjest Timari

Det kan ikke utelukkes at søkere som har en sykdom eller funksjonshemming kan godkjennes. Det avgjørende må være om sykdommen eller funksjonshemmingen må ventes å få betydning for søkerens evne og mulighet til å gi barnet trygghet og omsorg over lang tid. Den bør ikke være av en slik karakter at den vil hindre normalt pass eller omsorg av barnet under oppveksten. Opplysninger fra lege må ses i sammenheng med øvrige opplysninger om søkerne fordi foreldrene err en omsorgsenhet. Øvrige ressurser hos den syke er også viktig. Alvorlig søknad ho en av søkerne gir vanligvis avslag. Ifølge Hognestad og Seenberg: Adopsjonsloven Kommentarutgave.

jeg har forståelse for at alvorlig søknad ikke er bra for prosessen:)

men om man har et funksjonshemmet barn fra før, kan det også føre til avslag?

Gjest Timari

trk1365380645

Jeg tror de vil se på helheten i familiens situasjon; Type funksjonshemming, omsorgsbehov, nettverk rundt, foreldres jobb og utdanning, økonomi- Alt sånt vil spille inn og avgjøre om de blir godkjent eller ei.

Jeg vet om folk med funksjonshemmede barn som har adoptert. Jeg vet også om funksjonshemmede som har adoptert selv (blinde, folk i rullestol, leddgikt). Det avhenger nok av den totale situasjonen til familien. Ressurser, kontaktnett osv.

Beste hilsen fra

Annonse

Har selv leddgikt og vi ble godkjente både i Norge og Colombia. Har nå en gutt på 4 år og 4 mnd.

Tror det er viktig at de med kroniske sykdommer er i jobb og at de har et stort nettverk rundt seg.

Vet om et par som ikke ble godkjente i giverlandet fordi hun hadde leddgikt..

(hun var derimot ikke i jobb, noe som jeg tror er grunnen)

vet også om andre som har adoptert og hvor mannen sitter i rullestol.

Bli med i samtalen

Du kan publisere innhold nå og registrere deg senere. Hvis du har en konto, logg inn nå for å poste med kontoen din.

Gjest
Innholdet ditt inneholder uttrykk som vi ikke tillater. Vennligst endre innholdet ditt slik at det ikke lenger inneholder de markerte ordene nedenfor.
Skriv svar til emnet...

×   Du har limt inn tekst med formatering.   Lim inn uten formatering i stedet

Du kan kun bruke opp til 75 smilefjes.

×   Lenken din har blitt bygget inn på siden automatisk.   Vis som en ordinær lenke i stedet

×   Tidligere tekst har blitt gjenopprettet.   Tøm tekstverktøy

×   Du kan ikke lime inn bilder direkte. Last opp eller legg inn bilder fra URL.

Laster...
  • Opprett ny...